Tilanne on se, että minun täytyy tasata lattia samalle tasolle koko kerroksessa, koska aion asentaa saman parketin kaikkiin huoneisiin ilman kynnyksiä huoneiden välillä. Minulla on Makita ristilaser, mutta ehkä tarvitsen pyörivän laserin, jotta tämä sujuisi helpoiten?
Se, mikä tekee tästä hankalaa, on se, että minun täytyy aloittaa mittaamalla korkein kohta kaikissa huoneissa ja käyttää sitten sitä vertailuarvona kaikille huoneille (7 kpl). Talo on vuodelta 1929 ja palkit ovat hieman taipuneet vuosikymmenten aikana.
Ristilaserin tasotoiminto, kun se on asennettu huoneen yhteen nurkkaan, toimii hyvin, jos vain yksi huone pitää saada tasaiseksi. Tämä on vähemmän kätevää, kun kyseessä on koko kerros, jossa ei näe kaikkia lattialankkuja samalla kertaa. Mielelläni otan neuvoja vastaan! =)
Toinen kysymys on, kuinka löytää kätevimmin huoneen korkein kohta? Laser ei pääse lähemmäksi lattialankkujen yläpintaa kuin noin 100 mm. Onko vain mentävä ympäriinsä laudanpalan kanssa ja kokeiltava mitata lattialankun yläpinnan ja laudan linjan välillä koko lattian yli, vai onko olemassa kätevämpi menetelmä (muita kuin muurari- tai vatupassia)?
Kiitollinen vastauksista.