Olen juuri ryhtynyt kiinteistönomistajaksi - olen hankkinut villan kaikkine mukavuuksineen. Olen "lurkkija" ollut tällä foorumilla siitä lähtien, kun kauppa tuli valmiiksi, ja olen vaikuttunut siitä, kuinka voimakas tämä foorumi voi olla tukena tietyissä pohdinnoissa.

Olen tutustunut foorumiin aiheista, jotka koskevat tunnettuua päänvaivaa, "kellarin sisäseinän eristäminen".

Hankkimassani talossa on "puolivalmis" kellari sisäseiniä, sisäkattoa ja lattiaa koskien.

Ulkoseinässä on platonmatto, ei ylimääräistä eristystä tietääkseni.

Metalliprofiilit on asennettu kattoon ja lattiaan - suoraan ulkoseinää vasten - eriste on paikallaan lokeroissa lähes koko kellarissa. Ei "umpegipsattua" tai vastaavaa, eristys on näkyvissä.

Päänvaivani koostuu seuraavasta - pitäisikö minun saattaa aloitettu loppuun? Gipsata seinät...

Johtopäätökseni luettuani lukuisia suosituksia kellarin seinistä on, että optimaalista on olla ilmarako ulkoseinän ja sisäseinän rakenteen välillä. (jos nyt välttämättä on eristettävä kellarin sisäseinä) - Miten sitten eristyksen kanssa toimitaan? Riippuuko se ilmassa profiilien välissä vai laitetaanko joku levy ulkoseinän metalliprofiilien ulkoreunaan kiinnittämään eriste? Ja sitten gipsit päälle.

Mutta koska työ on periaatteessa valmis, teoriassa voisin gipsata, tasoittaa ja maalata. Mutta en halua rakentaa itselleni ongelmaa...

Pohdin vanhan rakennelman purkamista tai kellarin seinän rappaamista ja maalaamista. Ja sitten asentaa Nivell-lattia tai vastaava, jotta pääsen eroon jääkylmästä lattiasta.

Jos olisitte kengissäni, miten jatkaisitte? Perustelkaa mielellään suosituksenne.

/ Ropus

Tervetuloa Byggahus ja onnea talon ostosta!

Olen työskennellyt paljon kellarissani viime vuoden aikana. Taloani kellarikerros on rinneratkaisu ja siinä on sekä huoneita, joissa ulkoseinä rajoittuu maahan, että huoneita, joissa perustusta on paljaana ulospäin. Lisäksi kellarissani on lattialämmitys ja talo sijaitsee maaston korkeimmassa kohdassa, eli sadevesi valuu pois rakennuksesta.

Kun halusin tehdä kellarista asuttavamman, minulla oli ensin sama idea kuin sinulla, eli metallikehykset, eristys ja kipsilevyt. Siitä huolimatta, että minulla on käytännössä hyvät peruslähtökohdat, etten saisi kosteusongelmia, päätin lopulta noudattaa tätä kerrosta käsittelevässä ratkaisuissani linjaa, jossa en luo mitään tiloja, joissa kosteus voisi teoriassa jäädä ilman tuuletusta. Syyt, joita käytin itselleni, olivat:

(i) Kellari on kellari, ja se on paljon enemmän kosketuksissa ympäristöön kuin muu osa taloa. Siksi on hyvä perusperiaate, ettei aktiivisesti luo yhtään kosteusloukkujen olosuhteita.
(ii) Taloni on alun perin rakennettu vuonna 1902 ja siihen aikaan kellarissa ei oleskeltu enempää kuin oli pakko. Siksi kellarini perusrakenne ei todennäköisesti ole tehty olemaan tiivis tai käytettäväksi pysyvänä asuin- tai oleskelutilana.
(iii) Kellarissa lämpötila pysyy tasaisempana ympäri vuoden kuin talon muissa osissa, joten en ollut varma, tarvitsisinko eristystä. Nyt lattialämmitys auttaa tapauksessani, mutta perusperiaate pitää paikkansa useimmissa paikoissa.
(iv) Kellari on kellari, ja on vaikea huijata katsojaa uskomaan, että ollaan jossain muualla ilman 2,60 metrin huonekorkeutta ja täysikokoisia ikkunoita myös alhaalla.

Lopulta valitsin panostaa enemmän tyylikkäisiin pintamateriaaleihin oikealla värillä ja sen jälkeen pehmentää äänen ja ulkonäön kovuutta tekstiileillä. Esimerkiksi käytin paljon aikaa poistamaan olemassa olevaa epäilyttävän laatuista maalia, ja sen sijaan maalasin kaiken kiven ja rappauksen, mukaan lukien ulkoseinät, diffuusion avoimella silikaattimaalilla. Huoneissa, jotka ovat muuttuneet vierashuoneiksi jne., olen lisännyt viihtyisyyttä kattoon asennetuilla verhotangoilla, joista riippuvat leveät kankaat katosta lattiaan. Mukavaa katsella, ääntä vaimentavaa ja vähentää vetoa/kylmää seinistä.

