2 858 lukukertaa ·
4 vastausta
3k lukukertaa
4 vastausta
Äänieristys välipohjassa
Hei,
Olen lukenut vanhoja keskusteluja, mutta uusia materiaaleja ja ratkaisuja tulee jatkuvasti, joten ajattelin että on parasta heittää kysymys uudelleen.
Onko tämä hyvä rakenne askeläänien ja puheen/musiikin eristämiseen kerrosten välillä?
Ylhäältä alas
lattia (laatta, laminaatti, kokolattiamatto)
lattia-kipsilevy 15mm (liimattu)
28*70 poikittain palkkirakenteen päällä (lattialämmityskaapelisto)
palkkirakenne 220mm cc30 (95mm villa + 95mm marklevy tai muu tiivis levy pohjalla)
harva cc30 (poikittain palkkirakenteeseen nähden)
Kipsi
Olen kuullut jostain "vapaasti roikkuvasta" alakatosta. Käsittääkseni siinä ruuvataan esimerkiksi 45*95 jokaisen palkin väliin ja sitten ruuvataan harva poikittain, johon kipsi kiinnitetään. Tämän pitäisi kuulemma vaimentaa askelääniä hyvin, mutta minun on vaikea löytää tietoa, joka vahvistaisi tämän.
Toinen vaihtoehto, jota harkitsen, on ruuvata 45*95 poikittain palkkirakenteeseen nähden ja täyttää tila kokonaan villalla, sitten ruuvata harva, johon kipsi kiinnitetään. Kumpi vaihtoehto olisi paras ja onko kenelläkään käytännön kokemusta jommastakummasta näistä?
Kuinka paljon auttaa, jos ruuvaa kaksinkertaiset kipsilevyt kattoon?
Lattiaan en halua laittaa kaksinkertaisia, koska lattialämmitys hidastuisi silloin.
Kiitollinen kaikista vinkeistä.
/Elias
Olen lukenut vanhoja keskusteluja, mutta uusia materiaaleja ja ratkaisuja tulee jatkuvasti, joten ajattelin että on parasta heittää kysymys uudelleen.
Onko tämä hyvä rakenne askeläänien ja puheen/musiikin eristämiseen kerrosten välillä?
Ylhäältä alas
lattia (laatta, laminaatti, kokolattiamatto)
lattia-kipsilevy 15mm (liimattu)
28*70 poikittain palkkirakenteen päällä (lattialämmityskaapelisto)
palkkirakenne 220mm cc30 (95mm villa + 95mm marklevy tai muu tiivis levy pohjalla)
harva cc30 (poikittain palkkirakenteeseen nähden)
Kipsi
Olen kuullut jostain "vapaasti roikkuvasta" alakatosta. Käsittääkseni siinä ruuvataan esimerkiksi 45*95 jokaisen palkin väliin ja sitten ruuvataan harva poikittain, johon kipsi kiinnitetään. Tämän pitäisi kuulemma vaimentaa askelääniä hyvin, mutta minun on vaikea löytää tietoa, joka vahvistaisi tämän.
Toinen vaihtoehto, jota harkitsen, on ruuvata 45*95 poikittain palkkirakenteeseen nähden ja täyttää tila kokonaan villalla, sitten ruuvata harva, johon kipsi kiinnitetään. Kumpi vaihtoehto olisi paras ja onko kenelläkään käytännön kokemusta jommastakummasta näistä?
Kuinka paljon auttaa, jos ruuvaa kaksinkertaiset kipsilevyt kattoon?
Lattiaan en halua laittaa kaksinkertaisia, koska lattialämmitys hidastuisi silloin.
Kiitollinen kaikista vinkeistä.
/Elias
Ratkaisusi vapaasti roikkuvalla katolla voidaan ratkaista erityisellä äänikannattimella, joka vähentää melutasoa, lue lisää täällä http://byggsystem.knaufdanogips.se/mounting/m_floor_decks/index.html
Äänikaarat, tai niin sanotut akustiset profiilit, tekevät osansa askeläänen vaimentamiseksi. Noin 2-3dB. On hyvä erottaa palkiston yläpuoli alapuolesta tärinöiden välttämiseksi. On tärkeää, ettei näitä kiristetä liian tiukkaan, jotta jousiefekti ei "puhkea". Yksi väärin kiinnitetty ruuvi voi aiheuttaa ongelmia. Tärkeää äänen vaimentamiseksi on myös lattian jäykkyys, massa ja eristeen paksuus, jonka tulisi olla yli 200mm. Raskas ja jäykkä palkisto, jossa on paljon eristettä, on suositeltavaa. Tiettyä vaikutusta voivat tehdä myös kaksoiskipsilevyt alakatossa, mutta en tiedä kuinka paljon. Ne lisäävät massaa jonkin verran, mikä on hyvä.
Klikkaa tästä vastataksesi