Ajattelin laittaa ylijäänyttä kaakelia seinälle keittiötasojen viereen (2 laattaa korkeudeltaan). Tänään siinä on ainoastaan tapetti lastulevyn päällä. Mitä pohjatöitä minun tarvitsee tehdä? Kuulin jotain siitä, että minun pitäisi olla kipsilevy takana, vai voinko vain laittaa kaakelit suoraan?

Pitää olla kipsiä tai muuta kuollutta materiaalia. Myös ohut remonttikipsi käy hyvin. Ruuvaa kiinni, pohjusta, kiinnitä fixillä.

yksi ajatus, eikö aikaisemmin laatoitettu lastulevyjen päälle? se toimi useimmiten silloin, eikö totta?!
olen laatoittanut lastulevyn päälle äskettäin ja se näyttää toimivan täydellisesti jopa vuodenaikojen vaihteluiden kautta. Levitin kosteussuojakerroksen lastulevyn päälle.

Totta kai se voi pysyä. Mutta juuri saumat "voivat" murtua. Mutta kuolleella takana ne eivät koskaan murru.

Paul-Staffanstorp
Ei ole koskaan hyvä idea laatoittaa puun/lastulevyn päälle, mutta jos on pakko tehdä se, tulisi käyttää erityistä kiinnityslaastia, joka on joustavampaa... esimerkiksi Lips Flexicol tai vastaavaa...

6 mm remonttikipsin kiinnittäminen ei myöskään ole optimaalista, koska sekin tulisi liimata samalla tyyppisellä kiinnityslaastilla. ;)

Ei suoraan lastulevyyn, eikä kipsiin. Mitä minun pitäisi sitten ottaa?

Kuka on sanonut, ettei pitäisi olla kipsiä? Neuvo oli kai liimata kipsi.

Mutta jos minun täytyy liimata kipsilevy, voinhan yhtä hyvin liimata suoraan lastulevylle?

Lastulevy ei ole hyvä materiaali kaakelin taakse, ainoa kerta se on, kun haluaa poistaa kaakelin, meillä osa irtosi itsestään ja osa pysyi yhdessä 4 ja 4 laatan ryhmissä saumojen takia.

Muille, voisiko kiinnittää silikonilla? Joustaa jonkin verran, mutta silloin olisi saumaus :@

Protte

Paul-Staffanstorp
Rehellisesti sanottuna en ymmärrä ongelmaa... :blushing:

Tälle foorumille tulee neuvoja siitä, miten asioita pitäisi ratkaista, mutta silti usein keksitään vaihtoehtoisia ratkaisuja, jotka eivät ole ok... :S

Miksi ei vain oteta vastaan neuvoja ja tehdä, mitä ala vaatii... :rolleyes:

Liimaa laatat lastulevylle siihen tarkoitetulla kiinnityslaastilla, kuten Fleixicol, mutta sitten tulee helvetinmoinen ongelma, jos haluaa joskus vaihtaa laatat...

Liimaa 6 mm kipsilevy esim. Flexicolilla ja asenna laatat siihen ja silloin on ainakin hieman helpompaa, kun haluaa vaihtaa...

Ruuvia 6 mm kipsilevy kiinni erittäin varovasti, jotta ruuvien kannat eivät mene liian syvälle kipsiin...
Tämän vaiheen riski on, että se ei ole kovin kestävää, kun on varottava kiinnittämästä niin ohutta kipsiä, ja siksi suositellaan liimausta tämän tyyppiselle kipsilevylle...
Se kuitenkin helpottaa, kun haluaa vaihtaa laatat, ja jos on tunne, että se voi tulla ajankohtaiseksi, niin tämä voi olla vaihtoehto joillekin.

Merkurius sanoi:
Ajattelin laittaa ylijäänyttä kaakelia keittiötasojen seinälle (2 laattaa korkeudessa). Tänään siellä on vain tapetti lastulevyn päällä. Mitä pohjatöitä minun tarvitsee tehdä? Kuulin, että taakse pitäisi olla kipsilevy, vai voinko vain kiinnittää kaakelin suoraan?
Kuten Paul kirjoittaa, on mahdollista liimata kaakelit suoraan lastulevylle, kunhan käyttää tuotteita, jotka on tarkoitettu siihen.

Niin kutsuttu kaakeliliima, jota yleensä löytyy valmiiksi sekoitetuista pienistä purkeista, sisältää usein muovia sementin sijaan ja on joustavaa.

Ongelmia saumojen halkeilun kanssa voi välttää valitsemalla oikean tuotteen myös täällä. On olemassa saumoja, jotka kestävät pieniä liikkeitä.

Muutaman kerran olemme kaakeloineet keittiössä suoraan lastulevyn päälle. Kuitenkin ilman sauma-aineita. Se on edelleen kiinni. Välitason/lastulevyn välin käsittelimme silikonilla. Se piti nostaa noin 2 mm. Sitten kaakelit tämän päälle. Rakennusliimalla ja kuumaliimalla. Kuumaliima kiinnitti laatan heti. 1 vuorokauden kuluttua rakennusliima kovettui. Miksi näin? Koska testasimme pelkällä kuumaliimalla. Se irtosi muutaman kuukauden jälkeen. Oikeaa tasoitetta en ole käyttänyt pitkään aikaan. Miksi? Koska olen amatööri :P

kamilenski sanoi:
Pari kertaa olemme laatoittaneet keittiössä suoraan lastulevyyn. Kuitenkin ilman sauma-ainetta. Se pysyy edelleen kiinni.
:P
mitä sinulla on sauma-aineen sijasta saumassa?

JanneSjo sanoi:
mitä sinulla on saumalaastin sijasta saumassa?
Ei mitään saumoissa.

Eikö ole vaikeaa pitää puhtaana? Ajattelen, että "saker" tarttuu helposti laattojen väliin, vai onko sinulla kant i kant?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.