28 876 lukukertaa ·
9 vastausta
29k lukukertaa
9 vastausta
Ruuvit MDF:lle
Minkä kokoisia ruuveja kannattaa käyttää, kun yhdistää MDF-levyjä toisiinsa?
Olen ymmärtänyt, että täytyy esiporata levyyn, joka kiinnitetään, ja myös esiporata "alempaan levyyn" pystysuorassa (tästä tulee vaatekaappi).
Minulla on 16 mm levyt ja suositeltiin käyttämään 4,5 X 30 "ESSVE Cutter Wood screw", mutta mielestäni se on liian lyhyt ja ruuvi ei "kiinnity" kunnolla. Kuinka saadaan levyt pysymään kunnolla yhdessä? Millä koolla pitäisi esiporata? Kun mittaan ruuvini 4,5 X 30, on ytimen halkaisija 2,9. Tarkoittaako tämä, että minun pitäisi käyttää 3 mm poranterää 4,5 mm ruuville?
Olen ymmärtänyt, että täytyy esiporata levyyn, joka kiinnitetään, ja myös esiporata "alempaan levyyn" pystysuorassa (tästä tulee vaatekaappi).
Minulla on 16 mm levyt ja suositeltiin käyttämään 4,5 X 30 "ESSVE Cutter Wood screw", mutta mielestäni se on liian lyhyt ja ruuvi ei "kiinnity" kunnolla. Kuinka saadaan levyt pysymään kunnolla yhdessä? Millä koolla pitäisi esiporata? Kun mittaan ruuvini 4,5 X 30, on ytimen halkaisija 2,9. Tarkoittaako tämä, että minun pitäisi käyttää 3 mm poranterää 4,5 mm ruuville?
Liimaa, tavallinen puuliima. Silloin saat paljon vakaamman rakenteen, mitä sovellan myös joihinkin IKEA-huonekaluihin. Ei ole purettavissa, mutta parempi vakaus, kuten kirjoitin aiemmin.
Spaxilla on erityinen MDF-ruuvi, Spax-M (http://www.spax.com/gb/pdf/2/9.pdf), joka toimii erinomaisesti MDF:n asennuksessa. Vain vähän liimaa ja sitten kiristä, ei esiporauksia. En kuitenkaan tiedä, mistä löydät sen Tukholman ulkopuolella. Onnea matkaan!
On olemassa erittäin hyvä ruuvi MDF:lle, kun ruuvaat 16 mm levyn reunassa. Sitä myydään mm. Clas Ohlsonilla ja kutsutaan siellä Kopplingsskruv nimellä art.nr: 11-1336-50 50 mm pituudelle ja 11-1336-70 70 mm pituudelle. 50 mm pituus riittää kuitenkin hyvin. 15:-/10 kpl tai 129:-/100 kpl.
Koko tämä 'palikka' on ruuvattu yhteen tällaisella ruuvilla.
(Ei tietysti nainen kuvassa
)

Yritän uudestaan sen jälkeen, kun puhelin/Internet sammui juuri kun olin kirjoittanut vastauksen sinulle ja olin lähettämässä sitä melkein kaksi viikkoa sitten. Viestini sain kuitenkin korjattua siten, että tekstiä voitiin lukea.
Ruuvin ydin on 4 mm. Porasin ensin (16 mm MDF-levyn reunassa) 4,2 mm poralla, mutta se ei onnistunut, vaan halkeili. Käytin sitten 4,5 - 4,7 mm ja lopetin 5 mm (ulkokierteiden halkaisija on 7 mm). Sitten se yleensä onnistuu edellyttäen, että poraa keskelle reunaa ja kohtisuoraan (käytin Classe:n porausohjainta numero 20-4826 á 139
Itse ruuvin 'varsi' vaatii 7 mm poran ja reiät täytyy myös upottaa 'kaulusta' varten.