Hei
uusi tässä valussa, mutta olen lukenut hieman, enkä ole tullut yhtään viisaammaksi. Seisonnallinen heitot kun valetaan tulisija, olen rakentanut kehykset joita käytetään ja ostanut 4* valmiit teräsverkot koko 120*80cm, tulisijasta tulee neliömäinen mahdollisesti pyöristetyillä ulkokulmilla.

Minulla on joitain pohdintoja, joihin toivoisin saada palautetta,

valun paksuudeksi on suunniteltu 15 cm, onko se ok kestävyyden jne. kannalta?
Olen ostanut karkearakennuslaastia 25 kg säkeissä, kestääkö se talven ja tulen välisten lämpötilavaihteluiden, vai vaaditaanko jotakin muuta tulenkestävää materiaalia?

Tuleeko valua kastella? Tai peittää? Kuinka kauan sen pitäisi kuivua, jotta se kestää säätä ja tuulta?

Ystävällisin terveisin, Daniel

Betoni on epäkäytännöllinen tulisijoihin. Korkeissa lämpötiloissa betoni lohkeaa räjähdysvoimalla, joka vastaa trotyylia. Käytä tulenkestävää tiiltä ja tarkoitukseen soveltuvaa laastia tai suorita rakenne niin, että betoniosat ovat riittävän kaukana tulesta - esimerkiksi murskeen avulla.

Betonista voidaan tehdä palonkestävä, mutta se on luultavasti liioittelua tässä tapauksessa.

Ok, kiitos vastauksesta.
ajattelin niitä brunnsringarna, joita on sijoitettu esim. leikkipaikoille ja joita käytetään tulen ja grillauksen tekemiseen, mitä materiaalia ne on valettu?

tulenkestävä tiili ja laasti, onko se muurattava kivi kiveltä vai voiko kivet pinota kehykseen ja sitten kaataa laastin päälle?

Se on betonia renkaissa, mutta uskoisin, että se on ohut poikkileikkaus yhdessä vähärasvaisen betonimassan (paljon kiviainesta sementtiin nähden) kanssa, joka tekee siitä kestävän. Lisäksi harvoinhan sitä poltetaan niin, että uuni olisi suoraan kiinni betonissa.

Olen ollut mukana täysimittaisessa palokokeessa SP:ssä Boråsissa ja nähnyt spjälkning oikeassa palotilanteessa, joten minulla on suuri kunnioitus tätä kohtaan. Juuri kosteudella kyllästetty betoni on hengenvaarallista, kun sitä kuumennetaan.

Tiilirakenteen muurataan kivi kiveltä - en usko, että siinä on oikoteitä, mutta en ole muurarimestari.

Ok, se ei kuulosta kivalta.
Soitin Finja Betongin tekniseen tukeen ja he sanoivat, että betonia ei koskaan saisi polttaa, mutta jos teen kuten puistossa, että laitan maata ym. pohjalle, ei olisi vaaraa, koska tuli ei ole betonissa vastaan.

Uskallanko luottaa tähän?

Murske on varmaan parempi kuin jord.

Meillä on grilli, joka koostuu rautaisesta tieluiskasta. Grilli tarvitsee nyt kunnostusta. Sisäosa, johon hiilipeti tulee, tarvitsee täyttää. Millä pitäisi/voisi täyttää? Maa, kivi, sora?

S
hiekka

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.