7 945 lukukertaa ·
27 vastausta
8k lukukertaa
27 vastausta
Onko tämä ristikko itsestään kantava?
Hei,
Todennäköisesti kattotuolit ovat vapaasti kantavia ulkoseinien välillä koska:
1. En ole koskaan nähnyt ristikko-oikoreita niin pienellä jännevälillä, jotka EIVÄT olisi itsekantavia ja olen nähnyt monia.
2. Jos ristikko-oikore (yleensä silloin suurella jännevälillä) EI ole vapaasti kantava, kantava seinä tulee sijoittaa suoraan kattotuolin alle, missä diagonaalit kohtaavat alareunan. Siellä kuorma siirtyy alas. Mielestäni (ilman mittaamista) se ei näytä siltä piirustuksessasi.
3. Se naulalevytyyppi, joka on määrätty, on mielestäni sellainen, joka puristetaan puuhun valmistusvaiheessa, eli naulojen määrää ei ilmoiteta.
4. Seinä, jossa on 45*45mm koolaukset, voi luonnollisesti kantaa jonkin verran kuormaa, mutta en ole koskaan nähnyt mitään omakotitaloa niin heikommilla mitoilla kantavissa seinissä.
Lisäohjeistusta saadaksesi voisit avata sisäseinän katon läheltä. Jos sisäseinällä on voimakkaampi pintarakenne ja se on asennettu "pystyasentoon" palkkina, voisin tuntea hieman epäilyä. Jos pintarakenne taas on dim 45*45mm ja että seinäkoolausta ei ole sijoitettu suoraan kattotuolin alle, laittaisin hyvän oluen viilennyksiin ja käynnistäisin tigersahan.
Todennäköisesti kattotuolit ovat vapaasti kantavia ulkoseinien välillä koska:
1. En ole koskaan nähnyt ristikko-oikoreita niin pienellä jännevälillä, jotka EIVÄT olisi itsekantavia ja olen nähnyt monia.
2. Jos ristikko-oikore (yleensä silloin suurella jännevälillä) EI ole vapaasti kantava, kantava seinä tulee sijoittaa suoraan kattotuolin alle, missä diagonaalit kohtaavat alareunan. Siellä kuorma siirtyy alas. Mielestäni (ilman mittaamista) se ei näytä siltä piirustuksessasi.
3. Se naulalevytyyppi, joka on määrätty, on mielestäni sellainen, joka puristetaan puuhun valmistusvaiheessa, eli naulojen määrää ei ilmoiteta.
4. Seinä, jossa on 45*45mm koolaukset, voi luonnollisesti kantaa jonkin verran kuormaa, mutta en ole koskaan nähnyt mitään omakotitaloa niin heikommilla mitoilla kantavissa seinissä.
Lisäohjeistusta saadaksesi voisit avata sisäseinän katon läheltä. Jos sisäseinällä on voimakkaampi pintarakenne ja se on asennettu "pystyasentoon" palkkina, voisin tuntea hieman epäilyä. Jos pintarakenne taas on dim 45*45mm ja että seinäkoolausta ei ole sijoitettu suoraan kattotuolin alle, laittaisin hyvän oluen viilennyksiin ja käynnistäisin tigersahan.
Vaikka olen vanha suunnittelija, en voi antaa sinulle selvää vastausta. (ilman että ottaisin laskentaohjelmat uudelleen esiin)
Kattoristikko näyttää kieltämättä heikolta vapaasti kannattavaksi. Toisaalta en tunne yhtään suunnittelijaa, joka olisi suositellut kantavaa seinää, joka on valmistettu 45x45 puutavarasta. Tuskin ei-kantavaakaan. Vaikka se tietenkin kestää melko suuria kuormia. Mutta silloin yläosan tulee olla merkittävästi vahvemmasta puutavarasta.
Lopullinen arvaukseni on, että kattoristikot ovat vapaasti kannattavia, koska lumikuorma on vain 1,0. Mutta sinun tulisi tehdä lisätutkimuksia ennen kuin teet mitään.
Kattoristikko näyttää kieltämättä heikolta vapaasti kannattavaksi. Toisaalta en tunne yhtään suunnittelijaa, joka olisi suositellut kantavaa seinää, joka on valmistettu 45x45 puutavarasta. Tuskin ei-kantavaakaan. Vaikka se tietenkin kestää melko suuria kuormia. Mutta silloin yläosan tulee olla merkittävästi vahvemmasta puutavarasta.
Lopullinen arvaukseni on, että kattoristikot ovat vapaasti kannattavia, koska lumikuorma on vain 1,0. Mutta sinun tulisi tehdä lisätutkimuksia ennen kuin teet mitään.
En voinut vastustaa kiusausta tehdä yksinkertainen tarkistuslaskenta kattotuoleista. Ne näyttävät kieltämättä olevan itsenäisesti kantavia.AG A sanoi:Vaikka olenkin vanha suunnittelija, en voi antaa sinulle selvää vastausta. (ilman että otan laskentaohjelmat uudelleen esille) Kattotuoli näyttää kieltämättä heiveröiseltä ollakseen itsenäinen kantava rakenne. Toisaalta en myöskään tunne yhtään suunnittelijaa, joka suosittelisi kantavaa seinää, joka on tehty 45x45 puutavarasta. Tuskin ei-kantavaakaan. Vaikka se toki kestää melko suuria kuormia. Mutta silloin pitää yläpaarteen olla merkittävästi vahvemmasta puusta.
Lopullinen arvaukseni on, että kattotuolit ovat itsenäisesti kantavia, koska lumikuorma on vain 1,0. Mutta sinun pitäisi tehdä lisää tutkimuksia, ennen kuin ryhdyt mihinkään.
