Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
snowjim: Okei, ei niin hauskaa, KWB:n lapiosta, joka oli toiminut niin hyvin, hajosi pala sisällä tukkeumaan!? [bild] http://i.imgur.com/ov1ONGZ.jpg Oli vähintäänkin työlästä saada pala pois, mutta lopulta onnistuin. Kokeilin Boschin kulmamallia sen sijaan ja yllätyksekseni se toimi vähintään yhtä hyvin paksuudestaan huolimatta! Toivotaan, ettei se katkea kuten KWB:n. Olen nyt ehtinyt tehdä
Oldboy: En ole varma mikä antaa kaikkein suurimman jäykkyyden. Roudat sinänsä ovat jäykimpiä, kuten ehdotit niiden sijoittamista, mutta jos ne asetetaan toisinpäin, eli aidan tolpan etu- ja takapuolelle, ja vedetään läpikierretty pultti, yksi toimii "saranana" ja toinen ottaa suurimman osan kuormasta vetokuormituksena. Mitä pidemmälle kohti maata tolppa menee, sitä jäykempi se on. Mutta
anders07: Sen pitäisi toimia joidenkin brukien kanssa, ota husfix, se kuivuu nopeasti...
larsbj: Kyllä, anna kaarnan olla. Suurin osa lämmöstä menee sinne minne pitääkin, lattian eristyksen avulla.
snowjim: Ajoin mutta se kaareva kapea, joka on KWB, ja se toimi todella hyvin, ei enää reikiä pohjalattiassa. Kuitenkin, minulla on yli puolet jäljellä kolmen tunnin jälkeen, joten jatkan sillä huomenna uudelleen.
byggarebo2: Garagessa on uusi hea-palkki, joka kantaa kuormia autotallin oven yläpuolella. Palkki lepää ulkoseinän seinäkannattimien päällä (170 mm). Raudan alareunaan on noin 2,40 m lattialta. Mietin, miten sen pitäisi verhoilla? Ajattelin, että voi vain katkaista 2,1:een (se korkeus, mikä autotallin ovella on) ja sitten laittaa kipsiä sisäpuolelle ja verhoilu ulkopuolelle. Vai miten pitäisi
Yrrol: Minulla on 35x45 kanttilista, joka ehkä pitää "ulkopuolen alakattoa" paikoillaan, ja olen aina ärsyyntynyt sen tylsästä kulmikkaasta muotoilusta. Aion maalata valkoisen mustaksi... Viime kerralla en poistanut maalarinteippiä ajoissa, joten se kuivui kiinni, joten nyt haluan vaihtaa listan johonkin hauskempaan, jossa on vähän muotoja... Onko teillä vinkkejä, millaista valmiiksi
Klicka: Lankapukotus :-) Jos haluaa saada tiiviin asfaboardin kiinnityksessä, voiko silloin vetää kiinnitysliimanauhaa seinärimoille ja sitten naulata levyn kiinni niin, että liimanauha puristuu väliin? Sen pitäisi kai tiivistää parhaiten? Ja mitä kiinnitysliimaa pitäisi käyttää siinä tapauksessa?
mikaelbe: Joo, se on varmaan plåtregel, ja silloin se on vain porattava läpi. Vaikuttaa kuitenkin hyvin epäkäytännölliseltä mielestäni, se tekee siitä hieman hankalampaa.
Borealis: Kiitos, minulla on siis kaksi vaihtoehtoa, kosteudenkestävä tasoitemassa ja sementti. Vaikuttaa vaikealta löytää tasoitemassaa, joka on riittävän kestävä kosteutta vastaan eli voi myös olla veden alla - onko kenelläkään vinkkejä sopivasta merkistä?
FoffeS: Hyvä, kiitos - sitten jätän muovin pois. Ja luoda ilmarako eristeen ja ulkopaneelin+tuulensuojan väliin tuntuu myös hieman liioitellulta mielestäni, vai pitäisikö minun todella rakentaa ilmarako rimoituksella sinne? Toinen pohdinta - en aio tehdä mitään katolle nyt, mutta ajatus eristää seinät nyt on se, että koko tila voisi eristyä tulevaisuudessa. Kuinka korkealle minun pitäisi
norrbottenstorpet: Ei ketään? Ehkä vain dyckert (pistooli)?
maah: Se viittaa siihen, että seinä ei ole kantava. Sen osan, jota olet ajatellut, voit poistaa, ei ongelmaa!
