Hei

Ajattelin pidentää joitakin olemassa olevia stolprör (60mm) ja mietin, tietääkö joku, kuinka se tehdään parhaiten?
Onkohan olemassa joku liitos, jonka voisi ostaa... Valkoinen puuaita ja galvanoitu metalliputki kiinnitettynä aitauksen keskellä.

Viimeksi muokattu:
D09
Jotain hieman kapeampaa, johon pujotetaan ja sitten 60 päälle, kuin jokin sisäosa, joka pitää ne yhdessä? Nyt olin varmaan epäselvä 🤔

Osta lisää saman kokoisia putkia kuin sinulla on, ja leikkaa lyhyitä pätkiä putkia, joiden ulkohalkaisija on sama kuin olemassa olevien putkien sisähalkaisija. Työnnä pätkät olemassa oleviin tolppiin ja pujota ne jatko-osiin. Jos olet tosissasi, hitsaa liitokset.

• Tykkään
D09
  • Laddar…
Sitten yritän löytää jonkin putken, joka sopii nykyiseen. Minulla ei kuitenkaan ole mitään käsitystä hitsaamisesta, joten en oikein ymmärrä, miten onnistuisin hitsaamaan saumat putken sisällä?!
Ehkä voisi olla mahdollista porata läpi ja laittaa pultteja myös?

Jos sinulla on pieni rako joitakin mm ulompien putkien välillä, niin sisempi putki hitsautuu automaattisesti kiinni, jos hitsaat sauman kohdalta. ;)
Voit myös porata muutamia reikiä ulompiin putkiin ja hitsata sisäputken kiinni täyttämällä reiät.
Huom! Sinun täytyy porata reiät ensin ennen kuin asetat sisäputken.

Jos et löydä putkia, joiden sisähalkaisija sopii, voit ottaa osia saman kokoisista putkista ja halkaista ne pituussuunnassa. Ne voidaan sitten puristaa sopivaan kokoon, jotta ne mahtuvat putken sisään. Ei yhtä tyylikäs, mutta toimii.

Hitsaat ulkopuolelta. Anna putkien jäädä muutaman millimetrin verran rakoon ja täytä hitsaussaumalla. Poista ylimääräinen aine kulmahiomakoneella ja maalaa.

Ah nyt ymmärrän. Kiitos vinkeistä :thumbup:

D09
Tai pitkät putket, joiden sisähalkaisija on nykyisen ulkoläpimitta. Sitten työnnä suoraan yli ja alas pohjaan. Pitäisi pysyä yhdessä ilman hitsausta jne., mutta sinun täytyy porata uudet reiät aitaa varten.

Hei taas...

Ajattelin päivittää hieman sekä minulla on muutamia pohdintoja...

Valitsin isomman kokoiset putket, jolloin eroa olemassa olevien putkien ulkomittojen ja uusien putkien sisämittojen välillä on noin 7 mm. Tämä puolestaan tekee putkista hieman liikkuvia, ja haluaisin saada ne vakaammiksi. Olen porannut läpireiät molempiin putkiin, joihin kiinnitän kantolinjan vaunuilla.

Onko kenelläkään hyvää ja yksinkertaista vinkkiä, miten minun pitäisi tehdä?

Toinen pohdinta on, mitä minun pitäisi tehdä kondensaation ja jään kanssa. Olemassa olevat putket kulkevat perustuksen läpi maahan, joten aiemmin ei ole ollut riskiä siitä, mitä jää voi aiheuttaa siellä. Nyt on kuitenkin kondensaatioriski putkien välillä. Olen ajatellut laittaa kannen putkiin, mutta en tiedä, ratkaiseeko se koko homman. Pohjalle porattava reikä olemassa oleviin putkiin voisi auttaa hieman veden ohjaamisessa pois.
Onko kellään ideoita?

Kondenssi ja jää eivät ole mitään, mistä sinun tarvitsee huolehtia. Laita vain hattu tai tulppa putkeen. Niin minä olen tehnyt ja se on sujunut hyvin.
Jos haluat saada sen välyksen vakaaksi, sinun täytyy hitsata tai vetää läpi eri suunnista.
Mutta jos haluat sen vakaaksi helposti, sinun olisi pitänyt valita tiukemmat putket...

Kuinka sinulla on saumat? Aivan maahan asti?

pora ja kierteitä ulkoputkeen, kiristä ruuvi joka painaa sisäputkea vasten.

tai täytä putket cementillä :)

holmberg87 sanoi:
Kondenssi ja jää eivät ole mitään, mistä sinun tarvitsee huolehtia. Laita vain hattu tai tulppa putkeen. Näin olen tehnyt ja hyvin on mennyt.
Jos haluat saada sen välin vakaaksi, sinun on hitsattava tai kiinnitettävä läpivienti eri suunnista.
Mutta jos haluat saada sen vakaaksi helposti, sinun olisi pitänyt valita tiukemmat putket..

Miten olet tehnyt liitokset? Ihan maahan asti?
Valitettavasti ne olivat tiukimmat putket, jotka löysin :/
Joo liitin koko matkan maahan asti, näytti puoliskumalta jos jätin välin minun mielestäni.

daugaard sanoi:
eller fyll rören med cement :)
Se oli hyvä vinkki. Minulla ja sementin sekoituksella ei ehkä ole paras suhde, mutta ehdottomasti vaihtoehto. Myös kierteitys :thumbup:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.