Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
justusandersson: Neuvo @murak pyytää tarjouksia eri valmistajilta on mielestäni erinomainen. Ei ole mitään etua pitäytyä tietyissä mitoissa. Pienempi jänneväli tulee tietenkin halvemmaksi. On olemassa sisäänrakennettu ristiriita vapaasti kantavien kattotuolien vaatimuksen ja sen, että alaosa kestää suuremman kuorman kuin mitä on tavanomaista tällaisille kattotuoleille. Myös kattokaltevuus on
jojo123: Voit yrittää pyrkiä nostamaan päätykolmion oikeaan asentoon ja ankkuroida sen mahdollisesti suuremmilla kulmaraudoilla, joihin kiinnitetään koolauksia ja jotka menevät ohi joistakin kattotuoleista. Tai sitten ankkuroida vinokiinnityksellä pitkien seinien yläreunaan noin puoliväliin, jos pääset käsiksi.
LimpTheGimp: Vain spinnausta idean eteenpäin, voisit laittaa tähän väliin huurrelasin, jos kirkas lasi/reikä tuntuu oudolta :) Ystäväni asunnossa oli yksiö, jossa oli makuualkovi, mutta sänky oli seinää vasten ikkunaan päin. Tämä oli ratkaistu rakentamalla seinä kylpyhuoneen lasilla. Ajattelen sellaista lasia kuin linkin kuvassa alla. Sinun tapauksessasi pitäisi korvata (koko tai suuri osa)
Prodigys: [citat] Kaikkien vakavasti otettavien vuokrausfirmojen pitäisi olla ringkapeja saatavilla, edellisessä paikassa, josta vuokrasimme töiden kautta, oli kaksi kappaletta. Ringkapin kanssa täytyy kuitenkin huolehtia, että vettä on runsaasti käytössä ja on oltava vielä hieman varovaisempi, sillä se voi helposti jumittua ja rikkoutua, kun jumittuu.
ramafred: Hei, Tarvitsemme samankaltaisen ratkaisun ongelmaan, jossa laajennuksemme toinen nurkka tarvitsee olla noin 90 cm maanpinnan yläpuolella. Olemme keskustelleet hieman ratkaisuista erään rakennusfirman kanssa, ja todennäköisesti aiomme käyttää ALBA-palkkeja (lättklinkerpalkkeja) kahdessa kerroksessa, jotka muurataan yhteen. Eli 400+600 mm korkeita palkkeja, jotka sitten pinnoitetaan
MathiasS: Tulee olemaan hienosti. Jos aiot ripustaa todella painavia esineitä seinälle, ehdotan, että on tärkeämpää miettiä, miten metallikehykset on kiinnitetty kattoon ja seinään kuin minkälaista vahvikekangasta käytät. [bild]
AmatörAmanda: Okei, kiitos. Minä taistelen eteenpäin sitten.
abel48: Jos valan uuden levyn ja laitan sen päälle, se tulee niin korkealle tavanomaista pöytätasoa vasten. Mutta hyvä idea muuten. Mutta toimisiko se, että vain valan itse ulokkeen niin että se sopii pöytätasoon? Jos kiinnittää muutaman naulan, jotka saavat työntyä ulos ja lujittaa? Vaikea selittää mutta...
KnockOnWood: Mielestäni pitäisi olla ihan hyvin mahdollista vaihtaa kaminan, joten kyllä. Mutta uuden takan myötä se on kuitenkin uusi asennus. Soita nuohoojalle ja kysy! Tiiveyden tarkistus käy nopeasti ja ei ole kovin kallis, mutta maksaa itsensä takaisin siinä turvallisuudentunteessa, jonka se antaa!
LimpTheGimp: Päädyin tähän ketjuun nopean googlauksen jälkeen ja ajattelin, että tätä voisi nostaa jatkokysymyksellä. Minulla on samanlainen ongelma kylpyhuoneen kanssa, joka on paaluilla ja pohja on hieman asettunut, mikä on aiheuttanut kaadon väärään suuntaan. Minulla ei ole aavistustakaan siitä, kuinka tiheästi tukipuut ovat, ja paaluja on harvassa. Nykyään minulla on muovimatto.
Robert-san01: Minun 2x se, mikä kiinnitetään, on peukalosääntö. Joten tapauksessasi ainakin minun 55mm sanoisin. Mieluiten 70.
