Hei!

Aion rakentaa terassin, ja syy siihen, etten sijoita viestiketjua sinne, on se, että tämä ei koske erityisesti terasseja vaan enemmän kysymys "best practices" liittyen kantaviin tukipuihin, perustuksiin ja kulmiin.

Lähtökohdat ovat seuraavat:
  • Terassi tulee olemaan kannatettu perustuksilla ja pylväillä.
  • Olen ostanut valmiin liimapuurungon Willab Gardenilta.
  • Mukana tulee pylväitä, jotka on suunniteltu ulottumaan kulmaan saakka, katso kuva.

Olen valinnut terassin, jossa on rikottu kulma, ja mietin nyt, miten parhaiten tukea kulmapylvästä. Kulmapylväs tulee asentaa kahden 45x170 tukipuun päälle, jotka sitten kiinnitetään perustukseen.

Mutta miten asetan perustuksen täsmälleen 45 asteen kulmaan? Miten se yleensä tehdään?

Minulla on kaksi ehdotusta itse:
  • Aseta kaksi perustusta jokaiseen kulmaan, katso vaihtoehto 1
  • Jollakin tavalla vetää pylväät hieman sisään molemmilla puolilla niin, että yksi pylväs riittää per kulma ja rakentaa lisää tukipuita, jotta päästään kulmaan (violetti), katso vaihtoehto 2.

• Uterumman piirros, jossa näkyy lasiseinät, puurakenteet ja vino katto. Rakenteet sijoitetaan 45x170-karmeille pilareille.
  • Kaaviokuva katetun terassin kulmasta, mittaukset 750x3250, 901 ja 1061 terassin sisäkulmasta, kaksi oranssia neliötä merkattu kulmiin.
  • Vaihtoehdot, joissa kuvattu pylväiden asettelu: 
1. Kaksi pylvästä kulmissa sinisessä ympyrässä
2. Yksi pylväs per kulma, johon lisätyt tukipuut lilassa.
  • Kaaviokuva lasitetusta terassista, jossa on oikeanpuoleinen kulma. Näkyvillä ovat lasiseinät ja katto. Tarkoitettu rakentamisen suunnitteluun.
Viimeksi muokattu:
jos rakennat lattian kuten se pitäisi tehdä, niin eihän viherhuone tiedä kuinka monta pilareita siinä on tai missä ne on sijoitettu?

Stefan1972 sanoi:
jos rakennat lattian kuten pitääkin, niin ei kai terassihuone tiedä kuinka monta pilaria siellä on tai missä ne sijaitsevat?
En oikein ymmärrä mitä tarkoitat... Mutta tavoitteena on siis siirtää kuorma niin suoraan alas kuin mahdollista. En halua laittaa pylvästä, joka kantaa etummaista palkkia ja kattoa aivan kahden pilarin väliin. Vai ymmärränkö sinut väärin?

• Tykkään
streetlab
  • Laddar…
Jos rakennat lattian suunnilleen samaan muotoon kuin lasikatehuone ja sinulla on plintit suurin piirtein kyseisissä leikkauskohdissa, kyse on vain plinttien ja palkkien laskemisesta lasikatehuoneen painon mukaan. Ei ole mitään, mikä sanoisi, että lasikatehuoneen runko täytyy mennä suoraan maahan asti ilman välikappaleita.

Olen rakentanut pihamökin samalla periaatteella. Asetin pilarit muutaman dm verran kulmista. Kantavilta yhdistin ruuveilla ja vahvoilla kulmateräksillä.

Stefan1972 sanoi:
Jos rakennat lattian suunnilleen samaan muotoon kuin lasikuisti ja sinulla on pylväitä suunnilleen niissä kohdissa, missä leikkauksia tarvitaan, on kyse vain pylväiden ja palkkien mitoittamisesta lasikuistin painon mukaan. Ei ole mitään, mikä sanoo, että lasikuistin runko olisi vietävä katkoksettomasti maahan saakka.
Ei tietenkään, että voisin mitoittaa koko kannen siten, että se kestää lasikuistin kuorman missä tahansa kohdassa, mutta eikö kukaan rakenna niin? Kuulostaa sekä tarpeettoman kalliilta että etenkin epäviisaalta. Jos voin viedä kuorman suoraan alaspäin, vähenee tietenkin tarve vahvemmalle materiaalille.

vectrex sanoi:
Olen rakentanut friggebod samalla periaatteella. Asetin pilasterit muutaman sentin päähän kulmista. Kantopuut yhdistin ruuveilla ja tukevilla kulmaraudoilla.
Tarkoitatko tuplapilareita jokaisessa kulmassa (vaihtoehto 1) vai vain yhtä (vaihtoehto 2)?

No nyt en tarkoittanut, että siinä pitäisi olla jokin äärimmäinen ero, mutta yhden tolpan pitäisi riittää jokaisessa leikkauksessa. Ei tyyliin kaksi, kuten sinä ajattelet.

samuel99 sanoi:
Tarkoitatko kaksinkertaisia peruspalkkeja jokaisessa kulmassa (vaihtoehto 1) vai vain yhtä (vaihtoehto 2)?
Ei, yksittäisiä peruspalkkeja. Yksi jokaiseen kulmaan!

Yksi plintti kummallekin puolelle on ihan riittävä. Älä tee siitä itsellesi liian vaikeaa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.