Suunnittelemme siirtävämme seinän ruokasalimme ja tv-huoneen välillä, jotta saisimme mahtumaan alakaapit (60 syvät) ja yläkaapit ruokasaliin, vähän kuin syvennyksen. Olen kuitenkin epävarma siitä, onko seinä kantava ja pitäisikö se asentaa uudelleen jollakin tavalla vai ei. Olen tietoinen, että rakennesuunnittelija tai rakennusinsinööri voi nopeasti selvittää tilanteen, mutta ajattelin kuitenkin kysyä neuvoa täältä. Ehkä joku foorumilta voi auttaa minua?
Tässä on ruokasali ja seinä, jonka ajattelen "siirtää" (itse asiassa purkaa ja rakentaa uusi noin metrin toiseen suuntaan, mutta niin...)
Talossa kulkee mehevä liimapuupalkki, jonka ajattelen ja uskon kantavan suurta kuormaa, mutta ajatteleminen ja uskominen eivät riitä kaikissa tilanteissa. Olen etsinyt piirustuksia talon rakennusajalta (1977-78), voisivatko ne auttaa kantavuuden arvioinnissa (sanotaanko niin?)
Seinä ei ole kantava. Sen voi selvästi lukea piirustuksista. Paikalla ei tarvita rakennesuunnittelijaa kertomaan sitä. Seiniä, jotka sijaitsevat liimapuupalkin jatkeena, samoin kuin itse palkki, ovat sen sijaan kantavia.