FredrikBr: Mietin myös sitä, tulevatko ne murtumaan? Mutta minun tapauksessani on tarkoitus jakaa kaksi lastenhuonetta, joten siellä tulee kuitenkin olemaan leluautoja ja legopalikoita seinään painettuna, joten halkeamat katoavat muiden merkkien joukkoon :)
Johan456: Mitä valaisin painaa? Kevytbetoni sanotko, tyyppiä sipporex? Joka tapauksessa luulen, että sinulla on vaikeuksia ruuvata 130 mm ruuvia ilman, että se katkeaa. Tee näin: 1. Merkitse mihin aiot kiinnittää kipsiin. 2. Poraa kipsin läpi 12 mm poralla. 3. Ota iskuporakone ja pitkä 10 mm betonipora. Ja poraa vähintään 300 mm kipsin alareunasta. 4. Laita 10 mm betonitappi ruuvin päähän ja
Matte Mattsson: Aha! Kiitos! Joo mutta sitten voin raaputtaa niitä kun se on vähän kuivunut niin siitä tulee varmasti hyvä. Kiitos!
Jesper Dahlberg: Okei, nyt ymmärrän miten asiat ovat, nyt minulla on vähän enemmän lihaa luiden ympärillä! Kiitos avustasi ja tiedon jakamisesta.
largab: Biltema myy tasoitemassaa, joka toimii ulkona. Litoliv s40 249:-/20kg. Jos aiot käyttää neulahuopamattoa, se kestää yleiskulumista. Minusta voit laittaa maton suoraan massan päälle.
Jotunheimen: Lattiatukipuut ovat todennäköisesti 3"8, perustuen siihen miten ne on mitoitettu muualla talossa. CC 80. Liitteenä on hätäinen luonnos kyseisestä huoneesta.
justusandersson: Palkki kattaa osan, jonka haluat purkaa, ja sen oviaukon, joka siellä tänään on. Piirustuksista käy ilmi sekä kuinka rakennuksen runkojärjestelmä on rakennettu että mitkä mitat eri osilla on. Sitten täytyy tietää, kuinka näitä tietoja tulee käyttää.
justusandersson: 215x225 on standardimitta. Jos seuraat tätä linkkiä Träguiden-sivustolle, löydät sieltä taulukon. Sitten voit tarkistaa suurten valmistajien verkkosivut, kuten Martinsson, Moelven, Setra. https://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/dimensioneringsvarden-och-barformaga/barformaga/limtra---dimensionerande-barformaga-b90-215/?previousState=100
Papphammar666: [citat] Ostin halvalla Bxxxmaxista ja mitat joka suuntaan täytyi olla jostain romanialaisesta rakennuksesta vuodelta 1975 mutta saa mitä maksaa...
Bödvar McOlsson: Kiitos paljon avusta, uskomattoman ystävällistä!
HLen: [citat] Luulen, että olen löytänyt pari sellaista. Voisin kuvitella harmaan version olevan eteisessä ja punaiset kaakeliuunien edessä. Kiitos vinkistä!
sinuslinus: [citat] Hyväksytty menetelmä opaslistankiinnitykseen, kun on vain kipsilevyseinä ilman tukipuita. Varsinainen pointti on se, että tarvitsee vain kittiä keskireikä ja pyöreä sahausviilto.
M.sandström: Niin kauan kuin talossa ei ole ylipainetta koko ajan, mahdollinen kosteus haihtuu.
Jarlingar: Palonsuojaus kantavissa betonirakenteissa ja teräsrakenteissa, olen törmännyt siihen.
Anna_H: Lisäksi kantavat seinät kulkevat periaatteessa aina samaan suuntaan kuin harjakatto, poikittain kattotuoleihin nähden, joita seinän on kannatettava. Kattotuolit ja harja eivät näy piirustuksessasi, mutta koska talo on suorakulmainen eikä neliömäinen, on erittäin todennäköistä, että harja menee vaakasuoraan kuvassa ja siten mikään pystysuoraan kuvassa menevistä seinistä ei ole
annerborn: Hei! Postasin viestin VVS-alueelle, mutta epäilen, että se olisi kuulunut tänne. Kysyn, kuinka voin paljastaa ja vaihtaa lattiakaivon, joka on valettu kellarin välipohjaan (10 cm kevytbetonia 20 cm siporex-elementin päällä) vahingoittamatta/heikentämättä välipohjaa. Tässä on alkuperäisketju, jossa on tarkempi kuvaus tilanteesta:
zsimpey: ajoin paljon Norjassa salaa, kun listaa ei saanut käyttää, sillä gux on täydellinen ikkunoiden kiskoissa. käännä tausta ulos. gux:issa on joka tapauksessa toisenlainen paperi.
Needas: [citat] Olisin jättänyt muovin pois! https://www.husgrunder.com Linkkaamani sivusto on erittäin informatiivinen ja voi varmasti auttaa sinua päätöksenteossa.