Hei! Olen saanut mielestäni kunnon ongelman niskaani. Autotallin katto on "painunut", ja joillain osilla kattoa, joka on yhteensä 84 m² kokoinen, on silminnähtäviä notkoja kattotiilissä. Näkee myös, että harja ei ole suora.

Se on kahden auton autotalli, joka on 6 m leveä ja 10 m pitkä. Se koostuu autotalliosasta, joka on 6x6 m, sekä varasto-osasta, joka on noin 6x3 m. Katto on tehty betonitiilistä ja siinä on noin 15 asteen kaltevuus.

Kun katson sisään ullakolle, mitään kattotuoleista ei ole murtunut, kuten aluksi luulin. Sen sijaan kattotuolit ovat väärin suunniteltuja eivätkä kanna kattoa niin kuin pitäisi, etenkään talvella.

Liitetyistä kuvista voitte itse nähdä, miten nämä kattotuolit tehtiin aikanaan (luultavasti 1980). Kattotuolit eivät ole yhtenäisiä, vaan kiinnitetty sivuttain hanpalkkiin. On vain yhteensä 3 tukea kattoparrujen ja hanpalkin välillä, ja keskelle kiinnitetty palkki on ainoastaan naulattu lautaan, joka istuu kattoparrujen välissä. Korkeimmat kohdat katossa ovat siellä, missä kattotuolit nojaavat päätyihin sekä seinään autotallin ja varaston välillä, joissa ei pitäisi olla huomattavaa painumista.

Mitä ymmärrän, tämä on syy siihen, miksi useimmat kattotuolit ovat painuneet, sillä ne eivät jaksa ylläpitää painoa yhdessä heikon kaltevuuden ja väärin rakennettujen kattotuolien kanssa.

Mitä voin tehdä ongelmalle? Tietenkin toivoisin halpaa ja kätevää ratkaisua, joka ei aiheuta liikaa työtä. Haluaisin välttää purkamasta kattotuoleja ja korvaamasta niitä uusilla, mikä tietysti olisi paras ratkaisu.

Yksi ajatus on, että autotallin ja varaston sisäpuolelta tukisin kattotuolit ruuvitelineillä pitkän palkin kanssa telineiden välillä, ja yrittäisin näin "ruuvata" kattotuolit samaan tasoon, ja sen jälkeen vahvistaa kattotuolit autotallin ja varaston sisäpuolelta liimapuupalkilla, ja myös vahvistaa olemassa olevia kattotuoleja niin, että ne kestävät enemmän painoa. Kyseinen liimapuupalkki tulee olemaan 115x240. Autotallin osuudessa, joka on 6 m leveä, tarvitsen keskelle tuen.

Minun on tietysti ennen tätä poistettava tiilet, ruoteet ja huopa, sillä ne on joka tapauksessa vaihdettava, lukuun ottamatta tiiliä, jotka ovat ehjät ja hienot.

Olisin kiitollinen mielipiteistä ja näkemyksistä!

Ystävällisin terveisin,
Andreas

• Puinen kattorakenne vanhassa autotallissa, jossa näkyy tukipalkki keskellä ja vaakasuorat laudat sivuilla, kuva otettu ullakolta käsin.
  • Vanhan autotallin välikatto, näkyvissä puurunko ja väärin rakennetut kattotuolit. Kattopalkkien liitokset ja tuet esillä.
  • Kuva ullakon katon tukirakenteista, jossa niveltyneet kattotuolit ja keskellä kulkeva palkki, paljaat puurakenteet näkyvissä.
Viimeksi muokattu:
Nyt kuvat jostain syystä kääntyivät, mutta toivottavasti näette silti!

Tue kattoa sisäpuolelta niin, että se näyttää hyvältä ja on mitattavissa suoraksi ullakolla.
Odota ja pohdi.
Mittaa uudelleen.
Katso Googelista, miten ristikko on rakennettu.
Laita sitten kapea yksinkertainen lattia, jolla voi ryömiä, jotta et riko sisäkattoa.
Naulaa kunnon ristikon jokaisen kattotuolin kohdalle.
Osta/vuokraa kompressori ja naulapyssy tätä varten.

