3 718 lukukertaa ·
21 vastausta
4k lukukertaa
21 vastausta
Halvin lattia / paneeli?
Materiaalien hinnat ovat selvästi nousseet.
Olen tekemässä yksinkertaista ulkorakennusta tontillamme. Noin 7,5 m2. Haluan seinät, joihin voin kiinnittää penkkejä ja hyllyjä, koska aion sisustaa sen verstasverstaakseni. On parasta eristää se yksinkertaisimmalla tavalla sisältä (tällä hetkellä vain runkorakenteet ja paneelit) ja saada hyvät seinät, joihin voin ruuvata hyllyjä, penkkejä ja työkalutauluja. Lattia on myös melko kehno. Olisi mukavaa laittaa jotain massiivipuuta nykyisen lattian päälle.
Mielellään pidän puusta, koska sitä ei lämmitetä muuta kuin muutaman tunnin ajan, kun olen ulkona talvella, ja uskon siksi, että esimerkiksi kipsi ei voi hyvin, kun se on suurimman osan ajasta kylmä. Samoin puu on helpompi ruuvata asioita kiinni.
Siksi mietin raakapaneelia seinille, koska talo on vanha ja kiero, se on myös helpompaa kuin levyt... mutta vaikka se on halpaa, hinta nousee, jos joutuu sekä laittamaan lattiaa että raakapaneelia kaikille seinille.
Jos kipsi toimii ja se on useita kertoja halvempaa, voin harkita sitäkin, mutta koska hyllyjen ruuvaaminen siihen on huonoa, minun on silti laitettava jotain taakse, minulla on ylimääräistä OSB:tä, lastulevyä jne., joita voin käyttää. Samoin kipsilevyjä, joista haluan mielelläni päästä eroon. Mutta luulen, kuten sanoin, se on enemmän työtä ja ei ehkä toimi kylmällä talolla?
Vinkkejä halvimpiin paneeleihin ja lattiaan yksinkertaiseen varastoon.
Onko Byggmax halvin?
Olen tekemässä yksinkertaista ulkorakennusta tontillamme. Noin 7,5 m2. Haluan seinät, joihin voin kiinnittää penkkejä ja hyllyjä, koska aion sisustaa sen verstasverstaakseni. On parasta eristää se yksinkertaisimmalla tavalla sisältä (tällä hetkellä vain runkorakenteet ja paneelit) ja saada hyvät seinät, joihin voin ruuvata hyllyjä, penkkejä ja työkalutauluja. Lattia on myös melko kehno. Olisi mukavaa laittaa jotain massiivipuuta nykyisen lattian päälle.
Mielellään pidän puusta, koska sitä ei lämmitetä muuta kuin muutaman tunnin ajan, kun olen ulkona talvella, ja uskon siksi, että esimerkiksi kipsi ei voi hyvin, kun se on suurimman osan ajasta kylmä. Samoin puu on helpompi ruuvata asioita kiinni.
Siksi mietin raakapaneelia seinille, koska talo on vanha ja kiero, se on myös helpompaa kuin levyt... mutta vaikka se on halpaa, hinta nousee, jos joutuu sekä laittamaan lattiaa että raakapaneelia kaikille seinille.
Jos kipsi toimii ja se on useita kertoja halvempaa, voin harkita sitäkin, mutta koska hyllyjen ruuvaaminen siihen on huonoa, minun on silti laitettava jotain taakse, minulla on ylimääräistä OSB:tä, lastulevyä jne., joita voin käyttää. Samoin kipsilevyjä, joista haluan mielelläni päästä eroon. Mutta luulen, kuten sanoin, se on enemmän työtä ja ei ehkä toimi kylmällä talolla?
Vinkkejä halvimpiin paneeleihin ja lattiaan yksinkertaiseen varastoon.
Onko Byggmax halvin?
Jotta löytäisit halvimmat rakennustarvikkeet, käy asianmukaisesti rakennuskauppojen verkkosivuilla, joilla on yleensä hinnat listattuna.
Jos tiedät tarkalleen, mitä tarvitset, ja määrät alkavat olla suuria, voi olla aiheellista ensin soittaa ja sitten lähettää sähköpostia myyjälle ammattilaisrakennuskaupassa - Beijer, K-Bygg, ym.
