Aion muurata suorakulmaisen tiiliseinän 5x4 m (40 cm korkea), joka toimii kasvihuoneen perustana. Muuri tulee olemaan uuden (1v) betonisäärekkeen päällä, joka on hieman karhea yläreunasta. Kantapalkki seisoo 15-20 cm murskattua 8-16 makadamia.

Katsoin muutama kuukausi sitten käsityökoulun muuraus-DVD:tä ja muistan, että siellä suositeltiin tervapaperikerrosta betonipohjan päälle ennen ensimmäistä tiiliskerrosta. Sitten olen nähnyt vastaavia muurauksia, joissa tervapaperia ei ole käytetty.

Pitäisikö minun laittaa tervapaperia ensimmäisen tiilikerroksen alle vai ei?

/Johan

En tiedä mitään kasvihuoneista, mutta tiiliseinä imee paljon vettä sateella. Se kuivuu sitten kuivien jaksojen aikana. Lisäksi voi sietää tiettyä kondensaatiota tiiltä vastaan joissakin jaksoissa. Jotta tiileen kertyvä vesi saataisiin johdettua pois, tehdään joskus porrastus perusmuuriin. Tiilen ja betonin väliin voidaan laittaa pelti, muovi tai pahvi, joka taitetaan sisäpuolella 50 mm ylös. Tämä koskee tiloja, joissa on huoneilmasto. Miten kasvihuone pitäisi toteuttaa, en tiedä.

Kiitos vastauksesta! Katsoin Per Hemgrens Rakentaa perusta -kirjaa, ja sielläkin suositellaan aluskatetta (mutta siinä kyseessä oli kevytbetoniharkot peruspohjalla). Valitettavasti reunapalkki ei ole täysin sileä yläreunassa, joten kattohuopa tulee makaamaan hieman epätasaisesti, mutta ehkä se on silti hyvä.

Olen ymmärtänyt, että aluskatteen pitäisi estää kosteuden tunkeutumisen tiileen alapuolelta ja toimia liukukerroksena liikkeiden sattuessa. Juuri kasvihuoneen tapauksessa en tiedä.

Onko joku muurarin taitoinen, joka voisi kertoa, miten tekisit vastaavissa rakennustöissä, kuten ulkokeittiö/pihakiven muurin rakentamisessa betonisokkelille?

/J

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.