Hieman taustatietoa:
Kun ikkunat piti vaihtaa, meidät suostuteltiin antamaan käsityöläisten asentaa uudet ikkunat vanhaan karmiin, (ne olisivat niin paljon parempia).

Ongelma oli vain, että vanha karmistus ei ollut tiivis talon runkoa vasten, mikä näkyy kuvassa.
Mittataite ikkunakarmin ja seinän välissä, paljastaen raon ja vaurion vanhassa rakenteessa.
Sama ongelma on koko vanhan karmituksen ympärillä. Kaikissa ikkunoissa.

Olen yrittänyt ratkaista ongelmaa vaahtoamalla ulkopuolelta, mutta siitä huolimatta se ei ole täysin tiivis.

Joten ratkaistakseni ongelman lopullisesti ja saadakseni sen täysin tiiviiksi, ajattelin pienentää ikkuna-aukkoa uusien ikkunoiden mukaiseksi.

Eli poistamalla uudet ikkunat ja korvaamalla nykyisen/vanhan karmituksen paikan päällä tehdyllä laatikolla, joka on sovitettu talon rungon syvyyteen; tietenkin ajattelin täyttää "laatikon" eristeellä.
Laatiota ajattelin sitten vaahdottaa ja ruuvata kiinni, kun kaikki rikkinäiset tiilet on poistettu.

Mutta mietin materiaalin valintaa?

Tällä hetkellä ajattelen näin:
Siitä tulee kaksi levyä, joiden välissä on puulistoja.

Levy, joka tulee ikkunaa lähimmäksi, ajattelin käyttää 18 mm vaneria, mahdollisesti sisäpuolelle ikkunan kiinnittämiseksi liimattavaa/ruuvattavaa 20 mm lautaa tai vastaavaa saadakseni paremman kestävyyden.

Levyä talon runkoa vasten harkitsen, voisiko käyttää 16 mm lastulevyä, koska minulla on iso määrä tällaisia levyjä, siksi mietin.
Mutta olen myös hieman epäileväinen, koska lastulevy ei kestä kosteutta kovin hyvin.

Vai onko turvallisempaa käyttää tässäkin 18 mm vaneria?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.