Håller på med en källarrenovering där jag bilat och grävt ut delar av källaren. Har velat fram och tillbaka huruvida jag ska lägga in åldersbeständig plast mellan det nedersta o det näst nedersta cellplastlagret. Vi har konstaterat höga halter radon och har sedan tidigare radonsug installerad. ”Experter” jag pratat med har haft delade meningar om plast gör varken till eller från... jag gör ju dessutom inte hela källaren.
Kuva kellarista, jossa on muovilevyjä ja putkia maassa radonsuojan asennusta varten vanhassa talossa. Teippiä käytetty muovin kiinnittämiseen.
Som synes bestämde jag mig ändå för att lägga in plast nu när jag började med isoleringen. Men känns som det ändå blir ”sådär”, svårt att få tejpen att fästa ordentligt mot de ojämna väggarna. Har ingen lust att putsa väggen enbart för att få något för tejpen att fästa på.
Kellarin lattia, jossa muovikalvo on asetettu eristekerrosten väliin, ympäröity putkilla ja eristemateriaaleilla. Teippiä kiinnitetty nurkkiin.

Hur hade ni gjort, kämpat vidare o fått det så bra som möjligt eller plockat bort den o struntat i den helt? Kan den rent av vara en risk med tanke på fukt o kondens i ett gammalt hus byggt helt utan plast från början (-65)?

Radonslang är givetvis nerlagd i makadamen.

Muovi estää valetun levyn kuivumisen alaspäin, jolloin höyryvaiheessa olevan veden on liikuttava ylöspäin, mikä on ei-toivottua, koska kuivumisaika tarkoittaa, että sinun on odotettava pitkään ennen kuin voit pinnoittaa pinnan.
Ja radonsulkuna muovi on hyödytön!

Needas Needas sanoi:
Muovi estää valetun levyn kuivumisen alaspäin, jolloin vesihöyryn on siirryttävä ylöspäin, mikä on ei-toivottavaa, koska kuivumisaika pidentyy ja sinun täytyy odottaa kauan ennen pintakäsittelyä.
Ja radonsulkuun muovi on arvoton!
Kiitos kommentista! Millä tavalla tarkoitat, että muovi on arvoton radonsulkuna? (Täytyy lisätä, että kyseessä on markradon) Johtuuko siitä, ettei se ole tiivis seinien kohdalla? Useat rakentajat, joiden kanssa olen puhunut, pitävät sitä hyvänä ideana.

Viimeksi muokattu:
O one- sanoi:
Kiitos palautteesta! Millä tavalla tarkoitat, että muovi on arvoton radonsulkuna? Johtuuko siitä, että se ei ole tiivis seinien kohdalla? Useimmat rakentajat, joiden kanssa olen puhunut, pitävät sitä hyvänä ideana.
Vaikeaa saada ehdottoman tiivistä kaikkialle, polyeteeni ei myöskään ole kaasutiivis, mikä vaaditaan radonin pysäyttämiseksi.
Jos etsit toimenpidettä radonia vastaan, katso tarkoitukseen kehitettyjä tuotteita, kuten radonmembrania.
Olen tavannut monia rakentajia, jotka tekevät toimenpiteitä ilman, että heillä on aavistusta siitä, miksi he niitä tekevät.

Needas Needas sanoi:
Vaikea saada täysin tiivistä kaikkialle, polyeteeni ei myöskään ole kaasutiivis, mikä vaaditaan radonin pysäyttämiseksi.
Jos etsit toimenpidettä radonia vastaan, katso tarkoitukseen kehitettyjä tuotteita, esimerkiksi radonkalvo.
Olen tavannut monia rakentajia, jotka suorittavat toimenpiteitä, joiden syytä he eivät itse tiedä.
Niin kuin sinä ajattelet, voin yhtä hyvin jättää muovin pois:)?

Haluaisin tehdä sen niin ”oikein” kuin mahdollista, en ole kovin innokas poistamaan laattaa uudelleen tehdäkseni uusiksi...:sweat:

O one- sanoi:
Kuten sinä näet sen, voisin yhtä hyvin jättää muovin pois:)?

Haluan saada sen niin "oikein" kuin mahdollista, en ole kovin innokas repimään laattaa ylös uudestaan tehdäkseni sen uudestaan...:sweat:
Olisin jättänyt muovin pois!
https://www.husgrunder.com
Linkkaamani sivusto on erittäin informatiivinen ja voi varmasti auttaa sinua päätöksenteossa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.