Meillä on talo, joka on rakennettu vuonna 1956, ja nyt viikonloppuna aloitimme kellarin osien purkamisen. Kellaria ei ole koskaan salaojitettu, mutta se tullaan tekemään nyt kesän aikana. Kellari on tarkoitettu käytettäväksi vain varastona ja mahdollisesti pyykinpesutilana, mutta se on epävarmaa.
Tältä ulkoseinät näyttävät tänään, kun olemme poistaneet kaikki lastulevyt, joilla ne oli aiemmin peitetty:
Täysin aloittelijana mietin nyt, uskotko, että minun täytyy käsitellä seiniä jollakin aineella ennen kuin alan laittaa rappausta niihin? Tarvitseeko niitä kuivattaa jotenkin ensin? Onko jotain muuta, mitä minun pitäisi mielestänne ottaa huomioon?
Näyttää siltä, että kosteus nousee lattiasta 1,5 metriin asti. Tämä viittaa siihen, että toisella puolella tarvitaan toimenpiteitä, kuten salaojitus. Jos kuivaat seinät lämmityspuhaltimella, kosteus palaa kuitenkin takaisin, koska se tulee ulkoa tai alhaalta.
Kun sitten on aika rapata, suosittelisin ohutpohjustusta punagrundilla ja sitten rappaamista B- tai C-laastilla. Ehkä on hyvä poistaa suolajäämät ensin jollain tavalla...
Minulla oli samanlainen tilanne kellarissani, joka on rakennettu vuonna 1950. Tein niin, että tasoitin koko kellarin C-laastilla ja maalasin silikaattimaalilla. Se on kestänyt todella hyvin. Tein salaojituksen ennen kuin korjasin kellarin, mutta en usko, että sillä on niin suurta merkitystä.
Muista vain, ettet maalaa heti tasoituksen jälkeen, vaan odota mielellään kuukausi tai enemmän.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.