Miten näette seuraavat rakenteet? Talon ostajakandidaatti seuraavalla järjestelyllä:
Näen etuna, että OSB-levy on kipsilevyn takana (kestävämpi rakenne ja paremmat kiinnitysmahdollisuudet jne...). Tuulensuojalevy pitäisi olla myös luotettavampi kuin esimerkiksi kalvo.
Kun kyse on katosta, olen epävarma - YAP 2200 on höyrytiivis paperi. Täytyyhän se tarkoittaa, että tilojen alla täytyy olla tuuletettu. Eli ilman täytyy päästä sisään räystäältä ja ylös ullakkotilaan + mahdollisesti tuuletusaukot päädyissä?
Se näyttää ihan OK:lta.
Meillä on samanlainen seinärakenne, mutta käytämme 45x170 eikä 45x195. Se ei ole lujuus, joka määrittää sen, vaan kuinka paljon eristystä mahtuu. (meillä on tuulensuojapaperi eikä kipsilevy ja rappauslevy sekä rappaus siihen, mitä he kutsuvat naulausrimoiksi, ei puuverhousta)
Kun on kyse ullakon tuuletuksesta, heidän pitäisi olla välitila lähinnä julkisivua olevan ruoteen kohdalla, jossa puhallusvilla muuten tiivistää, ja sitten tuuletus harjalla. Me valitsimme eräänlaisen "aaltoilevan" styroksilevyn, joka oli helppo leikata ja naulata ruoteeseen kattoristikoiden väliin. Ajattelimme ensin käyttää liisteitä ja Masointe mutta päätimme, että styroksilevy oli kätevämpi.
Meillä on puhallusvilla "paperista" eikä lasikuidusta, joten meillä on diffuusioavoin kangas sisäkatossa eikä muovikalvoa.
OSB ja kipsilevy ovat vakaita ruuvata, kun kiinnität asioita seiniin. Meillä on niitä myös sisäseinissä, hieman vähemmän äänenvaimennusta kuin kaksoiskipsilevyssä, mutta tarpeeksi hyvä meille siitä näkökulmasta.
Miten näette seuraavat rakenteet? Taloa havitteleva mahdollisella kokoonpanolla:
[kuva] [kuva] [kuva]
Näen etuina OSB-levyn gyprocin takana (kestävämpi rakenne ja parempi kiinnitys jne...). Tuulensuojalevy pitäisi myös olla luotettavampi kuin esimerkiksi kangas?
Kun on kyse katosta, olen epävarma - YAP 2200 on höyrytiivis paperi. Eikö se tarkoittaisi, että tilojen on oltava tuuletettuja. Eli ilman pitää päästä räystäältä yläpohjaan + mahdollisesti ilmanvaihtoventtiilejä päädyissä?
Kyllä ilmanvaihtoa tulee olla, mutta.... jos on hyvä rakentaja, se otetaan huomioon. Samoin tuulensuojat sekä hyönteisverkot.
Ostimme talon ja muutamme sinne lähitulevaisuudessa. On jännittävää nähdä, sisältääkö mainittu kattorakenne tavalliset ilmarakoja. Olen ymmärtänyt, että tätä ei aina spesifioida, koska se usein oletetaan itsestäänselvyydeksi (outo menettely mielestäni).
Jos katto ei ole tuuletettu, niin rakenne on, yhdessä diffusiontiiviin YAP 2200 -huovan kanssa, virheellinen, jos sisäpuolella ei ole muuttuvaa höyrynsulkua. Kompaktit rakenteet (osa katosta) vaativat oikeantyyppistä huopaa. Muuten on kaksi tiivistä puolta, jotka eivät päästä läpi esimerkiksi rakennuskosteutta ja mahdollisesti tunkeutuvaa vettä. Olenko ymmärtänyt asian oikein?
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.