Carrot2014: Kiitos vastauksesta. Arvelin, että sen lujuus ei voisi olla yhtä korkea. Siitä tulee terassi maan tasolle, mutta saamme joka tapauksessa mahtumaan 170 kannatinta.
111111: Hieman taustatietoa: Kun ikkunat piti vaihtaa, meidät suostuteltiin antamaan käsityöläisten asentaa uudet ikkunat vanhaan karmiin, (ne olisivat niin paljon parempia). Ongelma oli vain, että vanha karmistus ei ollut tiivis talon runkoa vasten, mikä näkyy kuvassa. [bild] Sama ongelma on koko vanhan karmituksen ympärillä. Kaikissa ikkunoissa. Olen yrittänyt ratkaista ongelmaa vaahtoamalla
Österby: Hei, Meillä on vanha talo vuodelta 1884, jossa on hirsirunko ja sisäpuolella rappaus. Nyt suunnittelemme seinän purkua/muuttamista, ja haluaisin kuulla mielipiteenne tunkista ja lattiatukeista ennen muokkausta. Olemme saaneet apua liimapuupalkin laskennassa ja saaneet vaihtoehdoiksi 90x450 tai 115x405 seuraavan perusteella: B1 on 480 cm sisäseinästä sisäseinään (jossa palkin tulisi
busgraab: Hei, Olen rakentamassa autotallia ja olen viime aikoina kiinnittänyt autotalliin tuulensuojakankaan, joka on nyt täysin valmis ja kiinnitetty rimojen avulla. Vasta nyt katsoin, mitä oikeastaan olen laittanut, mikä voidaan nähdä melko uhkarohkeana... Rakennusliikkeestä tilasin vain tuulensuojakankaan enkä miettinyt sitä sen enempää. Se, jonka sain, oli Icopal Windy Base. Tuon kankaan
anders07: Tasoitusmassa tai lattiabetoni tulisi olla.
Albireo: Projekti on edennyt, ja olen alkanut kaivaa talon alla. Sokkeli oli tukeva - (ehkä 25x25cm) ja oli täydellinen nostamiseen alapuolelta. Ehkä pääkysymykseni on: - Mitä vaihtoehtoja on rakentamiseen? - Menetelmä? / Materiaali? Jotta voin itse arvioida, mikä menetelmä tuntuu helpoimmalta. ______________________________________ Tervapaperia ei ollut laitettu kivisokkelin päälle, joten
Brynolf8: Se oli tyyppiä tällainen: http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/40246038/
Tobbe St: Ok, nyt olen lukenut aiheesta. Kuten sanottu, täällä ketjussa on tullut esiin useampia asioita, jotka olivat minulle uusia. Ja ne ovat erittäin tervetulleita, vaikka tämä seinä onkin jo tehty/ajettu, seuraavaksi on vuorossa joukko seinäprojekteja. 75+45=120 täysin sattumalta, joten yhdistäminen vaikuttaa selvästä järkevältä idealta. Oletan, että "lukitsette" koolaukset yhteen
snowjim: Sauma, jota käytin, kestää liikettä jopa 12,5 %, jos se kestää pitkällä aikavälillä, sen näemme, mutta se tuskin voi olla huonompi kuin ettei käyttäisi sitä ollenkaan.
justusandersson: Jos yksikerroksisen talon sisäseinä on kantava, se on sydänseinä, eli seinä, joka kulkee keskellä taloa pituussuunnassa. Sellaista ei näy piirustuksessa, joten sinun punaisella merkityt seinät voidaan varmasti purkaa ja siirtää. Kattotuolit ovat todennäköisesti ristikkorakenteisia ja tällöin ne ovat vapaasti kantavia ulkoseinien välillä. Tämän voi helposti todeta, jos on luukku
klaskarlsson: Minkä tyyppinen eristys on kyseessä? On vaikea uskoa, että savitiiliseinä vaurioituisi kondensoivasta kosteudesta, mutta eristys/puu rakenteessa voi sen tehdä. mutta jos on eristetty hygroskooppisella eristyksellä, se kuljettaa kosteutta itsessään, ja kokonaisuutena kosteuden pitäisi pystyä siirtymään riittävässä määrin vähentämään riskiä.
pelpet: Paina 6mm harjateräs ulko- ja sisätolpan väliin. Tai täytä tolpat tasoitemassalla, sen pitäisi päästä putkien väliin. Kaada vain sisään.
SBH: voi laittaa kipsiä kaikkeen. vaihtelevalla menestyksellä. kuva ei näy