Nyt olen verrannut piirustusta Asuntoviraston kirjoitukseen Puiset kattotuolit asuinrakennuksiin.
Se on mitoitettu lumikuormalle 100 kg/m², raskaalle kattopinnoitteelle ja sisäkatolle, jossa on eristävä täyte …
Se on mitoitettu lumikuormalle 100 kg/m², raskaalle kattopinnoitteelle ja sisäkatolle, jossa on eristävä täyte …
Kyllä, jc1972:n kommentti nro 2 on myös minun huomaamani, ja yhdistettynä aiemmin linkittämääni taulukon tietoihin minun on todella vaikea nähdä, että tämä takstol ei olisi vapaasti kantava. Päinvastoin, se on jopa hieman ylimitoitettu alatukirakenteessa 
Jäsen
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 viestiä
Kukaan ei ole niin typerä, että rakentaisi kantavan seinän 45x45:stä. Sehän on jopa heikompi kuin tavalliset ei-kantavat väliseinät yleensä ovat. Sellaisen mitan voikin melkein murtaa polvea vasten. Tuo ei ole mikään sydänseinä ja en olisi epäröinyt hetkeäkään ottaa sitä alas.
Yksi asia vielä - olen myös tutkinut eri taulukoita ja sen perusteella, mitä näen, on alapalkki, kuten sanotte, liian suuri. Kuitenkin olen myös epävarma alapalkin (naulalevy) liitoksesta.
Kaikki talon seinät ovat 45*45 rankoilla joissa on yksinkertainen kipsi ilman eristystä. Toisin sanoen yksi iso resonanssikotelo. Olen aika varma, että talon rakentamisvaiheessa alakerrasta tehtiin yksi iso huone ja sitten laitettiin väliseinät, mikä viittaa siihen, että ne ovat kantavia.
Kaikki talon seinät ovat 45*45 rankoilla joissa on yksinkertainen kipsi ilman eristystä. Toisin sanoen yksi iso resonanssikotelo. Olen aika varma, että talon rakentamisvaiheessa alakerrasta tehtiin yksi iso huone ja sitten laitettiin väliseinät, mikä viittaa siihen, että ne ovat kantavia.
Viimeksi muokattu:
Onko se elementtitalo, niin tämä pitää paikkansa ja silloin todennäköisesti kattotuolit eivät ole irrallisia, vaan kattotuolit ja välipohjat toimitetaan yhdessä, ne ovat 1200 mm leveitä. Nopea asennus.keckepro sanoi:Yksi asia vielä - olen myös katsonut eri taulukoita ja siitä, mitä näen, on alapalkki, kuten sanotte, ylimitoitettu. Kuitenkin, olen myös epävarma alapalkin liitoksesta (naulalevyllä).
Kaikki talon seinät ovat 45*45 runkoja yksinkertaisella kipsillä ilman eristystä. Toisin sanoen yksi ainoa suuri resonanssikoppa. Olen melko varma, että kun talo rakennettiin, tehtiin maanpinta yhtenä isona huoneena ja sitten asennettiin sisäseiniä, se pitäisi myös viitata siihen, että ne ovat vapaasti kannattavia
Usein myös välipohjien alapuoliset tuet oli asennettu jo toimituksessa, mikä tarkoitti, että oli yleissiiroksia suoraan. Tämä johti siihen, että sisäkatot, minun tapauksessani pontatut laudat, halkeilivat saumoissa. En tiedä, milloin tämä tapahtui, talo oli seissyt 30 vuotta ennen kuin muutimme sisään, mutta siistiä se ei ollut.
Repäisin kaiken alas ja harvensin uudelleen 28/70 s300:lla, sitten kipsasin kaiken. Näyttää hyvältä!
Ja onko se sitten vapaasti kantava? vai ei?fahlis sanoi:
Ajattelin käynnistää kattokirjan ja laskea vastaavan kattotuolin.
Mutta nyt en tiedä onko sitä asennettu millään tietokoneella, joten se vähän pysähtyi.
Hei
Olen kysynyt vähän alan ihmisiltä, ja kaikki ovat yhtä mieltä siitä, että ne ovat kantavia. Projekti on kuitenkin laitettu jäihin, sen sijaan laajennus tehdään keittiön vastakkaiselle puolelle. Lisää tästä toisessa tulevassa ketjussa.
Olen kysynyt vähän alan ihmisiltä, ja kaikki ovat yhtä mieltä siitä, että ne ovat kantavia. Projekti on kuitenkin laitettu jäihin, sen sijaan laajennus tehdään keittiön vastakkaiselle puolelle. Lisää tästä toisessa tulevassa ketjussa.
Nyt kai kaikki ovat yhtä mieltä siitä, että se on itsesäänkannattava, mutta tukiseinä viistotukien alla ei kuitenkaan auttaisi vahvistamaan naulaliitosta alapaarteen keskellä. Tukiseinä ei kanna mitään horisontaalista kuormitusta.findus42 sanoi:Jos kattotuoli olisi ollut itsesäänkannattava, tarvittaisiin vahvat naulalevyt alapaarteessa. Siinä on valtava vetävä momentti. Pari vuosikymmentä sitten naulasin kattotuoleja 7,5 metrin jännevälillä. Paljon nauloja jokaiseen puuosaan. Levystä, joka on 77 x 152 mm, ei löydy niin montaa reikää. Lisäksi on sopimatonta naulata niin tiheään lähellä päätä. Puu halkeaa eikä kestä mitään kuormitusta.
Klikkaa tästä vastataksesi