Joten, pitäisikö sinun poistaa se, mikä on jo tehty? En halua neuvoa sinua tässä suhteessa. Jos se olisi minun taloni, olisin todennäköisesti noudattanut samaa perusperiaatetta kuin nykyisessä asunnossani aiemmin mainittujen syiden vuoksi.

Katso myös tämä ketju, joka on nyt esillä, täällä puhutaan lattianpäällysteistä huoneissa, jotka ovat kaltaisiasi.

Viimeksi muokattu:
Herr Hysteres sanoi:
Tervetuloa Byggahusiin ja onnea talokaupalle!

Olen viettänyt paljon aikaa kellarissani viimeisen vuoden aikana. Taloani alempi kerros on rinteeseen rakennettu ja siinä on huoneita, joissa ulkoseinä rajoittuu maahan, sekä huoneita, joissa perusmuuri on vapaa ulospäin. Lisäksi kellarissani on lattialämmitys ja talo sijaitsee maaston korkeimmalla kohdalla, eli sadevesi valuu poispäin talosta.

Kun halusin tehdä kellarista asuttavamman, minulla oli aluksi sama idea kuin sinulla, eli metallikehikkoa, eristää ja kipsilevyjä. Vaikka minulla on käytännössä hyvät lähtökohdat estää kosteusongelmat, valitsin lopulta tämän kerroksen kohdalla linjan, jossa välttelen tiloja, joissa kosteus voisi teoriassakaan jäädä ilman tuuletusta. Ne perustelut, jotka käytin itselleni, olivat:

(i) Kellari on kellari ja sillä on paljon enemmän yhteyttä kiinteään ympäristöön kuin talon muilla osilla. Siksi on hyvä perusperiaate, ettei aktiivisesti luoda minkäänlaisia kosteusansojen edellytyksiä.
(ii) Taloni on alun perin rakennettu vuonna 1902, ja siihen aikaan ei vietetty kellarissa aikaa enempää kuin tarpeellista. Näin ollen kellarini perusrakenne ei luultavasti ole tehty olemaan tiivis tai käytettäväksi pysyvänä asumis- tai seurustelutilana.
(iii) Kellarilla on tasaisempi lämpötila vuoden ympäri kuin talon muilla osilla, joten en ollut varma, tarvitsenko eristystä. Tämä auttoi minun tapauksessani lattialämmitys, mutta perusperiaate pitää paikkansa useimmissa paikoissa.
(iv) Kellari on kellari, ja on vaikea huijata katsojaa uskomaan, että ollaan jossain muualla, ellei siellä ole 2.60 korkea katto ja täysikokoiset ikkunat myös alas.

Lopulta valitsin panostaa enemmän tyylikkäisiin pintoihin oikealla värillä ja sen jälkeen vähentää äänen kovuutta ja ulkonäköä tekstiileillä. Esimerkiksi käytin paljon aikaa poistamalla olemassa olevan laadultaan kyseenalaisen maalin, ja maalasin sen sijaan kaikki kiveä ja rappausta ulkoseinät mukaan lukien diffuusiota läpäisevällä silikaattimaalilla. Huoneissa, joista on tullut vierashuoneita jne., olen nostanut viihtyisyyttä kattoon kiinnitetyillä verhotangoilla, joista leveät verhot laskeutuvat katosta lattiaan. Miellyttävä katsella, ääntä vaimentava ja vähentää seinien vetoa/kylmän tunnetta.

Pitäisikö sinun poistaa jo tehty työ? En halua antaa neuvoja tässä suhteessa. Jos se olisi minun taloni, olisin todennäköisesti noudattanut samaa perusperiaatetta kuin nykyisessä asumuksessani yllä mainituista syistä.

Tarkista myös tämän keskustelun, joka on juuri nyt käynnissä. Siellä puhutaan lattianpäällysteistä samanlaisissa huoneissa kuin omasi.
Kiitos vastauksestasi ja tervetulotoivotuksestasi!

Talo on rakennettu 97, joten se on "kohtuullisen" uusi. Tämäkin on rinteeseen rakennettu. Kellarissa ei ole lattialämmitystä, mikä tekee ympäristöstä melko "raakaa" lämpötilan suhteen. Kuitenkin siellä on patterit, joita ei ole kytketty.

En ole vielä muuttanut sisään, täydennän tiedoilla heti, kun pääsen taloon.

Perusmuuriseinät ovat täysin käsittelemättömiä sisältä. Ne näyttävät solumuovilta kivessä, ennen näiden maalaamista ne on rapattava tai jatketaan edellisen omistajan linjaa, metallikehikkoa ja kipsilevyjä, ilmarako...

Palaan kuviin heti, kun olen saanut pääsyn.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.