mistä voi johtua, jos höyrynsulun ulkopuolella on kondenssia? siis ei eristystä vasten vaan huoneeseen päin. voin mainita, että minulla ei ole lämmitystä päällä ja ulkona on noin -0 astetta. kuitenkin lamput ym. aiheuttavat lämpöä. olen todella huolissani kosteudesta, olen ollut koko rakennusprojektin ajan, ja saatan ylireagoida pieniin asioihin, mutta on parempi kysyä kuin pohtia.

En ole kosteusasiantuntija. Mutta todennäköisesti seinäsi (muovi) on kylmä, ja kun sytytät lamput ja ilma lämpenee hieman, niin ilman kosteus tiivistyy yhä kylmälle muoville. Pitäisi olla suunnilleen kuin kondensaatio, joka muodostuu kylpyhuoneen ikkunaan suihkun jälkeen.

Onko se siis uudisrakennus?

Silloin kosteus on normaalia, sitä kutsutaan rakennuskosteudeksi, ja että se tiivistyy ulkoseinään, joka on kylmin pinta, pidän täysin normaalina.
Kaikki puutavara tarvitsee kuivua, samoin betonilaatta (jos sinulla on sellainen).

Ehdottomasti olisin laittanut rakennuslämmittimen lämmön nostamiseksi sisällä vähintään +10°C ja järjestänyt jonkinlaisen ilmanvaihdon.

Jo on uusi rakennus, kondenssi on nyt talon sisäpuolella.
Ajattelin, että heti kun saan viimeiset eristeet harjalle valmiiksi, aloitan lattialämmityksen ja käytän kosteudenpoistajaa ennen kuin teippaan muovin kiinni. Jo, minulla on betonilaatta.
Tarkistin huvikseni puutavaran kosteudusmittarilla tällä viikolla ja se näytti 12% lähes kaikkialla.

Ehkä betonilaatta aiheuttaa suurimman osan kosteudesta silloin.
Kuinka vanha laatta on?

laatan valoin melkein tarkalleen 2 vuotta sitten.

Kuinka paksu eristys on höyrynsulkukalvon toisella puolella? Kylmä höyrynsulku tiivistää mielellään kondenssia jo kohtalaisella suhteellisella kosteudella.

Bobbarebygg sanoi:
plattan gjöt jag för ganska precis 2 år sedan.
Oi, se on pitkän aikavälin työtä :)

Mutta se ei ehkä ole ollut peitettynä, vaan alttiina sääolosuhteille?
Silloin se ei varmaan kuivu kovin hyvin.

Kyllä, mutta teen kaiken itse :) ja lisäksi täysiaikainen työ, johon minulla ei oikeastaan ole aikaa
Olen vain pitänyt sen peitettynä presenning:llä, aloitin talon rakentamisen nyt kesällä

isolde: Olen asentanut 50mm västkustskiva ja 145mm eristystä, sitten muovi

Riittää, että lämmität tilan ja tuuletat, niin kosteus häviää.

Samanlaisia ongelmia voi syntyä talvella lämmittämättömissä rakennuksissa, esim. kesämökeissä, jos ne on muovitettu.

Joo, se on varmasti kuten sanot, kun alan ajatella tarkemmin :) yritän eristää viimeisen osan harjasta ja laittaa sitten vähän lämpöä lattiaan

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.