Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
AfrooDite: Ajattelen, kun on projekteja silloin tällöin. Nikkarointi yleisesti, ei koko talojen rakentaminen jne.
mångstekta: joskus se voi olla hyvä ja tehdä se! ja käytä valkoista fix...
Mikael_L: [citat] Aha, sitten heidän on täytynyt ajatella lattian asentamista jo talon rakennusvaiheessa. Olen saanut käsityksen, että useimmat kellaritalot tuolta ajalta oli suunniteltu vain lämmityskattilalle, pesutuvaksi, varastoksi ja muuksi sellaiseksi, kaikki raakapetonia lattiana. Mutta niinpä vain ... :)
KnockOnWood: 45-70 mm Se riippuu aivan siitä, kuinka paljon tilaa teillä on uhrata. Eristää vain 30-35 mm ulkopuolelle julkisivusta kuulostaa niukalta. Eristys sisäpuolella on aina huonompi, koska täytyy tehdä katkaisuja sisäseinässä ja palkistossa, ja siten luoda kylmäsiltoja. Modernit talot ovat eristetty 300-350 mm. Joten ei muuta kuin mittaamaan ja laskemaan!
Crebel: Ah, mahtavaa! Kiitos!
vollerys: Kiitos vastauksistanne! Vaikuttaa siltä, että en ole ihan väärässä kuitenkaan.. Laittakaa mielellään kuvia taloistanne ja kattolipasta, kuten ronolo teki! Hieno talo muuten :)
undret: Hei, Asun tiilitalossa (kerrostalo), joka on rakennettu 30-luvulla. Parvekkeella olevassa tiiliseinässä näkyy tietenkin useita reikiä ja muita kiinnitysjälkiä, joita ihmiset ovat tehneet vuosien varrella. Jotkut ovat perinteisesti poranneet tiileen... MUTTA Tiilten välisessä laastissa on joitain 3-tuumaisia nauloja, mutta myös ruuvikoukkuja ilman mitään tulppia tai vastaavaa. Aivan
jkarlberg: Hei! Olen purkamassa talon päätyä vaihtaakseni ikkunat. Modulitalo RörviksVillanilta vuodelta 1972, jossa on 5 kantavaa/apu-kantavaa ikkunaa. Puutarhan oven alla parru oli mädäntynyt kokonaan, todennäköisesti huono asennus 1993. Nyt kysymys, katso kuva. (poikkileikkaus) [bild] Mielestäni erittäin outo rakenne, jossa 30mm parru, pystyssä 120x30mm ja sitten ikkunan karmit olivat tämän
bjomape: Olen tekemässä samanlaista projektia. Karkeasti ottaen olen noudattanut suunnilleen seuraavaa järjestystä: - Ilmastointi, eristys, höyrysulku ja harvarima kaltevaan kattoon - Höyrysulku, harvarima, eristys palkkirakenteessa - Asenna ikkunat (kattoikkunat + julkisivuikkunat). Voi itse asiassa tehdä sekä aikaisemmin että myöhemmin. - Rakenna kattolyhty (en tiedä teetkö tämän - se on
MaZtoR: Isäni käytti Bilteman märkätilakalvoa koko parvekkeellaan ennen kuin laatoitti sen. Se on pysynyt tiiviinä nyt 6 vuotta. Halpaa ja hyvää, jos uskaltaa ottaa riskin.
MaZtoR: Aquapanel pitäisi toimia, jos se on kunnolla kiinnitetty. http://aquapanel.com/
norrbottenstorpet: Entinen kruununi oli "vahvistettu" jonkinlaisella hieman karkeammalla rautalangalla. Se oli kestänyt 40 vuotta. Oikeastaan on vähän epävarmaa, onko se tarpeen, mutta tuskin haittaa, kun kruunu on alttiina pakkaselle. ROT-verkko, kuten käytetään lattiatyössä, toimisi varmasti, noin langan halkaisija 2,5-3 mm.
kalubah: Pahin, mitä teoreettisesti voi tapahtua, on että saat murtuman seinäsääntöön ennen kuin voimat siirtyvät viereisiin sääntöihin. Pärjäätkö ilman sitä? Käytännössä se saattaa tarkoittaa korkeintaan, että runko narahtaa hieman suuren kuormituksen aikana. Voisit antaa 18kN mennä seinäsääntöön ja katsoa, kuinka paljon reunasääntö taipuu, jos mitoitat niin, että
Bovalll: Kiitos vastauksesta! Tuo polyuretaaniliima vaikuttaa täydelliseltä!
