Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
corre: essve/heco:lla on parempi ruuvi kuin ranskalaisilla, pienempi riski katkaista niitä ja ei tarvitse esiporata. Löytyy useimmista rautakaupoista ja peltihalleista http://www.heco.se/products/?a=1&w=151 http://www.essve.com/Skruvguide-till-altanprojekt/ESSVE-traskruv-HEX/
Nisken: Olen ihmetellyt rakennusmateriaalien yleisen standardiajattelun täydellistä puutetta. Olen rakentamassa puukerrosta valettuun ja muurattuun kellarikerrokseen. Se on runkorakennelma. Kaikki koolingit ja palkit ovat kooltaan 45 x jotain, mutta EI liimapuuta, se on 42 tai 56 x jotain? Runkorakennelman vahvistaminen liimapuulla on siten hankalaa, paksuudet eivät sovi yhteen, MIKSI? Sitten on
erobin: [citat] Kuulostaa hyvältä idealta. Kiitos avusta!
SBH: [citat] riittää että se onnistuu, mutta tulee parhaaksi pelkällä puulla.
hbenke: Minulla oli samanlainen tilanne kellarissani, joka on rakennettu vuonna 1950. Tein niin, että tasoitin koko kellarin C-laastilla ja maalasin silikaattimaalilla. Se on kestänyt todella hyvin. Tein salaojituksen ennen kuin korjasin kellarin, mutta en usko, että sillä on niin suurta merkitystä. Muista vain, ettet maalaa heti tasoituksen jälkeen, vaan odota mielellään kuukausi tai enemmän.
Anna1984: Okei, sitten he ovat suorittaneet sen oikein siis? Kiitos vastauksistanne.
SBH: [citat] jahas. mutta jos laitat listat oikein, ei tule rakoja = ei saumojen tarvetta ainoa kerta, kun olen tarvinnut saumausta, on ollut, kun olen asentanut styroksilistoja ja ne voi liimata akryylisaumalla
Ernfrid: Pahimmassa tapauksessa minun täytyy repiä pelti, katson sitä huomenna, kiitos :)
carrera-73: Onko joku perehtynyt käytännön eroon Bilteman Multifix BT:n ja heidän Litoflex K80:n välillä? Molemmat myydään 20kg säkeissä hintaan 234:- respektive 199:- Multifixin sanotaan olevan "hyvin kermainen", pidennetyllä avoajalla ja 30 minuutin säätöajalla. Litofixiä kuvaillaan "taikinamaiseksi", jopa 60 minuutin säätöajalla. Ajattelin laittaa 10x10 laattoja kipsiin tiskipöydän
fundersam63: Hei Se voisi ehkä onnistua, mutta se tuntuu vähän liian vaativalta, joten se saa jäädä mukavaksi ajatukseksi :) Kiitos palautteesta /ch
ChrisJay: 10 cm 35 m:llä tarkoittaisi noin 0,3 % kaltevuutta, mikä ei aiheuta ongelmaa. Olen ollut mukana valamassa lastauslaitureita 1 % kaltevuudella. Ongelma on, että valetusta tulee tasainen lattia, suosittelisin kaivamaan ja valamaan tasaiseksi. Jos et todellakaan halua sitä, vinkki on vuokrata pyörivä laser, johon voi asettaa kaltevuuden.
Mordellio: Ristilinjalaseri toimii hyvin. Käytä mittatikkua ja merkitse korkeudet. Alin mitta on korkein kohta. Ei ole väliä, miten lähelle lattiaa pääset, aseta se niin, että on helppo lukea. Jos siirrät huoneiden välillä, ota piste, jossa olet ollut ja aseta laseri toiseen huoneeseen, jotta näet kyseisen pisteen.
Johan-: Kiitos vastauksista, ne helpottivat päätöksen tekemistä. Muuten olen nähnyt glespanel 21x120, mutta en ole koskaan kokeillut kävellä sellaisella lattialla.
AskeHolst: Katso sivu 18 http://www.svenskttra.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=0fbb3079-0d41-4e9e-8800-0728dbeb723c Jos lähdetään lumialue 2 ja C14 puutavara cc60:stä, sinun pitäisi käyttää 45x195 sijaan 45x95
zeltber: Tuhannet kiitokset, että jaat vaikutelmasi. Se oli melko tarkalleen se tieto, jota etsin. Yleisimmät "ädelträslagen", joita löytää ikkunanvalmistajilta, ovat tammi ja meranti. Meillä voisi ehkä mielellään olla punertavampi sävy kuin tammessa, mutta öljyä voi aina hieman sävyttää. Näyttää selvästi siltä, että valitsemme tammen ikkunaosiimme.
