Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Mikol241: Hei, etsin ratkaisua, joka sopii uuteen keittiöömme. Aion asentaa 22 mm uritettua lastulevyä kantavana lattiana lattialämmityksellä, ja sen päälle olen ostanut Forbon linoleum click-lattian (30x30). Lattian valmistaja suositteli, että laittaisimme irrallisen lattian lastulevyn ja tämän click-lattian väliin, koska urat lastulevyssä tekevät click-lattiasta epävakaan. Etsin nyt ohutta
andersmc: [citat] Olen saanut käsityksen, että asia on aivan päinvastoin. Stickbygge-talot ovat joustavampia ja seuraavat mukana, blockista rakennetut talot tekevät suuremmat halkeamat sen sijaan.
BigGitt: [citat] Se joka ei kysy, ei saa tietää. On parempi kysyä 1000 kysymystä ja tehdä oikein, kuin olla kysymättä ja tehdä väärin yhä uudelleen. :)
orionizer: Kiitos vastauksesta! Olen mitannut tarkasti nyt ja siitä tulee ainakin 22 cm cellplast (parempi kuin 15 ainakin). Kuivumisaika 20 päivää kuulostaa sopivan lyhyeltä! Näyttää siltä, että valitsen K40 Weberiltä, mutta se on kuitenkin sama laatu, joten oletan, ettei kuivumisaika muutu. Aion myös kastella ensimmäisinä päivinä, jos tämä kuumuus jatkuu! Kiitos jälleen!
Matti_75: Konsoli, joka taittuu pöydän kannen taakse, kun se on laskettuna?
aronlidstrom: haluaisin mieluiten vain tolppia enkä mitään jättirakennelmaa. yläpuomi olisi vain tiellä ja jotain, mihin lyö päänsä (jos ei tehdä todella korkeita tolppia)
Kobolt: Kiitos vastauksesta. Eli toisin sanoen voin jatkaa puupalkeita vanhan ulkoseinän kohdalla ja laittaa ne uuden laajennuksen ulkoseinälle. Lasken, että kellariseinät muurataan, eivät valetut. Sen sijaan tietenkin laatta on valettu. Mutta jos koko laajennus kuitenkin painuu hieman, enkö sittenkin riskeeraa, että lattiatasoitus ym. halkeaa juuri saumakohdalta?
Matti_75: Lipalankku hanpalkin yläpuolella. Mutta sinun täytyy pystyä siirtämään paine lipapuusta jonnekin alas laattaan asti. Kutsu paikalle suunnittelija, joka voi laskea sen. Se ei ole niin helppoa, kun aiot katkaista kolme kattotuolia.
Heureka: Cremab.se: "Sisältää borsuolaa ja ammoniumpolyfosfaattia, jotka kuumennettaessa kuluttavat happea. Johtaa lämpöä huomattavasti huonommin kuin esimerkiksi lasi, kivi tai teräs. Vähentää palon leviämisen riskiä. Ei vapauta myrkyllisiä kaasuja. Sama paloluokitus rakenteille kuin kivivillalla samanpaksuisena. Suojaa rakenteen palon sattuessa ja antaa muutamia lisäminuutteja ennen kuin
Skogiz: [citat] Sanoit, että kantava seinä on 4 metriä pitkä, mutta laskelmien mukaan se näyttää olevan 4,5m? Sitten näyttää tarpeettomalta valita HEA180, kun HEA160 täyttää taipumavaatimuksen pitkäaikaiskuormituksella? Sitten pieni typerä kysymys niille, jotka tietävät: Miksi laskelmissa lukee kH eikä kN? Samoin mpA sen sijaan että se olisi MPa.. niillä rahavaatimuksilla, mitä
whork: 14 mm olisi varmasti ollut oikea koko, jos olisit käyttänyt kemankkuria kiinnittääksesi pultin tukevasti, mutta jos kyseessä on laajentuva pultti, sinun pitäisi käyttää 12 mm.
Avemo: Puulla tai millään muullakaan materiaalilla on hyvin erityiset olosuhteet, ennen kuin se itsestään syttyy tuleen 70 asteessa. Muuten saunassa olisi ongelmia puupintojen kanssa. Erik
Hockhult: Älä koskaan valaa puuta! Se mätänee nopeasti, Aseta metalli tai muu kuiva kuollut materiaali puun ja betonin väliin, jotta ne eivät olisi suorassa kosketuksessa toistensa kanssa.