sir_daniel: Rakensin oman liukuoven vaatekomeroon, ostin Mdf-levyn sekä liukuovien kiinnikkeet bauhausista. Oli universaali kiinnike
tob_ekl: Hei! Onko joku, joka voisi auttaa minua löytämään työtason syvyys n. 80cm? Tiedän, että bauhaus hornbach ym. tarjoavat, MUTTA ne ovat vain 2 metriä. Tarvitsen vähintään 2,3 metriä. Mieluiten haluaisin, että ne ovat varastossa tai toimitus enintään 4 päivää. Puu tai laminaatti. Keittiöön sen pitäisi olla.
Villan13: Asun puolitoistakerroksisessa talossa ja laitan kuntoon huoneen yläkerrassa vajaan kaksivuotiaalle tyttärelleni. Katon rajassa vinokaton alla on varastotila. Reiän seinässä tilaan peittää tällä hetkellä lastulevy, joka on kiinnitetty kahdella magneetilla. Reikä on noin 106 x 54 cm ja noin 26,5 cm syvä. Haluaisin rakentaa jotain, joka muistuttaa enemmän ovea reikään asennettavaksi,
Stefan N: Tarkista ensin, ettei se ole maalattu tavallisella muovimaalilla, silloin ei voi maalata päälle kalkkimaalilla.
johanras: Kiitos vastauksesta! Katsoin Per Hemgrens Rakentaa perusta -kirjaa, ja sielläkin suositellaan aluskatetta (mutta siinä kyseessä oli kevytbetoniharkot peruspohjalla). Valitettavasti reunapalkki ei ole täysin sileä yläreunassa, joten kattohuopa tulee makaamaan hieman epätasaisesti, mutta ehkä se on silti hyvä. Olen ymmärtänyt, että aluskatteen pitäisi estää kosteuden tunkeutumisen
zsimpey: Nuo ovat varmaankin piikkiruuveja hirsiin/paneeliin ulkopuolella. Ruuvaa uusi runko ensin ja kiinnitä "ulkopuoli" ennen kuin leikkaat jotain pois. Sent from my GT-P7510 using Byggahus
Pagno: Tai osta sahalaita kovametalliterillä ja leikkaa se vesialtaassa, niin vältät pölypilven!
Sommartorparn: Hei sinä. Luulisin, että ongelmana on liian karkea hiekka. 0-4 on hyvä koko alemmille kerroksille, mutta pintaviimeistelyyn käytetään yleensä laastia, jossa on pienempiä hiekanjyviä. Varsinkin jos siitä on tarkoitus tulla sileä pinta.
kaked08: Pahoittelen myöhäistä vastausta. Ajattelin, että tämä sopisi hyvin korista- ja ripustusjärjestelmäksi liesituulettimen yläpuolelle, joka on keittiösaarekkeen yläpuolella. Vaihtoehtona on käyttää 8-12.000(?) kr johonkin design-viritykseen liesituuletinten maailmassa. Silloin ajattelen, että voitaisiin saavuttaa vähintään yhtä pramea tulos käyttämällä tätä
matbanan: Ei, ruuvit eivät voi upottautua levyyn, vaan käytä jonkinlaista montage-ruuvia.
Braf: olin unohtanut tämän langan. Kyllä, se meni hyvin näiden kanssa, jotka ovat juuri ylemmässä kuvassa. Käytin kylläkin jokaista reikää kiskossa, melko överkill, mutta pidän henkseleistä ja vyöstä. Näyttää siltä, että monilla valmistajilla on nimensä siinä, mikä ainakin näyttää ja tuntuu täsmälleen samalta plugilta...
Pagno: Pitäisi kuulua LSO:hon. Laki onnettomuuksien ehkäisemisestä, mitä aihetta opiskelet? :)
Sangris: Näin sen ketjun hieman liian myöhään...... Haluaisin, että joku joka on rakentaja ammatiltaan, antaa mielipiteensä. Mitä rakennusfirma hyväksyy?