01a: Suunnittelen rakentaa jotain pergolan kaltaista, joka on kiinnitetty talon julkisivuun yhdeltä sivulta ja jossa on pylväät toisella puolella kauimpana julkisivusta, kuten liitetyssä kuvassa (ilman aitaa jne). [bild] Olen ajatellut rakentaa painekyllästetystä puusta, jonka mitat ovat 125x125 mm, sekä pylväisiin että päällyspuihin. Kysymykseni on, kuinka selvittää maksimaalinen
Totte_S: Ei siksi, että ymmärtäisin, mitä tarkoitat seinällä vaahdon takana julkisivun, mutta älä ryhdy sotkemaan vaahdon ja muiden kekseliäisyyksien kanssa, jos et tiedä, mitä teet ja miksi. Silloin on todennäköisesti parempi olla tekemättä mitään. Kuten odjuret kirjoittaa, voi hyvin olla, että talostasi puuttuu muovi seinistä, jolloin muovi tai vaahto ei ole olennaista pinnalla, joka
hantverkare1: Minulla oli samanlainen edellisessä talossa, koteloitsin sen höylättyyn mäntyyn koska rouva halusi niin, 1 viikon myöhemmin hän halusi sen valkoiseksi, maalasin sen, 1 viikon myöhemmin ei kelvannut sekään, kipsi ja tapetti olivat viimeinen kerros. Se kelpasi.
camaro1969: se kuulostaa järkevältä, mutta viivottimen ja eristysveitsen avulla sen pitäisi onnistua kohtuullisesti, ehkä lasken 10 mm:n kanssa, vaikka säännösetäisyys olisi lyhyempi sitten sääntelen cc322,5 teoreettisesti, ehkä on helpointa ajatella cc320
Rebeckaf: Kiitos! Olen katsellut sitä myös. Mutta olen saanut päähäni, että haluan valaa tolppakengän kiinni sen sijaan, että ruuvaisin sen. Etenkin koska tolpan sijainti on melko kaukana kuistin reunasta. :)
SBH: ajattelin jotain sellaista kuin asema, jonka teet, kun pelaat hirttohirsipeliä. mutta ilman köyttä sitten ;)
Mikael_L: [citat] Tietenkin tällaiset valinnat vaikuttavat kustannuksiin eri tavoin, mutta mielestäni on kuitenkin parasta rakentaa sellainen talo, jossa viihtyy ja joka sopii tontille, sen sijaan että yrittäisi optimoida neliöhintaa hieman ja sen sijaan saisi huonomman talon. Todellisuudessa eroa ei ole paljon, joten muut valinnat tekevät huomattavan suuremman eron. Tämä on vähän OT tässä
Modino: Hei ja kiitos kaikista vinkeistä ja mielipiteistä. Hallin katto on nyt valmis. Se tehtiin poikittain eli seinästä seinään kuvassa. (Vasemmanpuoleisen vaihtoehdon mukaan). Olen tyytyväinen lopputulokseen. Nyt on vielä nähtävä, miten teemme olohuoneen kohdalla. Se on muutaman kuukauden päästä.
Lutte: Suuri liikenneympyrä eli sellainen, jossa on 230 mm katkaisulevy, jota katkaiset vinosti kohti seinää molemmilta puolilta kiskoa, jotta saat V-muodon, joka menee kohti julkisivua, niin voit sitten katkaista lisää V:n sisältä ulospäin saadaksesi mahdollisimman paljon pois. Sitten levität POR15 tai CRC-zinkkiä (sivellinversio) teräkseen useissa kerroksissa ja sitten se on valmis.
Anna1984: [citat] Ehkä niin, mutta erittäin kätevää, että voi rakentaa aidan puuristikosta jääneistä paloista. Ajattelin sitten maalata sen valkoiseksi, joten näkevät vähän vähemmän, että se on kyllästetty.
bobas: Älä unohda avata sitä ja päästää ulos ilma ja kondenssivesi, kun olet valmis kompressorin käytön kanssa, ja laskea paine paineensäätimeen.