Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
byggolle: Olen samaa mieltä, Exxi ardex A46 on todella hyvä. Se kestää ehdottomasti parhaiten ja siitä tulee ajan myötä hyvin tavallisen teräsbetonin kaltainen.
Mikael_L: Se tuskin voi olla kantava. Kaksi parrunpätkää kattotuolien välillä näyttävät olevan siellä, jotta seinän voi kiinnittää haluttuun paikkaan, eli juuri kattotuolin viereen. Se, että kattotuoli ei lepää itse seinän päällä ja lyhyt jänneväli takaavat, että kyseinen väliseinä ei ole kantava.
Stefan1972: Miksi ei laittaa sääntöä pöytälevyn seinään sen sijaan? Voihan se istua reikien sisäpuolella,
anders07: Kuivatus ei vaikuta maaperäankkuriin tai ruuviin.
SBH: aina mieluummin ruuvi kuin naula. sitten voi varmasti tulla erilaisia mittasuhteita, jos lattian on oltava vaaterissa
thomasx: Kyllä, uskon, että riski, että se vääntyy, on selvästi suurempi levykomateriaalilla. Se on luultavasti myös helpompaa saada maali kiinnittymään hyvin pontattuun paneeliin, sahauspinta ulospäin. Muista tehdä Z oikeaan suuntaan, kärki sisäänpäin vastaavan oven ala-saranalla. Voit myös käyttää jonkinlaista julkisivupaneelia, jos haluat, ehkä se kaikkein paras oikeastaan. Vähän
Mikael_L: Minulla on 4 metrin jänneväli autotallissa ja kattotuolit näyttävät samalta kuin piirtämäsi, mutta ilman vinotukia. Joten oletan, että toteutuksesi toimii. Onko sinulla vahvat syyt epäillä näitä kattotuoleja? Toimituksen tulisi sisältää laskentaperusteet. Rakennuslautakunta ja/tai KA voivat vaatia nähdä nämä.
nets: Se on myös minun johtopäätökseni, kiitos!
Novisfixaren: Voisiko ajatella nykyisten palkkien cc 45 lyhentämistä 120x45 palikoilla BALKSKO-jalkineilla? Kierretäänkö BALKSKO silloin suoraan vanhaan palkkiin vai pitäisikö ensin kiinnittää uusi palkki vanhan viereen, jotta saadaan tasainen pinta? Mihin suuntaan lastulevy tulisi sitten asentaa? Lattia tuetaan myös poikittaisella palkilla ja 3 pylväällä alhaalta kellarista.
arcile: Kiitos, tämä on jännittävää! Kuinka tärkeää on, että se on täysin kliinisesti puhdas liikkuvista kivistä ja kuivasta rappauksesta? Olen huomannut, että mitä enemmän tökin ympäriinsä, sitä enemmän irtoaa. Ja voin luultavasti repiä alas koko seinän, jos jatkan.
Kallebo: Kiitos vastauksesta. Ei ole rakennusmuovia saatavilla. Mutta asetin ne viistoon, jotta mahdollinen vesi voi valua nopeasti pois.
Finndjävel: Korkeatiheyksinen eristys äänieristykseen on täysin arvotonta. Törkeän kallista ja äänieristys paranee tuskin havaittavasti. 40-60kg/m3 ei ole paljonkaan juhlimisen aihetta kun puhutaan äänieristyksestä. Käytä tavallista halpaa eristettä absorbenttina ja laita sen sijaan useita kerroksia kipsilevyä. Tiivistä levysaumat Acustosealilla.
Kurtivan: Jaadu... Tämän lattian asennuksen tein pojalleni, mutta annoin hänen valita listat ja viimeistellä koko työn. Kun olimme kylässä kaksi viikkoa sitten, siellä ei vieläkään ollut listoja...
vanpire: Katso Blocket, siellä ilmestyy koko ajan puutavaraa. Täällä on tammea myynnissä Köpingssä, eli noin 1,5–2 tunnin päässä: https://www.blocket.se/vastmanland/Ekplank_ekbrader_ekstolp_och_askbrader_67120977.htm?ca=11&w=2&last=1
klaskarlsson: [citat] Näin olen myös käsittänyt - siksi esim. poistoilmalämpöpumppu on usein hyvä uusille rakennuksille (suhteellisen edullinen ratkaisu) ? /K
Claes Sörmland: Reivauksen yhteydessä rappaus roikkuu puuseinän ulkopuolella ruokomaton tai kanaverkon päällä. Koko rakenne on kiinnitetty puualustaan puutapeilla tai myöhemmin nauloilla.
Distordera: Kiitos vastauksesta! Levy katossa ei näytä olevan liian hankala. Se levy on kapeampi ja sitten minulla oli suunnitelmia hankkia klammer- tai dyckertautomaatti. Näkemäni kattolevyt ovat noin 11 mm, joten se ei ole kaukana klassisesta paneelista. Kysymys on vain, miltä ulkonäkö näyttää. Siinä kohtaa olen täysin hukassa.
klaskarlsson: Oletan, että se on kipsikatto, koska mietit ankkuripultteja. Silloin sanoisin, että se on joko se tai jos löydät koolauksen, johon voit ruuvata... On olemassa ankkuripultteja, jotka ovat irrotettavia... /K
richardtenggren: Kyllä, jos vuolet kvartsisauvan kärjen niin, että se sopii rintalistan profiiliin, jotta et näe mitään näkyvää päätypuuta?
sinuslinus: Menee ja menee... Kolme kertaa jyvän koko on yleensä normaali eli noin 10 mm karkearappaukselle. Sinun täytyy tehdä useita päällekkäisyyksiä. Ja sinun on koputettava ja harjattava pois se, mikä on löysällä, ja myös maalin on poistuttava.
Jc1972: Katso esim. täältä (on varmasti muitakin samanlaisia tuotteita): http://prastangen.se/decibel-concept/
klaskarlsson: Ah, kiitos - herättää hieman uteliaisuutta kysymyksen suhteen, mutta ymmärrän :) Normaalisti, siihen aikaan kun käytettiin olkea, ei varmaan ollut levymateriaaleja, siksi ongelma on hieman erikoinen. Mutta ymmärrän hankaluuksiasi nyt kun sinun pitää yhdistää olki levyjen kanssa - onnea niiden löytämiseen kuitenkin :) /K
klaskarlsson: Kuten sanottu, seinien alikokoiseksi tekemiseen tarvitaan todella heikkoa puutavaraa, mutta ainakin on mietittävä tarkkaan, mihin kattotuolit kiinnitetään, jotta esimerkiksi ikkunoiden yläpuolella on riittävä kurkihirsi. Mutta jos rakentaa esimerkiksi 95x45 ja levymateriaaleilla, siitä tulee vakaata niin kauan kuin ei ole lasiosia tai vastaavia, joissa voisi tarvita palkin. Jos se on
snowjim: Kiitos! Voiko tämä riittää myös käsityöläisille, jotka tulevat tekemään töitä, esim. sähkötyöt ja vastaavat?
larsbj: Ei ongelmaa laittaa eristystä maanpinnan alapuolelle. Kaiva esiin ja laita jotain kapillaarikatkaisevaa, kuten esim. 8-16 noin 200 mm, ja sitten eristys. Salaojituksen on oltava kuopan pohjan tasolla, muuten siitä tulee allas :)
larsbj: Polyuretaanivaahto on luultavasti paras vaihtoehto. Leikkaa kipsiä hieman lecan päälle, jotta saat uuden kipsipalan liimattua lecatiilien päälle.