• Tykkään
misingen ja 2 muuta
  • Laddar…
Workingclasshero sanoi:
Tukemaan kattoa sisältä niin, että se näyttää hyvältä ja on mitattavissa suorana ullakolla. Odota ja mieti. Mittaa uudelleen. Katso Googelista, miten ristikko on rakennettu. Laita sitten kapea yksinkertainen lattia, jolla voi ryömiä, jotta et astu alas sisäkattoon. Naulaa kunnollinen ristikko jokaiseen kattotuoliin. Osta/vuokraa kompressori ja naulapyssy tätä varten.
Eli et ole sitä mieltä, että minun pitäisi laittaa liimapuupalkki kattotuolien alle kevennykseksi? Ja miten muutan olemassa olevat kattotuolit W-rungoksi? Koska päätykappaleet on naulattu sivusta palkkiin, tarvitsen vinkkejä, miten edetä. Pitäisikö minun laittaa 45x145 palkille ja sitten kiinnittää 2 päätykappaletta, jotta saisin aikaan jonkinlaisen kunnollisen ristikkokatteen? Siinä tapauksessa olisin käytännössä pakotettu rakentamaan 10 uutta kattotuolia paikan päällä, missä on lisäksi todella ahdasta...

Sitten mietin tukea sisältä, pitääkö minun sahata niin, että tuen suoraan kattotuoleihin, vai voiko laittaa esimerkiksi 45x120 levyn kipsilevyn päälle ilman, että se hajoaa liikaa?

Hyvä luoja, miten voi nukkua sen jälkeen, kun on rakentanut jotain sellaista? Todella ikävää teille...
Jos harja "huojahtelee", niin kysymys kuuluu, huojahteleeko se, mitä kutsut hanbjälkeniksi (jota luulen kutsuttavan alapaarteeksi) myös, vai onko seisova keskisääntö, joka "liukuu" alaspäin. Jos alapaarre huojahtelee, voit laittaa tukipuun sen alle ja nostaa koko kattoristikon tasoon, mutta jos se on seisova sääntö, joka liukuu, sinun täytyy keskittää tukipuu siihen jotenkin.
Olin ensin naulannut säännön yläpaarteen sisäpuolelle niin, että ne ovat samalla tasolla alapaarteen kanssa, ja sitten rakentanut saksikattoristikon. Sitten uskon, että olisin oikaissut katon ylhäältä käsin, jos kuitenkin aiot poistaa tiilet, se tuntuu paljon helpommalta vaihtoehdolta. Kuka tietää, mitä tapahtuu, jos alat painaa alhaalta tukipuilla, todennäköisesti joudut korjaamaan sisäkattoa ja voi tulla painumia toisissa paikoissa...

Terveisin

Bödde sanoi:
Herra jumala, miten voi nukkua sen jälkeen kun on rakentanut jotain sellaista? Todella harmillista teille...
Jos katonharja "huojahtelee", kysymys on, huojuuko se, mitä kutsut nimellä hanbjälken (joka luultavasti on alakehys), vai onko keskellä oleva pystysuora sääntö se, joka "liukuu" alaspäin. Jos alakehys huojuu, voit tukea sen alta ja nostaa koko kattotuolin tasolle, mutta jos pystysuora sääntö liukuu, sinun on keskityttävä tukemaan sitä jollakin tavalla.
Olisin ensin naulannut säännön yläkehän sisäpuolelle siten, että ne ovat samalla tasolla alakehyksen kanssa, ja sitten rakentanut ristikkorakenteisen kattotuolin. Uskon, että olisin suunnannut katon ylhäältä, kun otat kuitenkin tiilet pois, se tuntuu paljon helpommalta vaihtoehdolta. Kuka tietää mitä tapahtuu, jos alat työntää alhaalta tukien kanssa, joudut varmasti korjaamaan sisäkattoa ja voi tulla painaumia muualle...

Ystävällisin terveisin
Joo, en olisi tuntenut itseäni erityisen ylpeäksi, kun aloitin tuon katon pystytyksen ajatellen, mikä sen kaiken tukee, ja että se, joka kerran rakensi sen, ei kysynyt itseltään, jos se kestäisi yli kaksi talvea, on myös outoa. Mutta, ei siitä nyt kannata murehtia liikaa!

