Nyt on aika. Tyttäreni saa kauan odotetun huoneensa kellarissa, ja ajattelin hoitaa sen yksinkertaisesti, koska talous ei salli liian suuria menoja. :)

Huone laitetaan kuntoon meidän kellariin, ja kaksi seinää tasoitetaan ja maalataan. Nämä ovat ne molemmat seinät, jotka ovat ulkoseiniä. Sitten minulla on yksi seinä, joka menee oleskeluhuoneeseen ja on sisäseinä ilman kontaktia mihinkään ulkoseinään. Tälle seinälle sain suosituksen naulata rako-levypaneli (28x70) suoraan seinään ja sitten laittaa kipsilevy päälle. Viimeinen seinä rakennetaan kokonaan, ja ajatukseni oli laittaa metallikiskot betonilattialle ja sitten pystyttää puurunko, koska tähän tulee myös ovi. Kipsilevy rungoille sitten. Lattiaan ajattelin ensin diffuusioestävää muovia betonilattialle, sitten huopapaperi ja sen päälle parkettilattia.

Koska kaikki rakennetaan kellariin, haluan olla varma, etten tee jotain tyhmää, joten valitsin, että kysyn neuvoa teiltä ennen kuin aloitan, jotta voitte pysäyttää minut, jos olen ajatellut jotakin väärin.

Otamme tietysti kiitollisena vastaan kaikki ajatukset, vinkit ja pohdinnat.

Lattia on mielestäni kyseenalainen. Jos sinulla on eristämätön laatta, riskinä on, että kosteus jää muovin alle. Olisin mieluummin ostanut neulahuopamaton ja levittänyt sen suoraan betonin päälle. Silloin kosteus voi liikkua vapaasti, eikä lattia tunnu kylmältä.

• Tykkään
MB77
  • Laddar…
Ilman mitään alla tarkoitatko silloin vai? Ei ole lainkaan ongelmia kosteuden kanssa tänään, joten ehkä se voisi toimia. En ole ajatellut ollenkaan niillä linjoilla.

Olenhan laskenut parkettilattian hinnaksi noin 200:-/m2, joten siihen voi panostaa hieman enemmän siinä tapauksessa. Miksi en ole ajatellut sitä. Lämpimämpi siitä varmasti tulee jalkojen alle, kuten sanottu. Kiitos vinkistä.

Älä unohda diffuusioavointa maalia, esim. silikaatti, kahdelle ulkoseinälle, jotka pitää rapata.

Kellarihuoneessani, joka on samantyyppinen, olen asentanut kattoon ripustetun verhotangon (IKEA) vajaan dm:n etäisyydelle rapatuista seinistä ja ripustanut paksut verhot (myös IKEA) lattiasta kattoon. Edullinen toimenpide viihtyisyyden lisäämiseksi ja kovien äänien vaimentamiseksi.

Ostin Bauhausin halvimman neulahuopamaton kellarin kuntosalille ja siitä tuli erinomaisen hyvä.

Kuntosali kellarissa, punainen neulahuopamatto, painonnostopenkki ja kyykkyteline, kuntopyörä taustalla.

Olen katsonut mattoa tänään, joten se saa olla se. :)

Vielä yksi kysymys. Aion myös rakentaa sängyn, jonka yksi pääty tulee olemaan ulkoseinää vasten. Kysymys kuuluu, miten suojata sen parhaiten, jotta sen ei tarvitse nojata suoraan seinää vasten?
Ajattelin vuorata seinää vasten olevan päädyn puolen kattopaperilla ja leikata se sitten tasan päädyn kanssa. Sitten laittaa pehmeän sauman piilottamaan ja maalata se. Toimisikohan se teidän mielestä?

Tein samoin huopakatteen kanssa (ilman pehmeää tiivistettä) hyllyjärjestelmää varten, jonka rakensin eristämättömään kellariini. Toimi hyvin useita vuosia, sitten se poistettiin, kun kellari laitettiin kuntoon oikeasti.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.