Ajattelin vaihtaa talon katon pian ja samalla pidennän kattolippaa, mutta en ole varma kuinka paljon kannattaa pidentää! Olen jo pidentänyt räystäät talon pitkältä sivulta - rakennutin niin, että etäisyys julkisivusta räystääseen on noin 45-50 cm, sadevesikouru pois luettuna.

Mutta nyt kyseessä ovat talon lyhyet sivut/päädyt. Pitäisikö rakentaa yhtä suuri ulkonema myös sinne vai mikä olisi teidän mielestänne tyylikkäintä? Onko yleensä päädyissä yhtä pitkä ulkonema kuin pitkillä sivuilla, vai lyhyempi/pidempi?
Uskotteko, että noin 45 cm olisi sopiva ulkonema myös lyhyille sivuille? :)

Se on 1,5-kerroksinen puutalo muuten..
Kiitollinen vinkeistä!

vollerys sanoi:
Aion vaihtaa talon kattoa pian ja ajattelin samalla pidentää räystäsulkonemaa, mutta en ole varma kuinka paljon minun pitäisi sitä rakentaa! Olen jo pidentänyt räystäslautaa talon pitkiltä sivuilta - siellä rakennettiini niin, että se oli noin 45-50 cm julkisivusta räystäslautaan, eli ilman vesikourua.

Mutta nyt kyse on talon lyhyistä sivuista/päädyistä.. Pitäisikö minun rakentaa yhtä suuri ulkonema myös sinne vai mitä mieltä olette, mikä on tyylikkäin ratkaisu? Onko yleensä yhtä pitkä ulkonema päädyissä kuin pitkissä sivuissa vai lyhyempi/pidempi?
Uskotteko, että noin 45 cm on sopiva ulkonema lyhyille sivuillekin? :)

Se on muuten 1,5-kerroksinen puuhuvila..
Kiitollinen vinkeistä!
Sama mitta toimii hyvin, 45 cm on hyvä mitta. Ehkä vaikuttaa, kuinka suuren talon mittasuhteet näyttävät, mutta meidän talossamme toimii 47 cm paneelilaudasta - tuulilaudan ulkopinta / tiililaudan ulkopinta hyvin. Se on noin 5 m leveä ja 12 m pitkä.

Keltainen puutalo, jossa punainen harjakatto, kuusi ikkunaa etualalla, runsaasti vehreyttä ympärillä, auringonlasku taustalla.

Olen pidentänyt tassuja ja kattoylitystä niin, että ne ovat saman mittaiset (noin 45 cm). Kokeilin useilla eri mitoilla, mutta mielestäni 45-50 cm näytti parhaalta, eihän halua, että se näyttää typerältä eikä myöskään siltä kuin talolle olisi laitettu hattu... :)

Olen pidentänyt omani niin, että mahtuu 4 kpl 22x120 lankkuja plus vähän väliä. Sama ympäri koko talon.

Kiitos vastauksistanne! Vaikuttaa siltä, että en ole ihan väärässä kuitenkaan..
Laittakaa mielellään kuvia taloistanne ja kattolipasta, kuten ronolo teki! Hieno talo muuten :)

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.