Luulen, että se on yhdistelmä siitä, että katonharja huojuu sekä että ne kaksi raukkaa vinoa tukea, jotka on naulattu tukemaan alakehyksen ja yläkehyksen (kutsutaan niitä yksinkertaisesti niin) välillä, ovat myös joutuneet alaspäin tiilien ja ennen kaikkea lumen painosta. En usko, että alakehys notkistuu, mutta sekin tuntuu alikokoiselta, kaikki "kattotuolit" on tehty 50x120:stä.

Ratkaisusi vaikuttaa loogiselta, mutta minkä kokoisia sääntöjä olisit käyttänyt? Ja kun kirjoitat, että olisit yrittänyt suunnata katon ylhäältä, voisitko avata sitä vähän! Miten teen sen?

/Andreas

Aivan oikein, ei kannata murehtia, se vain pahentaa asiaa 😀

Aina on vaikeaa tuo mitoitusasia, mutta kuten sanot, se on heikkoa. Ladossa jänneväli on 8 m ja talossa 7,5, mutta siellä annoin kattotuolien valmistajan tehdä laskelmat ja mitoittaa. Rakensin kuitenkin itse kattotuolit ulkorakennukseen, jossa jänneväli on 4,7 m, alarunko on 45x195 ja yläosa on 45x145 ja ristikon "vinojäykisteet" ovat 45x90. Sinulla on isompi jänneväli ja lisäksi pienempi kulma, joten maallikon arvio on, että sinun pitäisi varmaan valita isompi mitoitus. Kuitenkin, jos naulaat vanhaan kattoon uuden tukipuun, saat siinä mittauksen mukana. Jos on vaikea naulata/ruuvata uutta tukipalkkia alarunkoon, voit aina ruuvata kiinni levyn tukipalkin yhdelle tai molemmille puolille. Tämä lisää jäykkyyttä uskomattoman paljon (vaikka se maksaa jonkin verran).

Katon oikaisu tapahtuu yksinkertaisesti ruoteiden avulla. En ole itse koskaan tehnyt sitä, mutta jos kiristät linjat katon yli, näet missä painumat ovat, ja sitten on "vain" tarpeen täyttää lisätukia sinne missä tarvitaan, jotta kaikki saadaan vesivaakaan.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Workingclasshero
  • Laddar…
Bödde sanoi:
Aivan oikein, ei kannata murehtia, se vain pahentaa asiaa ��

Aina on vaikeaa dimensioinnin kanssa, mutta onhan se heikkoa niin kuin sanot. Ladalla jänneväli on 8 m ja talolla 7,5, mutta siellä annoin kattotuolin valmistajan tehdä laskelmat ja dimensioinnin. Rakensin kuitenkin omat kattotuolit ulkorakennukseen, jossa jänneväli on 4,7 m, alaosa on 45x195 ja yläosa 45x145 ja "vinotuet" ristikkorakenteessa ovat 45x90. Sinulla on suurempi jänneväli ja lisäksi pienempi kulma, joten maallikkona arvelisin, että sinun pitäisi ehkä lisätä yksi kookkaampi koko. Kuitenkin, jos naulaat uuden tukipuun vanhan päälle, saat huomattavan vahvistuksen kaupan päälle. Jos on vaikeaa naulata tai ruuvata uusi tukipuu alaosaan, voit aina ruuvata metallilevyn tukipuun toiselle tai molemmille puolille. Se lisää jäykkyyttä erittäin paljon (mutta maksaa toki jonkin verran).

Katto oikaistaan yksinkertaisesti ruoteilla. En ole koskaan tehnyt sitä itse, mutta jos pingotat narut katon yli, näet missä mutkat ovat, ja sitten on "vain" lisättävä korokkeita sinne, missä tarvitaan, jotta kaikki on tasossa.
Jos laitan toisen tukipuun alaosaan, 45x120, ja sitten ruuvaan samanlaisia tukipuita yläosaan, jotta saan ristikkojen ristikkorakenteen tehtyä kuvan mukaan. Tarvitsenko sitten jonkin palkin, joka tukee kattotuoleja, jos saan sen hyvin aikaan? Liitän kuvan, jonka uskon toimivan. Vai pitäisikö minun jopa tehdä WW-tyypin tukea, jotta se toimii kunnolla?

Kattopalkki, jossa on piirretty fackverkstakstol-rakenne ja merkitty spikbläckin käyttö rungon vahvistamiseksi, näkyy ullakkotilassa.

