Hei!

Olen parhaillaan remontoimassa taloamme, joka on rakennettu vuonna 1944. Olen purkanut lisättyjä sisäseiniä yhdessä huoneessa mahdollistamaan keittiön rakentamisen.

Yksikään seinistä ei ole ollut kantava, mutta ilmeisesti ne ovat alustaneet yläkerran lattiaa, joka on alkanut roikkua. Yläkerrassa on alkanut heilua kunnolla.

Nyt kysymys kuuluu, kuinka paksun liimapuupalkin tarvitsen poikittain huoneen yli 5,45 m, jotta pääsisin eroon heilumisesta (siis alustaseinä, ei kantava)? On mahdollista asettaa tolppa keskelle.

Kiitos etukäteen!

Onko sinulla piirustuksia talosta? Kuinka leveä talo on? Se, että siihen tulee huomattava taipuma, voi tarkoittaa, että seinä on/oli kantava. Miten tiedät, ettei seinä ollut kantava?

Valitettavasti ei ole piirustuksia. Huone on 4,60 metriä leveä.

Läpäisyä ei ole tapahtunut, sahattu koolaukset käsisahalla ilman ongelmia. Lisäksi noin 10 vuotta sitten seinä oli jiirisahalla poikki lattiapalkkeihin nähden. Vanhemmat kuvat näyttävät myös suuremman huoneen. Ainoa todennäköisesti vuodelta 1944 peräisin oleva 1" seinäosuus oli samalla suunnalla kuin lattiarakenteet.

Sanoisin, että olen niin varma kuin voin olla siitä, että seinät eivät olleet kantavia.

Tiedätkö, mitkä ovat yläpuolella olevan kerroksen lattianiskojen mitat ja cc-etäisyys? Voisitko luonnostella talon poikkileikkauksen?

Lattiatukipuut ovat todennäköisesti 3"8, perustuen siihen miten ne on mitoitettu muualla talossa.
CC 80.

Liitteenä on hätäinen luonnos kyseisestä huoneesta.

• Hahmoteltu käsin piirros huoneen pohjapiirroksesta, sisältäen mitat 4620 mm ja 5745 mm, sekä maininnan lattiapalkeista, keskuksesta 80 cm.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.