Nopea lyhyt kysymys.

Miten leikataan eterniittilevyjä järkevällä ja turvallisella tavalla?

Ystävällisin terveisin, Kent

Vinkkelihiomakoneelle on olemassa erityisiä katkaisulevyjä. Ne pölyävät kuitenkin paljon. Lisäksi terveydelle vaarallisia. Hengityssuoja on välttämätön. Sisältää asbestia.

• Tykkään
jeve
  • Laddar…
Suihkuta vettä sen päälle samalla kun sahaat, niin se ei pölyä.

Se riippuu siitä, mitä tarkkuutta etsit. Jos kyseessä ovat P6 / P8 kattotiivisteiden kulmat, silloin helpointa on käyttää pihtejä.

Se on fasadiserit, joka pitää leikata.
Yksi asia, jota pohdin, on toimiiko se laattaleikkurilla?

Miten se tehtiin ennen vanhaan?

Ennen seisottiin kulmahiomakone kädessä ilman räjähdyssuojaa ja savuke suupielessä.
Muistan hyvin, kun leikattiin eterniittiä, joka piti laittaa autotallimme katolle 70-luvulla. Näytti siltä, että koko alueella oli sumua ja keskellä tätä seisoi hän, joka leikkasi ilman minkäänlaista suojaa.

Rautasaha on erinomainen tähän, jos ei ole tarkoitus leikata suurempaa määrää.

Tulee aika paljon levyjä, jotka pitää leikata valitettavasti. Kulmahiomakone ei myöskään tunnu vaihtoehdolta, jos se tuottaa paljon pölyä.

valitsisin olla sahaamatta eterniittiä, eikö terveytesi ole vähän enemmän arvoinen?

Täytyyhän se tehdä jollain tavalla. Olen ainakin hankkinut erityisiä kertakäyttöhaalareita sekä silikonisen suojamaskin partikkelifiltterillä.

Käytin pistosahaa samalla kun kastelin laatat vedellä ennen kuin aloitin sahaamisen.
Aja melko alhaisella nopeudella niin se ei pölyä niin kauan kuin se on märkää.
Kerää talteen "sahanpuru", joka jää jäljelle.
Suojausvarustus on itsestäänselvyys.

Käytettiinkö teräviä vai puuterät, kun sahasit kuviosahalla?

kent.82 sanoi:
Användes stål- eller träblad när du sågade med sticksågen?
En muista tarkkaan, mutta luulen kokeilleeni erilaisia teriä.

Muistan, että useita teriä kului.

Luulen, että lastulevyille ja vastaaville tarkoitettu terä toimi parhaiten.

Olen kokeillut vähän tänään. Kokeilin puuterää ja metalliterää. Molemmat loppuivat levylle.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.