Riittääkö, että liimaan, ruuvaan ja käytän liitoksissa kunnon naulalevyjä? Toimivatko naulalevyt myös, kun laitan uuden tukipuun nykyisen alaosan päälle, vai täytyykö minun käyttää levyä, joka ruuvataan koko matkalta?

Ajattelin myös oikaista katon ruoteilla, kunhan tietää, että kattotuolit ovat kunnossa, ei ole väliä, miltä se näyttää tiilien alla. Toinen ajatus, jota harkitsen, on luopua tiilistä ja asentaa uusi peltikatto, jotta vähennän kattotuolien kuormitusta. Tämä tosin aiheuttaa melkoiset kustannukset.

Kiitos avusta tähän mennessä! Arvostan sitä!

• Tykkään
beja676
  • Laddar…
On yleinen väärinkäsitys, että alasarjan pitäisi olla karkeasti mitoitettu ristikkokattotuolissa. Mutta se ottaa käytännössä vain vetojännitystä, joten sen voisi periaatteessa korvata teräsvajerilla. Ainoa syy mitoittaa sitä suuremmaksi on se, että sen täytyy kantaa sisäkatto ja mahdollinen ullakon lattia. Jos katsotaan tehtaassa valmistettuja kattotuoleja, niissä on alasarjassa sama tai heikompi mitoitus verrattuna yläosaan.

Ei siis ole juuri mitään syytä vahvistaa alasarjaa. W-kattotuolissa yläosa ja vinojäykisteet, jotka osoittavat sisään/alas, ottavat puristuskuorman, alasarja ja vinojäykisteet, jotka osoittavat ulos/alas, ottavat vetokuorman.

• Tykkään
mexitegel ja 4 muuta
  • Laddar…
Ovanskogs sanoi:
Joten jos asetan säädön kyynärvarrelle, 45x120, ja sitten ruuvaan samanlaiset säännöt olkavarrelle, ja teen sitten fackverkstakstol-kuvakkeen alla olevan kuvan mukaan. Silloin en tarvitse palkkia, joka pitää tuolit ylhäällä, koska niiden pitäisi olla itsestään kantavia, jos saan sen toimimaan hyvin? Liitän kuvan siitä, miten uskon sen toimivan. Vai pitäisikö minun jopa tehdä WW-tuoli saadakseni sen toimimaan hyvin?

[kuva]

Riittääkö, että liimaan, ruuvaan ja liitoksiin käytän suuria spikbläck-kiinnikkeitä. Toimiiko spikbläck myös, kun asetan uuden säätimen olemassa olevalle kyynärvarrelle, vai tarvitseeko minun olla levy, joka ruuvataan koko matka?

Ajattelin myös ohjata katon tiilien avulla, kunhan tietää, että kattotuolit ovat kunnossa, niin sillä ei ole väliä, miltä se näyttää paneelien alla. Toinen ajatus, jota pohdin, on luopua tiilistä ja laittaa uusi peltikatto vähentääksesi kattotuolien kuormitusta entisestään. Tämä tietysti aiheuttaa melko suuria kustannuksia.

Kiitos avusta tähän mennessä! Arvostan sitä!
En osaa sanoa, miten voimat jakautuvat, mutta edellisen viestin mukaan sinun pitäisi pärjätä olemassa olevalla ja sillä riittää, että vahvistat päällisen ja lisäät tuet. Kyllä, spikbläck on mahtava! Käytä ankkurinauloja tai ankkuriruuveja. Kyllä, jos teet tuolit oikein, ne kantavat kattoa!

En usko, että on ongelma laittaa tiilet takaisin, jos vahvistat olemassa olevat tuolit!

