Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Dowser4711: [citat] Kuten sanottu, varmista, että ne on kiinnitetty toisiinsa. Yksi vaihtoehto voi olla uran ja kielen jyrsiminen niihin profiilijyrsimellä. Mutta, se auttaa vain, jos alusta on kohtuullisen vakaa. Jos se liikkuu liikaa, saat halkeamia, teetpä mitä tahansa. (Tai, no, ehkä voi välttää, jos käytät lasikuituverkkoa/korjauspaperia vaakasuorasti koko paneelin yli)
XLpatte: [citat] Joo, ehkä näin olisi pitänyt tehdä. Arvioin, että se ei ollut tarpeen, koska koin, että seinällä ei ollut suoraa kuormitusta. (Ennen kuin leikkasin seinän, taivutin sitä ja se tuntui "löystyvältä") Asetin 3 kappaletta 45/70, jotka ruuvattiin kuhunkin hirteen sekä katon ja lattian väliin seinäpätkälle, joka on 750 mm.
Anonymiserad 405730: Olin poistanut kipsin, jotta kaikki moduulit mahtuvat, koska se ei kuitenkaan näy jälkeenpäin.
pacman42: Sitä ei tarvitse "pakottaa sisään", jos sahaat ensin portin toisen puolen (kauimpana saranasta), sitten ei tarvita kovin paljon voimaa sen saamiseksi paikalleen, koska kaikki voi liikkua vähän. Tai voit laittaa viistotuen sen jälkeen, kun koko portti on irrotettu, mutta silloin on hieman vaikeampaa saada kaikki kohdalleen, mutta se on mahdollista (silloin olisit yhtä hyvin voinut valmistaa
Anonymiserad 405730: Pehmeästi tiivistää nämä uudelleen..
Davve_D: Aion tehdä niin, ei minulla oikeastaan ole paljon valinnanvaraa, se menee varmaan hyvin :) Kiitos tiedosta!
Pyka: [bild] Käytimme tätä, kun laitoimme kiskon kaapinoviin laminaatille, jolla on rakenne. Istuu kuin vuori. Käytimme myös teippiä portaikon askelmien verhoiluun laminaattilevyillä. Silloin peitin ehkä korkeintaan 10 prosenttia pinnasta. Levyt eivät ole irronneet vielä muutamaan vuoteen. Miten teippi on poistettavissa monien vuosien jälkeen, on vaikea sanoa.
pwb: Minulla on rakennuspiirustus, jossa suunnittelija on piirtänyt laminoidun palkin 115x225 mm. Nyt rakennusmateriaalitoimittaja sanoo, että kyseisellä mitalla on pitkä toimitusaika. Tämä voi viivästyttää projektia. Yritän ymmärtää mahdollisia vaihtoehtoja. Lautatarhan ehdotus ottaa 115x315 mm aiheuttaa paljon hämmennystä rakennustyömaalla. Ja suunnittelija on ulkomailla lomalla.
Henningelvis: Vaikea nähdä, mutta se voi olla savupiipun eristys, vermikuliitti. Se näyttää vähän harmaalta lekalta. Voi olla joutunut hieman väärään kanavaan.
Hans-Christian Karlberg: [citat] Minäkin aion rakentaa Larsen-ristikkoa (paikan päällä) uuteen kaksikerroksiseen rakennukseen. Voit ehdottomasti tehdä tämän itse, jos olet kätevä työkalujen kanssa. Keskustele paikallisen arkkitehdin kanssa selvittääksesi liitäntäyksityiskohdat, jotta varmistat, että kylmäsillat ja kosteuden vähentäminen on ratkaistu (erityisesti ikkuna-, katto- ja perustusyhteyksissä).
MF3991: Hei! Minulla on talo vuodelta 1937, jossa on melko kulunut portaikko/sisäänkäynnin perustus. Aamupäivään asti portailla oli klinkkeriä, mutta nyt se on poistettu. Syitä on useita: klinkkeri oli haljennut ja vuoti vettä läpi, ja se oli luultavasti ollut siinä monta vuotta (ostin talon vuosi sitten). Halkeamat klinkkerissä aiheuttivat veden läpäisyn, mikä puolestaan johti siihen,
VLJ: Tämä on kai nykyään klassinen keskustelu aiheesta https://www.byggahus.se/forum/threads/jag-har-rivit-kattvind-nu-dunsar-det-i-hela-huset.481655/
Fredensjö: [citat] Kiitos, se oli vähän se, mitä mietin, että löytyykö tammipylvästä, jolla olisi samat kantavat ominaisuudet kuin kuusella ☺️ Mutta sitten minun täytyy yksinkertaisesti pukea kuusipylväs ohuemmilla tammi-levyillä.
