Minkä kokoisia ruuveja kannattaa käyttää, kun yhdistää MDF-levyjä toisiinsa?
Olen ymmärtänyt, että täytyy esiporata levyyn, joka kiinnitetään, ja myös esiporata "alempaan levyyn" pystysuorassa (tästä tulee vaatekaappi).
Minulla on 16 mm levyt ja suositeltiin käyttämään 4,5 X 30 "ESSVE Cutter Wood screw", mutta mielestäni se on liian lyhyt ja ruuvi ei "kiinnity" kunnolla. Kuinka saadaan levyt pysymään kunnolla yhdessä? Millä koolla pitäisi esiporata? Kun mittaan ruuvini 4,5 X 30, on ytimen halkaisija 2,9. Tarkoittaako tämä, että minun pitäisi käyttää 3 mm poranterää 4,5 mm ruuville?

Liimaa, tavallinen puuliima. Silloin saat paljon vakaamman rakenteen, mitä sovellan myös joihinkin IKEA-huonekaluihin. Ei ole purettavissa, mutta parempi vakaus, kuten kirjoitin aiemmin.

Spaxilla on erityinen MDF-ruuvi, Spax-M (http://www.spax.com/gb/pdf/2/9.pdf), joka toimii erinomaisesti MDF:n asennuksessa. Vain vähän liimaa ja sitten kiristä, ei esiporauksia. En kuitenkaan tiedä, mistä löydät sen Tukholman ulkopuolella. Onnea matkaan!

Jos liimaat, ruuvin tarkoitus on pitää materiaalit yhdessä sen aikaa, kun liima kovettuu. Rakenteen yhteen pitämisen tehtävä on liimalla.

Ilmeisesti MDF:llä rakentaminen ei ole kovin yleistä, joten kerron itse, miten ratkaisin oman ruuvaukseni.

Ruuvit: 4,5X50
Pora 2 mm
Ei liimaa, jotta voin purkaa huonekalun rikkomatta sitä.

I
On olemassa erittäin hyvä ruuvi MDF:lle, kun ruuvaat 16 mm levyn reunassa. Sitä myydään mm. Clas Ohlsonilla ja kutsutaan siellä Kopplingsskruv nimellä art.nr: 11-1336-50 50 mm pituudelle ja 11-1336-70 70 mm pituudelle. 50 mm pituus riittää kuitenkin hyvin. 15:-/10 kpl tai 129:-/100 kpl.

Koko tämä 'palikka' on ruuvattu yhteen tällaisella ruuvilla.
(Ei tietysti nainen kuvassa :rolleyes: )

Elins_sang.jpg

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kiitos Byggarn
Vaikuttava rakennelma.
Valitettavasti en voi lukea koko viestiäsi, teksti katkeaa oikealta, mutta kävin katsomassa Classella ja näin ruuvin, millä esiporasit?

I
legul sanoi:
Kiitos Byggarn
Vaikuttava rakennelma.
Valitettavasti en voi lukea koko viestiäsi, teksti katkeaa oikealle, mutta kävin katsomassa Classe:ssa ja näin ruuvin, millä esiporasit?

Yritän uudestaan sen jälkeen, kun puhelin/Internet sammui juuri kun olin kirjoittanut vastauksen sinulle ja olin lähettämässä sitä melkein kaksi viikkoa sitten. Viestini sain kuitenkin korjattua siten, että tekstiä voitiin lukea.

Ruuvin ydin on 4 mm. Porasin ensin (16 mm MDF-levyn reunassa) 4,2 mm poralla, mutta se ei onnistunut, vaan halkeili. Käytin sitten 4,5 - 4,7 mm ja lopetin 5 mm (ulkokierteiden halkaisija on 7 mm). Sitten se yleensä onnistuu edellyttäen, että poraa keskelle reunaa ja kohtisuoraan (käytin Classe:n porausohjainta numero 20-4826 á 139:-), mutta jos se ei onnistunut, syntyi pieni pullistuma tasaiselle puolelle siihen suuntaan mihin pora oli työntynyt.

Itse ruuvin 'varsi' vaatii 7 mm poran ja reiät täytyy myös upottaa 'kaulusta' varten.

xibeca sanoi:
Spaxilla on erityinen MDF-ruuvi, Spax-M ([linkki]), joka toimii erinomaisesti MDF:n asennuksessa. Vain vähän liimaa ja sitten kiristää yhteen, ei esiporausta. En tiedä, mistä sen saa Tukholman ulkopuolella. Onnea matkaan!
Nostan vanhan keskustelun... Mistä Tukholmassa voi hankkia tämän ruuvin? Axminsterillä on se, mutta tulee vähän kalliiksi, jos ei tilaa muita tuotteita samalla...

Saatavilla Fredellsistä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.