Olen laskemassa talon leimojen painoa ja olen kohdannut kysymyksen, johon tarvitsen apua.
Kuvittele katon kannatin, joka lepää reunapalkilla, jolla on tietty korkeus. Tämän palkin alla on kantava seinä pyökkipuun, pystysuorien palkkien ja koppanauhan kanssa. Katso kuva alla.
Katon kannattimen aiheuttaman leimapainon laskeminen yläpuolen reunasäännölle ei ole ongelma.
Kuitenkin mietin, voiko olettaa, että kuorma leviää alas tietyssä kulmassa reunasäännön läpi ja antaa minulle mahdollisuuden laskea laajemmalla kosketuspinnalla yläpuolella olevan koppanauhan kanssa? Onko tästä todisteita Eurokoodeissa tai muissa asiakirjoissa?
En työskentele puun parissa, mutta olen tehnyt joitakin kuormituslaskelmia. Miksi haluaisit laskea sillä tavalla? Eikö seisovan säännön murtumistapaus ole mitoittava?
Tulen tietenkin laskemaan seinäsäännön murtumisesta, mutta minulla on mahdollisuus käyttää kaksinkertaisia tai kolminkertaisia reglara, joten silti leimasinpainatus tulee olemaan vaikein selviytyä.
Ok, mutta onko olemassa mitään rakentamismääräyksissä, joka vahvistaa tämän? Kaikki maalaisjärki sanoo, että tiettyä leviämistä tapahtuu, mutta haluaisin mielelläni, että se perustuisi johonkin selvitykseen, käsikirjaan tai säädökseen.
Eurocode:ssa on kaksi tapausta:
Kantava osa on täysin tuettu - vain kosketuspaine säädösten päällä tarkistetaan.
Kantava osa on tuella - kosketuspaine tarkistetaan tuelle (pystyssä olevalle säädölle) ja kosketuspaine kantavan osan päällä.
Epävarmaa on, onko seinä niin jäykkä, että voit laskea kantasäännön täysin tuetuksi. Onko sinulla todella ongelmia, jos annat voiman mennä suoraan pystysuoraan puusääntöön? Mitä kosketuspintoja ja voimia sinulla on?
Se on kosketuspinta yläpuolella hammarband (C24), joka aiheuttaa minulle ongelmia.
Siellä on kaksinkertaiset reunapuut Kerto, ja seinä on 95 mm paksu. Minulla on siten kosketuspinta 45x90 mm reunapuun ja hammarbandin välillä. Koska Eurokoodi sallii minun lisätä kosketuspituutta enintään 30 mm kummallekin puolelle, tulee tehokkaaksi kosketuspinnaksi (30+45+30)x(90+5) = 105x95 mm².
Muut laskentaedellytykset:
(Kansalliset valinnat Norjalle)
kmod=0,9
Gamma-m=1,25
fc90k=2,5 MPa
kc90=1,0 (Tässä en ole varma, voinko käyttää arvoa 1,5 sen sijaan?)
Mitoittava painetaso on siis:
0,9x2,5x1,0x105x95/1,25 = 18 kN
Jos saan laskea korkeamman arvon kc90:lle, tulos on 27 kN, mutta koska minulla on noin 30 kN kuorma kattotuolista, en ole täysin tyytyväinen...
Jos noudatetaan normia suoraan, käyttäisin selvästi kc90=1,0, ellei voida osoittaa, että seinä on niin jäykkä, että hammarbandet voidaan nähdä olevan täysin tuettu. Valitettavasti Eurocode ei tarjoa mitään keskitietä, mutta syvällisemmän analyysin perusteella olisin vakuuttunut, että voisi käyttää arvoa lähempänä 1,5 (riippuu hieman, mitä levymateriaalia seinässä on, plywood=pälsjökipsi). En tiedä, miltä se näyttää Norjassa, mutta voitko laskea turvallisuusluokan 2 mukaan kuten Ruotsissa (jonkin verran vakavan henkilövahingon riskiä)? Jos kyllä, voit vähentää kuormitusta 0,91 ja olet melkein valmis... En myöskään tiedä, mitä Norjassa sanotaan kmod:sta, mutta jos kyseessä on lumikuorma, sinun täytyy ehkä vähentää sitä hieman (0,8?). En ole vielä aivan asiantuntija Eurocodessa, mutta tämä on minun tulkintani.
Norjassa pienet talot luokitellaan turvallisuusluokkaan 1, mikä Norjan mukautusten mukaan sallii kuorman vähentämisen 0,9:llä. Tämän olen jo tehnyt. Norjassa lumikuorma lasketaan lyhytaikaiseksi kuormaksi, mikä antaa kmod-arvolle 0,9.
Jos kuitenkin oletan, että seinäpiiltoa ei ole siellä, kuorma kulkee reunapiillan (joka kestää!) kautta sivuilla oleviin seinäpiiltoihin (c/c 600). Silloin kuorma seinäpiiloa kohden puolitetaan ja voin lisäksi käyttää kc90=1,5.
Pahin, mitä teoreettisesti voi tapahtua, on että saat murtuman seinäsääntöön ennen kuin voimat siirtyvät viereisiin sääntöihin. Pärjäätkö ilman sitä? Käytännössä se saattaa tarkoittaa korkeintaan, että runko narahtaa hieman suuren kuormituksen aikana. Voisit antaa 18kN mennä seinäsääntöön ja katsoa, kuinka paljon reunasääntö taipuu, jos mitoitat niin, että loppuvoima otetaan vastaan viereisillä seinäsäännöillä. Jos reunasääntö taipuu vain pari mm, se voi olla ihan ok?
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.