Anonymiserad 618974: Luulen, että EHL höylää tammea esim. 27x95, ehkä myös 27x69. Tarkista heidän kanssaan, vettja. Puusepänliike voi muuten höylätä tämän, ei tosin tule olemaan pissbilligt.
gogul: Olen kysynyt ammattilaisilta ja saanut hyviä neuvoja, jotka ajattelin jakaa kanssanne tässä keskustelussa, jos joku muu kohtaisi saman ongelman. Voimat näyttävät kohdistuvan enimmäkseen alaspäin, eikä ulospäin. Tämä pätee myös silloin, kun roikkuu ylimmässä ulosvedetyssä puomissa. Voidaan asentaa puolapuut 28x70 runkoon (kajoituspaneeli) seinää vasten tasoittamaan kuormitusta.
Marsman80: [citat] En ole käyttänyt niitä vielä. Ne ovat edelleen kiristettyinä pakettina, joten en voi nähdä, ovatko ne iskeytyneet, ennen kuin poistan kiristysnauhat. Voin kuitenkin nähdä, että ne ovat haljenneet melko paljon päistään, joten oletan, että koska puutavara ei voi vääntyä, se halkeaa päistään sen sijaan. Valitettavasti sivuille on myös tullut mustahometta ja koska
paralun: [citat] Riippumatta siitä, mitä se on, on helppo suojautua, jos se on asbestia. Parempi käyttää rahaa suojavarusteisiin. https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/?hl=asbest%20privatperson Tarvitaan siis puolinaamari, jossa on P3-suodatin, suojakäsineet ja kertakäyttöiset suojavaatteet. Pidetään muut poissa työpaikalta ja siivotaan
AndersS: Ostan mitä löytyy rakennustarvikeliikkeestä, tärkeämpää on löytää oikeat pituudet minimaalisella hukalla kuin "kruunu enemmän tai vähemmän". Olen asettanut kaikki vajat/varastot täysipitkällä, ei liitoksia. Tulee hieman ylitystä täysipitkällä, mutta jos aikoo laittaa vähän kattopahvia tai betonilaattoja, ne toimivat hyvänä vastapainona, mutta ei ylipainona. [bild]
JF.: [citat] Lyhin pala oli 26cm, se näytti aivan hyvältä.
Fideliox: Okei, minun täytyy kokeilla mainittuja menetelmiä. Tuntuu, että voi olla vaikeaa päästä kunnolla paneelien saumoihin.
fribygg: [citat] Mtrl minerit on erinomainen esimerkiksi aluslattialevyyn, voi myös toimia hyvin kanalan tai samanlaisen kanssa, koska se on sileä ja kosteuden kestävä, käytä mtrl tai myy kokonaiset levyt blocketissa! [citat] Elämä on hengenvaarallista;) kuolleisuus on tietääkseni 100% mineritistä riippumatta.
burton666: Ajattelin yrittää tehdä pienen budjettiremontin kuistilleni, jotta se näyttäisi siistiltä ainakin pari vuotta vielä. Kaikki alkoi siitä, että aioin käsitellä alustan uudelleen, mutta huomasin, että itse kaide oli alkanut lahota alareunasta. Kun olin poistanut sen, huomasin myös, että alusta oli lahonnut läpi monesta kohdasta oikealta puolelta, missä minulla ei ole kattoa. Alustan
Sargen: Yleensä arvostan, kun TS antaa päivityksen kysymyksen jälkeen, joten tässä tulee omani: Annoin hieman epäilyttävän valun olla ja jatkoin rakentamalla kukkalaatikon pohjaan. Ja se teki koko rakenteesta yllättävän vakaan. Joten nyt päästän tästä irti ja siirryn uusiin virheisiin 😅 [bild]
Jonatan79: [citat] Huom! Lämmittämättömissä tai ajoittain lämmitettävissä tiloissa, kuten kesämökeissä, höyrynsulku korvataan huoneeseen päin olevalla tuulitiiviillä kerroksella
Andreas Friberg1: [citat] Kiitos! Näin sen mutta meidän on kolme yhtä leveää "dalar" / urgröpningar mutta se on samankaltainen.
topmount: Jos aiot työskennellä sillä mitä sinulla on, kiinnitä sitten lauta ohjaimeksi ja anna sahalle töitä, eli paina hyvin vähän. Olen itse käyttänyt metalliteriä, kun haluan suorat leikkaukset kovissa levyissä.