18 596 lukukertaa ·
22 vastausta
19k lukukertaa
22 vastausta
Leikata eterniittiä
Jäsen
· Korpilombolo
· 3 743 viestiä
Jos en muista aivan väärin, käytettiin jotain keraamisen laatan leikkurin kaltaista laatan jakamiseen. Voisi olla kokeilemisen arvoista, jos sinulla on ylimääräisiä laattoja. Ei taida olla täysin pölytöntä menetelmää, mutta mitä korkeampi työkalun nopeus, sitä enemmän pölyä. Jos keraamisen laatan leikkuri toimii, ehkä sen voi tehdä vesihauteessa? Oletan, että olet tarkistanut, ettei ole olemassa vastaavanlaisia laattoja mineraalilevynä tai vastaavana asbestittomana vaihtoehtona.
Nostan esille vanhan ketjun, koska minulla on neljä levyä julkisivussa, jotka täytyy katkaista. Onko kulmahiomakone helpoin? Minulla on kertakäyttöhaalari, kasvomaski hiukkassuodattimella sekä suojalasit. Mietin, onko mahdollista rakentaa "kuvöös" jokaisen levyn päälle, kun se katkaistaan.
Neljä laattaa varten suojavarusteesi riittää mainiosti, "kuvös" on mielestäni liioittelua. Käytä kulmahiomakonetta. On ero meidän välillä, jotka altistuvat pölylle vain muutaman kerran, ja niiden välillä, jotka altistuvat sille päivittäin.
Jos ei ole paljon, mitä pitää leikata, niin se toimii itse asiassa aika hyvin esimerkiksi Fein Multimasterilla ja HSS segmenttisahanterällä. Tietenkin suihkuta kunnolla vettä siihen kohtaan, missä aiot sahata, ja käytä suojamaskia jne. (tuntuu siltä, että "henkselit ja vyö" ovat hyvä idea, kun on kuitenkin kyseessä asbesti, vaikka eterniittiversio ei ilmeisesti ole pahin).
Tein loven putkille, ja itse asiassa sahanterä ei kärsinyt ollenkaan niin paljon kuin pelkäsin, kun ottaa huomioon, kuinka kovaa eterniitti on. Uskon, että Fein-terän ohuus on hyvä turvallisuuden kannalta, sen pitäisi vapauttaa paljon vähemmän pölyä kuin jos käytät karkeampia teriä/sahanteriä (kulmahiomakone jne.).
Kuten sanottu, tämä koskee lyhyempiä leikkauksia, meni silti oma aikansa
/A
Tein loven putkille, ja itse asiassa sahanterä ei kärsinyt ollenkaan niin paljon kuin pelkäsin, kun ottaa huomioon, kuinka kovaa eterniitti on. Uskon, että Fein-terän ohuus on hyvä turvallisuuden kannalta, sen pitäisi vapauttaa paljon vähemmän pölyä kuin jos käytät karkeampia teriä/sahanteriä (kulmahiomakone jne.).
Kuten sanottu, tämä koskee lyhyempiä leikkauksia, meni silti oma aikansa
/A
Viimeksi muokattu:
Älä leikkaa eterniittiä. Vaikka käyttäisit vettä, jotta pöly ei leviäisi ilmaan, muodostuu silti pölyä, joka on hoidettava.
Jos käy huono tuuri, pöly päätyy kulmahiomakoneeseen, ja jatkossa asbestia leviää aina, kun käytät kulmahiomakonetta. Älä käytä samasta syystä pölynimuria, jossa voi olla asbestipölyä.
Paras vaihtoehto on löytää asbestiton vaihtoehto ja käyttää sitä.
Jos käy huono tuuri, pöly päätyy kulmahiomakoneeseen, ja jatkossa asbestia leviää aina, kun käytät kulmahiomakonetta. Älä käytä samasta syystä pölynimuria, jossa voi olla asbestipölyä.
Paras vaihtoehto on löytää asbestiton vaihtoehto ja käyttää sitä.
Hieman vaikea löytää vaihtoehtoa meille, joilla on taloja rakennettu 50/60-luvulla... LB-taloilla täytyi olla volyymialennus.harry73 sanoi:Älä leikkaa eterniittiä. Vaikka käyttäisit vettä pölyn leviämisen estämiseksi ilmassa, luot silti pölyä, joka on sitten käsiteltävä.
Jos huono tuuri käy, pöly päätyy kulmahiomakoneeseesi ja levität asbestia jatkossakin aina kun käytät kulmahiomakonetta. Käytä samasta syystä älä käyttämällä pölynimuria, jossa voi olla asbestipölyä.
Paras on löytää asbestiton vaihtoehto ja käyttää sitä
Eterniitti fasadissa, katossa, alakatossa, ilmanvaihtokanavissa ja levynä lattiarakenteessa ennen eristyksen laittamista.
Olen juuri saanut asbestikoulutuksen, jos talosi on rakennettu ennen vuotta 1982 ja olet joskus tehnyt remonttia talossa, olet saanut asbestia itseesi.
Ennen asbestia oli paitsi katossa/eternitissä, myös mattojen liimoissa, saumamassa, maalissa jne.
Sisätiloissa kestää noin 24 tuntia, ennen kuin asbestikuidut laskeutuvat.
Toiset ovat onnekkaita ja elävät näiden kuitujen kanssa kunnes kuolevat vanhuuteen, mutta toiset kuolevat syöpään lyhyessä ajassa.
Jos aiot leikata levyä itse, käytä täysin peittävää pukua, kunnon maskia, saappaita, jotka voi pestä kunnolla, ja käytä käsineitä, jotka heitetään pois sen jälkeen.
Ennen asbestia oli paitsi katossa/eternitissä, myös mattojen liimoissa, saumamassa, maalissa jne.
Sisätiloissa kestää noin 24 tuntia, ennen kuin asbestikuidut laskeutuvat.
Toiset ovat onnekkaita ja elävät näiden kuitujen kanssa kunnes kuolevat vanhuuteen, mutta toiset kuolevat syöpään lyhyessä ajassa.
Jos aiot leikata levyä itse, käytä täysin peittävää pukua, kunnon maskia, saappaita, jotka voi pestä kunnolla, ja käytä käsineitä, jotka heitetään pois sen jälkeen.
Klikkaa tästä vastataksesi