Ei ongelmaa, näinhän foorumin kuuluukin toimia, jaetaan tietoa siitä vähästä, mitä osataan 😄

Bödde sanoi:
Aivan oikein, ei mitään murehtimista, se vain pahentaa asiaa 😀

Aina vaikeaa tuo mitoitus, mutta se on kyllä heikko, kuten sanot. Ladossa jänneväli on 8 m ja talossa 7,5, mutta siellä annoin kattotuolivalmistajan tehdä laskelman ja mitoituksen. Rakensin kuitenkin itse kattotuolit ulkorakennukseen, jossa jänneväli on 4,7 m, alarunko on 45x195 ja yläjuoksu 45x145 ja ristikkorakenteen "vinotuet" ovat 45x90. Sinulla on isompi jänneväli ja lisäksi pienempi kulma, joten maallikkomainen arvio on, että sinun pitäisi ehkä käyttää vielä yhtä kokoa suurempaa puuta. Kuitenkin, jos naulaat kehyksen vanhan päälle, saat reilun mitoituksen kaupan päälle. Jos on vaikea naulata/ruuvata kehystä alarunkoon, voit aina ruuvata pellin kehyksen toiselle tai molemmille puolille. Se lisää jäykkyyttä uskomattoman paljon (vaikka se maksaa toki jonkin verran).

Katto suunnataan yksinkertaisesti ruodelaudoituksella. En ole koskaan tehnyt sitä itse, mutta jos kiristät narut katon yli, näet, missä notkot ovat, ja sitten on "vain" tuettava alta, missä tarvitaan, jotta kaikki on vaakatasossa.
Tämä on yksinkertainen ratkaisu, joka riittää hyvin katon suuntaukseen. Naulaa vain ristikkorakenne nykyiseen paikkaan,
Se näyttää suoralta ja kestää, jos teet niin.
Ei ollenkaan huono idea, jos on epävarma.

Niin hienoa, että jaatte ajatuksianne ja vinkkejänne! Kiitos teille!

Yhteenvetona, jotta pään sisäinen möykky yrittäisi ymmärtää, pätee seuraava:

1. Minun ei tarvitse asettaa lisäsääntöä kyynärvarteen, koska se ei tuo lisää vakautta.

2. Tässä on toinen itse kauniisti sommiteltu kuva, jossa voitte pohtia seuraavaa: riittävätkö mitat? Pitäisikö minun tehdä WW-tuoli, vai riittääkö W kummallekin puolelle harjaa?

Kattotilan puurunko, jossa on viistettyjä 45x120 ja 45x90 kuormalankkuja; liitokset kiinnitetty vaneripaloilla.

3. Voinko käyttää vaneria naulalevyjen sijaan sitomaan yhteen säännöt? Naulalevyt ovat erittäin kalliita, kun täytyy olla niin isoja kuin tarvitsen tietyissä paikoissa. Onko se PL400-600, joka on käytössä, vai onko parempi tavallinen puuliima?

4. Miten saan harjan vaakasuoraan? Se on myös taipunut eri paikoissa. Voinko myös siinä tapauksessa "vain" korottaa ne paikat, jotka ovat alempana?

• Tykkään
beja676
  • Laddar…
2: luulen, että yksi W riittää, kun se ei ole pidempi jänneväli.

3: piikkilevy 12x30 cm maksaa noin 30 kr/kpl, joten se ei ole kovin kallis. Lisäksi se tuntuu äärettömän paljon kätevämmältä kuin plywood.

4: joo, sala vaan!!! 😄

Palaa mielellään ketjuun, kun olet valmis, on aina hauskaa nähdä kuinka meni!

• Tykkään
RiKr ja 1 muu
  • Laddar…
Bödde sanoi:
2: Luulen, että yksi W riittää, kun jänneväli ei ole pidempi.

3: Kynsilevyt 12x30 cm maksavat noin 30 kr/kpl, joten se ei ole liian kallista. Lisäksi se tuntuu paljon kätevämmältä kuin plywood.

4: Kyllä, antaa palaa vaan!!! 😄

Ilmoitathan ketjuun, kun olet valmis, on aina hauska nähdä miten sujui!
Sitten käytetään kynsilevyt!

Miten on liiman kanssa, onko siitä hyötyä, jos liimaan ja ruuvaan palkit yhteen ylävarteen, vai riittääkö pelkkä ruuvaus?

Seuraan ehdottomasti kuvin jne.!

Ovanskogs sanoi:
Sitten tehdään spikleck!

Miten liiman kanssa, onko mitään hyötyä liimata ja ruuvata yhteen rungot ylävarressa, vai riittääkö pelkästään ruuvata?

aion ehdottomasti lisätä kuvia jne!
En usko, että sinun tarvitsee liimata, pelkät ruuvit tai naulat riittävät mainiosti.

Onnea!!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.