Aion asentaa maalämpöpumpun olemassa olevaan pannuhuoneeseen. Erinäisistä syistä olen ajatellut valaa 5-10 cm betonikorokkeen sen alle.
Pannuhuoneessa on nykyään maanvarainen laatta.
Mitä minun olisi parasta käyttää, ja miten tehdä sauma lattian ja seinän välillä? Mitä pitää tehdä olemassa olevalle lattialle? Täytyykö se raudoittaa? Seinä on kipsattu, takana on puukoolaus.
Ajatuksena on valaa keltaisen yhtenäisen alueen sisäpuolelle, mahdollisesti myös katkoviivalla merkitylle alueelle.
Samaa mieltä.
Olisin myös porannut muutaman raudoitustangon (tai vastaavan) olemassa olevaan lattiaan. Ehkä hioisin pintaa kulmahiomakoneella ja timanttilaikalla, vain hyvä jos siitä tulee epätasainen.
En, en halua tehdä tästä vaikeampaa kuin se on. Yksi ajatus vain, se onhan saumakohta seinän ja lattian välillä. Eikö ole riski, että sinne pääsee kosteutta, mikä ei ole hyvä seinän koolingeille? Pitäisikö väliin laittaa jotain? Kuinka betoni toimii suoraan kipsilevyä vasten? Minkä tyyppistä betonia pitäisi käyttää, vai onko jonkinlainen tasoite parempi?
Tarvitseeko pumppu pääsyn lattiakaivoon lattiakaivolla ja kaadolla?
Kyllä, valitettavasti edellinen omistaja, joka rakensi pannuhuoneen, ei pitänyt lattiakaivoa pannun luona tarpeellisena. Joten yksi syy tehdä koroke pumpun alle on mahdollisuus lisätä kaato ja lattiakaivo, kun nykyinen pannu poistetaan.
Nykyisin lämminvesivaraajan ja paisuntasäiliön jätevesi johdetaan viereiseen kylpyhuoneeseen.
Olin vain laittanut vähän bitumipaperia tai rakennusmuovia seinää vasten. Kuitenkin tärkeää kiinnittää olemassa olevaan laattaan, jos haluaa, että uusi kakku pysyy paikoillaan.
Olisin vain laittanut vähän tervapaperia tai rakennusmuovia seinää vasten. Kuitenkin tärkeää kiinnittää alas olemassa olevaan laattaan, jos haluaa uuden levyn pysyvän paikoillaan.
En usko, että on tarpeen kiinnittää/ankkuroida 10 cm betonilaattaa lattiaan... Mikä saisi sen liikkumaan?
En uskoisi, että olisi tarpeen kiinnittää/dubata 10 cm betonilaattaa lattiaan... Mikä saisi sen liikkumaan?
/ATW
Betoni kiinnittyy huonosti betoniin ilman pohjamaalia tai dubbia. Se, mikä saa sen irtoamaan, on kutistuminen ja nopea veden poistuminen uudesta betonista vanhaan laattaan. Neljän dubbauksen - betoniruuvien, armjärnin tms. asentaminen on halpa vakuutus siitä, että laatta pysyy paikoillaan.