Ok, nyt olen lukenut aiheesta. Kuten sanottu, täällä ketjussa on tullut esiin useampia asioita, jotka olivat minulle uusia. Ja ne ovat erittäin tervetulleita, vaikka tämä seinä onkin jo tehty/ajettu, seuraavaksi on vuorossa joukko seinäprojekteja.

75+45=120 täysin sattumalta, joten yhdistäminen vaikuttaa selvästä järkevältä idealta. Oletan, että "lukitsette" koolaukset yhteen jonkinlaisilla laatoilla? Pelti? Ainoa asia, jonka ajattelen, että "jätän välistä", on sokkelipaperi, voin kyllä laittaa sen uuden alle, mutta 75 mm sokkeli on suoraan betonin päällä. Mutta onko paikka riskianalyysille? Lattia yläkerrassa ei ehkä kastu niin helposti? Ja kuten sanottu, olemassa olevat sokkelit ovat lattiaa vasten, mutta en ole löytänyt niistä kosteusvaurioita purkaessani. Oletettavasti sokkelipaperi on mielenkiintoisempi alakerrassa, mutta silloin pitäisi toisaalta käyttää teräskoolauksia? Alakerrassa on hometta, on käytetty puukoolauksia, jotka ovat suoraan lattiaa vasten, mutta olen hieman epävarma, mistä kosteus tulee/tuli, kyseisessä huoneessa oleva tarkistusluukku näyttää olevan taipuvainen tulvimaan ajoittain, muutama cm vettä lattialla...

PatrikJo: Kuulostaa vähän pelottavalta, kun sanot sen näin. Talossa on huone kummallakin pitkällä sivulla, niiden välissä käytävä, joten ulkoseinien rakenteiden lisäksi on 2 väliseinää puukoolauksella c/c 30-ish. Joten oikeastaan, kuten sanotkin. Hyvä huomio myös tuulensuojapaperista, minun täytyy oppia olemaan käytännöllisempi rakentaessani.
Edit: Lisäkysymys vain: Jos "poistaa" tuulensuojapaperin ilmarakon ja koolausten välistä, niin kosteus pääsee sisään, siinä määrin kuin sitä on... Oletan, ettei tässä tapauksessa ole vaaraa? Kun katsoo koolauksia, jotka ovat olleet paikoillaan siitä lähtien, kun talo rakennettiin ilman tuulensuojapaperia, ne näyttävät selvinneen ilman hometta...

prototypen: Fiksua. Olen ostanut materiaalit huoneen 1 osalta, joten siellä käytetään tuulensuojapaperia, mutta tulevissa huoneissa, joissa tehdään sama asia, tämä kannattaa muistaa. Kiitos :).

tommib: Heh, kyllä, ne aukot, jotka ovat laastissa, eivät ole jakautuneet tasaisesti seinälle, ole erityisen tasaisia/suoria läpi seinän eikä edes pystysaumoissa... Kuvittelen, että se on alhaalta vedenpoistoa varten, katso kuva, mutta mahan tunteeni sanoo, ettei se kuitenkaan olisi hyvä korvaus täysin tuuletetulle seinälle. Miten pystysaumoja avataan jälkikäteen? Vasara ja hakkuri?

Tiiliseinä lähikuvassa, jossa näkyy epätasaisia laastiaukkoja ja halkeamia. Rakenteen kunto arvioitavana kosteuden ja ilmanvaihdon kannalta.
Seinän jalka, betonilaatta. Ura väliin?
 
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.