9 134 lukukertaa ·
11 vastausta
9k lukukertaa
11 vastausta
Purkaa sähköä sisältävä seinä, en usko että se on kantava?!
Hei
Aion purkaa seinän eteisen ja olohuoneen väliltä ja päästä eroon nykyisestä vastenmielisestä kaaresta. Se on kipsiseinä ja uskon, ettei se ole kantava. Katso liitetty kuva, punaisella merkitty osa poistetaan.
Kuitenkin olen kotinikkari, joka yrittää tuntea rajansa, joten esitän kysymyksen nro 1:
Voisiko se olla kantava seinä?
Sitten mietin myös, kuinka minun pitäisi käsitellä sähköhärveleitä seinässä. Näen kaksi vaihtoehtoa:
1) Purkan varovasti niin pitkälle kuin pystyn ja siirrän sähköputket sivuun, kunnes en pääse pidemmälle ilman että minun on siirrettävä sähköä. Otan sitten yhteyttä sähköasentajaan, joka siirtää sähkön sopivampaan paikkaan.
2) Aloitan tuomalla sähköasentajan paikalle, joka siirtää sähkön ensin, ennen kuin aloitan purkamisen.
Yksikerroksinen talo (Myresjöhus) rakennettu 1966, puuverhous (mukatiilillä) mikä tarkoittaisi, että kyseessä on puupalkeilla varustettu rakennus…?

Aion purkaa seinän eteisen ja olohuoneen väliltä ja päästä eroon nykyisestä vastenmielisestä kaaresta. Se on kipsiseinä ja uskon, ettei se ole kantava. Katso liitetty kuva, punaisella merkitty osa poistetaan.
Kuitenkin olen kotinikkari, joka yrittää tuntea rajansa, joten esitän kysymyksen nro 1:
Voisiko se olla kantava seinä?
Sitten mietin myös, kuinka minun pitäisi käsitellä sähköhärveleitä seinässä. Näen kaksi vaihtoehtoa:
1) Purkan varovasti niin pitkälle kuin pystyn ja siirrän sähköputket sivuun, kunnes en pääse pidemmälle ilman että minun on siirrettävä sähköä. Otan sitten yhteyttä sähköasentajaan, joka siirtää sähkön sopivampaan paikkaan.
2) Aloitan tuomalla sähköasentajan paikalle, joka siirtää sähkön ensin, ennen kuin aloitan purkamisen.
Yksikerroksinen talo (Myresjöhus) rakennettu 1966, puuverhous (mukatiilillä) mikä tarkoittaisi, että kyseessä on puupalkeilla varustettu rakennus…?

Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Yksikerroksiset Myresjö-talot vuodelta 1966 yleensä sisältävät vapaasti kantavat kattoristikot, joten on todennäköistä, että seinä ei ole kantava. Varmentamiseksi tarvitaan piirustukset. Sektioleikkaus voi riittää, mutta pohjapiirustuksesta ei ole haittaa myöskään.
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Mielestäni tämä on (maallikkona) paras vaihtoehto.Feyin sanoi:
Sähköasentaja ei voi oikein asentaa valokatkaisijaa ja pistorasiaa ennen kuin tietää, mihin uusi seinä tulee.
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 48 231 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 48 231 viestiä
Turvallisinta on, jos sähköasentaja tulee ensin ja varmistaa, että seinässä kulkeva sähkö katkaistaan, jotta et vaaranna aiheuttaa oikosulkua tai muuta purkamisen aikana.Feyin sanoi:
Sitten mietin myös, kuinka minun pitäisi käsitellä seinässä olevia sähkötarvikkeita. Näen kaksi vaihtoehtoa:
1) Puran varovasti niin pitkälle kuin pääsen ja roikotan sähköputkia sivuun, kunnes en pääse pidemmälle ilman, että sähköä tarvitsee siirtää. Otan sitten yhteyttä sähköasentajaan, joka siirtää sähköt sopivampaan paikkaan.
2) Aloitan tuomalla sähköasentajan, joka siirtää sähköt ennen kuin aloitan purkutyöt?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Ei, tuo seinä ei ole kantava. Sen voi päätellä kellarisuunnitelman avulla.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Ilmaisisin sen näin: Kantavien seinien kuormat on aina siirrettävä perustuksiin. Yleensä tämä tapahtuu alempien kerrosten seinillä, mutta joskus palkkien ja pylväiden avulla.
Paras vastaus
Lisäksi kantavat seinät kulkevat periaatteessa aina samaan suuntaan kuin harjakatto, poikittain kattotuoleihin nähden, joita seinän on kannatettava. Kattotuolit ja harja eivät näy piirustuksessasi, mutta koska talo on suorakulmainen eikä neliömäinen, on erittäin todennäköistä, että harja menee vaakasuoraan kuvassa ja siten mikään pystysuoraan kuvassa menevistä seinistä ei ole kantava.
Klikkaa tästä vastataksesi