3 178 lukukertaa ·
5 vastausta
3k lukukertaa
5 vastausta
Apua säätöjen mitoissa terassin katolle
Aion rakentaa katon terassimme päälle ja ajattelin tehdä kaiken itse, mutta olen hieman epävarma siitä, mitä mittoja minun pitäisi valita säännöille. Aiomme käyttää liimapuuta ja katto tulee olemaan 10 tai 16 mm kanavamuovia. Onko kenelläkään vinkkejä?
Katon tulee ulottua noin 4,5 m talosta leveydellä noin 7 m. Ulkoreunassa minulla on mahdollisuus käyttää tolppia noin 6 m cc:llä, ja näihin kahteen tolppaan ajattelin kiinnittää ulomman kantopalkin. Tolpat ovat 95x95. Riittääkö ulomman kantopalkin kokoon 56x225 mm tai 56x270 mm vai pitääkö mennä seuraavaan, joka on mielestäni 66x315 mm?
Mikä paksuus kanavamuovikatolle on paras valita? Meillä ei tule olemaan seiniä/laseja.
Katon tulee ulottua noin 4,5 m talosta leveydellä noin 7 m. Ulkoreunassa minulla on mahdollisuus käyttää tolppia noin 6 m cc:llä, ja näihin kahteen tolppaan ajattelin kiinnittää ulomman kantopalkin. Tolpat ovat 95x95. Riittääkö ulomman kantopalkin kokoon 56x225 mm tai 56x270 mm vai pitääkö mennä seuraavaan, joka on mielestäni 66x315 mm?
Mikä paksuus kanavamuovikatolle on paras valita? Meillä ei tule olemaan seiniä/laseja.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Länsi-Götaland voi olla kaikkea Tivedenistä Bohusin rannikolle, melko suuri ero kun on kyse lumikuormasta. Tarkenna paikkakunta. Antamasi etummaisen kantavan palkin mitat vaikuttavat aivan liian pieniltä. Pikemminkin kyseessä on 90x405. Paljon riippuu lumialueesta ja talon katosta, onko esim. riskiä lumitaskuille. Jos sinulla ei ole seiniä, miksi valitsisit 16 mm?
Juuri niin, unohdin mainita että asumme Göteborgissa. Kiitos vastauksesta! Ok, mutta jos laitamme kolmannen pylvään suunnilleen keskelle, miten voisi ajatella etummaisen kantopuun mitat silloin?J justusandersson sanoi:Länsi-Götanmaa voi olla mitä tahansa Tivedenistä Bohus-kustaan, aika iso ero kun kyseessä on lumikuorma. Määrittele paikkakunta. Antamasi mitat etummaiselle kantopuulle vaikuttavat aivan liian pieniltä. Todennäköisemmin kyse on mitoista 90x405. Paljon riippuu lumivyöhykkeestä ja talon katosta, onko esimerkiksi riskiä lumikertymille. Jos et aio laittaa seiniä, ei kai ole syytä valita 16 mm?
Katon paksuudesta; vähän niin ajattelimme myös (että 10 mm pitäisi riittää hyvin), mutta pohdimme, onko jokin syy, jota emme ole ottaneet huomioon...?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Kanalimuovikatto ei muutu kauniimmaksi, vaikka se paksunee. Ainoa syy, jonka voin keksiä, on parempi lämmöneristys, eikä se ole nyt ajankohtaista. Jos laitat tolpan keskelle, 56x225 riittää hyvin.
Ok kiitos taas vastauksesta! Ja poikkisuuntaiset säännöt talosta kantopalkkiin, minkä kokoista siellä luulet olevan sopiva? Voiko niitä kiinnittää kantopalkkiin ranskankierteellä vai pitäisikö käyttää yleisruuvia (kuten kuvassa)? Haluamme välttää palkkikengän käyttöä esteettisyyden vuoksi.J justusandersson sanoi:

Viimeksi muokattu:
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Se on liian pitkä jänneväli tavalliselle rakennuspuulle, ei edes jos c/c etäisyys asetetaan 600 mm. c/c 1200 mm 90x225, 600 mm 56x225. Universalskruv toimii varmasti hyvin, huomioi, että kuorma kiinnityksessä voi olla useita satoja kiloja.
Klikkaa tästä vastataksesi