Aion asentaa maalämpöpumpun olemassa olevaan pannuhuoneeseen. Erinäisistä syistä olen ajatellut valaa 5-10 cm betonikorokkeen sen alle.

Pannuhuoneessa on nykyään maanvarainen laatta.

Mitä minun olisi parasta käyttää, ja miten tehdä sauma lattian ja seinän välillä? Mitä pitää tehdä olemassa olevalle lattialle? Täytyykö se raudoittaa? Seinä on kipsattu, takana on puukoolaus.

Ajatuksena on valaa keltaisen yhtenäisen alueen sisäpuolelle, mahdollisesti myös katkoviivalla merkitylle alueelle.
Pannrum med markbetong, keltainen viiva merkitsee aluetta, johon aiotaan valaa betonikoroke maalämpöpumppua varten, seinässä putkia.
 
Vähän erilaiset vastaukset sen mukaan, haluaisitko ehkä poistaa sen tulevaisuudessa vai pitäisikö sen olla ikuisesti...

En olisi tehnyt siitä hankalaa... muotti, jossa on kolmiorima huipulla, jotta saadaan viiste + vähän verkkovahvistusta ja sitten betonin kanssa.

ATw
 
Samaa mieltä.
Olisin myös porannut muutaman raudoitustangon (tai vastaavan) olemassa olevaan lattiaan. Ehkä hioisin pintaa kulmahiomakoneella ja timanttilaikalla, vain hyvä jos siitä tulee epätasainen.
 
En, en halua tehdä tästä vaikeampaa kuin se on. Yksi ajatus vain, se onhan saumakohta seinän ja lattian välillä. Eikö ole riski, että sinne pääsee kosteutta, mikä ei ole hyvä seinän koolingeille? Pitäisikö väliin laittaa jotain? Kuinka betoni toimii suoraan kipsilevyä vasten? Minkä tyyppistä betonia pitäisi käyttää, vai onko jonkinlainen tasoite parempi?
 
Miksi pumppua ei voi asettaa suoraan lattialle, lattia luultavasti kestää.
Protte
 
prototypen prototypen sanoi:
Miksi pumppua ei voi laittaa suoraan lattialle, lattia varmasti kestää.
Protte
Koska myöhemmin aiomme remontoida loput lattiasta, muun muassa laatoittaa ym. eikä se ole mahdollista ennen kuin nykyinen kattila poistetaan tieltä.
 
Tarvitseeko pumppu pääsyn ylijuoksualtaaseen lattiakaivolla ja kaadolla?
 
Cruzze Cruzze sanoi:
Tarvitseeko pumppu pääsyn lattiakaivoon lattiakaivolla ja kaadolla?
Kyllä, valitettavasti edellinen omistaja, joka rakensi pannuhuoneen, ei pitänyt lattiakaivoa pannun luona tarpeellisena. Joten yksi syy tehdä koroke pumpun alle on mahdollisuus lisätä kaato ja lattiakaivo, kun nykyinen pannu poistetaan.

Nykyisin lämminvesivaraajan ja paisuntasäiliön jätevesi johdetaan viereiseen kylpyhuoneeseen.
 
Aseta ohut pala cellplastiksi eristeeksi nykyisen ja uuden pinnan väliin. Lattialle ja seinää vasten. Näin sen voi helposti poistaa, jos haluaa.
 
Olin vain laittanut vähän bitumipaperia tai rakennusmuovia seinää vasten. Kuitenkin tärkeää kiinnittää olemassa olevaan laattaan, jos haluaa, että uusi kakku pysyy paikoillaan.
 
S sixten88 sanoi:
Olisin vain laittanut vähän tervapaperia tai rakennusmuovia seinää vasten. Kuitenkin tärkeää kiinnittää alas olemassa olevaan laattaan, jos haluaa uuden levyn pysyvän paikoillaan.
En usko, että on tarpeen kiinnittää/ankkuroida 10 cm betonilaattaa lattiaan... Mikä saisi sen liikkumaan?

/ATW
 
A ArneTW sanoi:
En uskoisi, että olisi tarpeen kiinnittää/dubata 10 cm betonilaattaa lattiaan... Mikä saisi sen liikkumaan?

/ATW
Betoni kiinnittyy huonosti betoniin ilman pohjamaalia tai dubbia. Se, mikä saa sen irtoamaan, on kutistuminen ja nopea veden poistuminen uudesta betonista vanhaan laattaan. Neljän dubbauksen - betoniruuvien, armjärnin tms. asentaminen on halpa vakuutus siitä, että laatta pysyy paikoillaan.
 
  • Tykkään
C.Lundin
  • Laddar…
Ja jos asettaa sen kokonaan solumuovin tai kumin päälle, saa hieman tärinää vaimentavan levyn.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.