Anders_Nilsson: Aion rakentaa yhden kerroksen kesämökin, jonka koko on 105 neliömetriä bya. Ilmeisesti nykyään käytetään Eurokoodeja, ja ne eivät vaikuta olevan helposti saatavilla. Onko jotain erityistä huomioitavaa suunnittelussa? Rakennan täysin itse määrämittaisesta puutavarasta. Olen jättänyt rakennusluvan pari kuukautta sitten (ennen 2. toukokuuta), mutta rakennusilmoitus tulee ehkä vasta
Björn S: Kun rakensin terassin, sain vinkin säilyttää puutavara muovin alla ja kastella sitä muutaman päivän ajan (kastelin useita kertoja päivässä). Sitten ruuvasin terassilaudat ilman välyksiä, on toiminut täydellisesti nyt 3 vuotta. Björn
magnusss: Mitä mieltä olet tästä? Halvemmalla ei saa http://www.blocket.se/stockholm/Takpannor_och_betongglas_bortskankes_mm_33376219.htm?ca=11&w=1&last=1
Ola78: En usko että se eroaa merkittävästi kestävyydeltään, vaan on ihan sama. Toki sinulla voi olla pointti ajattelussasi, mutta puu ei ime vettä yhtä paljon kuitujen suuntaisesti kuin päätypinnassa, joten en usko että sillä on paljon merkitystä. Sitä paitsi se saa tilaisuuden kuivua melko nopeasti, joten se ei jää seisomaan pitkäksi aikaa.
Tjuvkilsbyggare: Kyllä, se on halkeillut. Sen voi tutkia kellarikerroksen katosta, mutta en usko että se on vaarallista. Se on ollut niin monen vuoden ajan. Sen sijaan minulla on vaakasuoria halkeamia ulkoseinissä (jotka ovat 2/3 maanalaisia) ja se on huolestuttavaa. Luulen, että ulkopuolella oleva vesi jäätyy talvella ja painaa seiniä rikki sisäänpäin. Täytyy joskus kaivaa ja salaojittaa...
V8dc: Haluatko laattoja, jotka ovat samanlaisia kuin kivet, niin valitse toinen ehdotus (eli ei minun). :) Minun silmissäni se tulee sekä näyttämään hyvältä että kestämään.
bureroger: Äänikaarat, tai niin sanotut akustiset profiilit, tekevät osansa askeläänen vaimentamiseksi. Noin 2-3dB. On hyvä erottaa palkiston yläpuoli alapuolesta tärinöiden välttämiseksi. On tärkeää, ettei näitä kiristetä liian tiukkaan, jotta jousiefekti ei "puhkea". Yksi väärin kiinnitetty ruuvi voi aiheuttaa ongelmia. Tärkeää äänen vaimentamiseksi on myös lattian jäykkyys,
Bubblaren: Kun vaihdoin takan, nuohooja kieltäytyi hyväksymästä olemassa olevaa kipsipäällystä savupiipussa. Jouduin vaihtamaan kipsin minerittiin. Tarkista nuohoojalta ennen kuin teet mitään, muuten se voi tulla tarpeettoman kalliiksi.
FrittDrag_II: Ota yhteyttä vakuutusyhtiöösi, koska heillä on mielipiteitä siitä, miten tilojen tulee olla suunniteltu. Jos tila sijaitsee lähellä muita rakennuksia, he yleensä vaativat, että se rakennetaan paloluokalla EI60 ja siellä tulee olla myös sammutuskalustoa.
brunolundh: Minulle siinä ei ole ollut mitään haittaa, en ole edes ostanut sitä joka kerta. En muista, olinko suoraan yhteydessä heihin vai rakennusmyyjän kautta.
sankaboy: Hei, Tämä asia siitä, että savupiipun tulee olla tarkastettavissa eikä siihen saa kiinnittää koolauksia, OSB:tä tai kipsilevyjä. Koskeeko tämä myös, jos ainoa kanava, jota käytetään tulisijassa, on metallinen joustava putki koko matkalta?
parper: Hei. Sellaiselle pitäisi olla taulukoita puutavaran "valmistajilta", jotka kertovat, minkä kuorman eri puulajeista tehdyt pilarit kestävät (luokitus jne.). Joten jos korvaa jotain jollain muulla, on vain liitettävä nämä mukaan liitteiksi tai viitteiksi. Tärkeää on, että alkuperäisessä piirustuksessa lukee, minkä kuorman pilarien on vähintään kestettävä. Vaihtoehtoisesti
Locke: Mielestäni se kuulostaa erittäin huonolta idealta kiinnittää keinu seinään. Lävistämällä seinän eri kerrokset luot riskirakenteen. Mieti myös, että saat dynaamisia kuormituksia (keinu liikkuu edestakaisin) ruuviliitokseen.
Anderrrrrsson: [citat] Muuraukset ovat yleensä melko raskaita, joten se pysynee paikallaan muutenkin. Mahdollisesti voit iskeä dubin (esim. palan raudoitustankoa) kiinnittääksesi koko rakennelman lattiaan, jolloin olet turvallisella puolella.
Jocce81: Äiti on muuttanut rivitaloon, mikä tarkoittaa, että saan tilaisuuden harjoitella hieman Handyman-skills ;) Nyt olen saanut projektin rakentaa uudestaan katoksen varastoksi (joka vain suojaa säältä ja tuulelta periaatteessa)...pitäisi olla melko yksinkertaista! Mutta tarvitsen varmaan hieman vinkkejä ja neuvoja matkan varrella nähdäkseni olenko ajatellut oikein! Katso liitetty kuva!