Osb voi muuten toimia seinissä, halpaa ja rumaa. Råspont lattialla tuntuu heikolta ja lika-ansalta, voitko löytää slätspont 28x120 sen sijaan?
Jos tiedät tarkalleen, mitä tarvitset, ja määrät alkavat olla suuria, voi olla aiheellista ensin soittaa ja sitten lähettää sähköpostia myyjälle ammattilaisrakennuskaupassa - Beijer, K-Bygg, ym.
Osb voi muuten toimia seinissä, halpaa ja rumaa. Råspont lattialla tuntuu heikolta ja lika-ansalta, voitko löytää slätspont 28x120 sen sijaan?
Olen etsinyt vähän, mutta on vaikea tietää, onko löytänyt hintalaatusuhteeltaan parhaan tuotteen... Voihan olla joku, joka on jo tutkinut ja tietää, että jossain tietyssä rakennusliikkeessä on todella halpa paneeli...Den ofrivillige klåparen sanoi:
Se on todella pieni ulkorakennus, joten ennemmin joku "jäännösmateriaali" kelpaa.Den ofrivillige klåparen sanoi:
OSB / Lastulevy ei toimi hyvin, kun se on vino ja pieni, on vaikea saada se tiiviiksi levyjen välissä ja kulmissa.Den ofrivillige klåparen sanoi:
Ei tarvitse olla kaunista kuin "sisällä", mutta en halua sen näyttävän paskalta.
Aloitin muutama vuosi sitten OSB:llä, joka minulla oli jäljellä yhdessä osassa samaa vajaa (se on alun perin kaksi osaa), ja pukeuduin sitten kaiken helmipaneelilla (joka silloin löytyi halvemmalla, mutta ohuempana kuin raakapontti). Saunapaneeli voi myös toimia. Jos se on liian ohut, ei siihen voi kiinnittää hyllyjä, mutta jos laittaa vähän jäännös OSB:tä / lastulevyä alle, se voi toimia, silloin voivat levyt olla melko rumia, koska ne peittyvät.
Raakapontti on yleensä "raaka" yhdeltä puolelta ja höylätty toiselta... Oikeastaan olisin halunnut kohdistaa lattiaa hieman, mutta jos laitan raakapontin suoraan, on siinä paksu mutta vaurioitunut lattia alla.Den ofrivillige klåparen sanoi:
Voivatko rakennustavaratalot myydä rumaa tai vahingoittunutta puutavaraa, koska ne eivät tarvitse olla täydellisiä puuvajassa...
Mihin päätyvät ne paketit, joissa pontti on vahingoittunut tai muovi on rikki ja puutavara on likaista?
Ei siitä tule puutavaraa tuhansien eurojen edestä kuitenkaan, mutta kun tarvitsee vain toiminnallisuuden, tuntuu turhalta ostaa todella hienoa puutavaraa.
Mihin päätyvät ne paketit, joissa pontti on vahingoittunut tai muovi on rikki ja puutavara on likaista?
Ei siitä tule puutavaraa tuhansien eurojen edestä kuitenkaan, mutta kun tarvitsee vain toiminnallisuuden, tuntuu turhalta ostaa todella hienoa puutavaraa.
Ymmärrän. Raakapontti on sitten hyvä valinta, luulen.
Jos ei ole kiireellistä mutta rahallisesti tarkkaa, voit ehkä katsoa, jos jotain käytettyä ilmestyy?
Muutoin luulen, että raakapontti maksaa suunnilleen saman lähes riippumatta siitä, mistä sen ostaa.
Jos ei ole kiireellistä mutta rahallisesti tarkkaa, voit ehkä katsoa, jos jotain käytettyä ilmestyy?
Muutoin luulen, että raakapontti maksaa suunnilleen saman lähes riippumatta siitä, mistä sen ostaa.
Metsänomistajana olen kuitenkin iloinen siitä, että vihdoin saa järkevän korvauksen raaka-aineesta ja mielestäni noin 120-150kr/m², mitä raakapontti maksaa kaupassa, on täysin kohtuullista.
Tietysti voi käyttää vaihtoehtoisia materiaaleja kuten OSB, mutta ruotsalaisella puulla on omat etunsa ja TS:n tapauksessa raakapontti on todennäköisesti kohtuullisin vaihtoehto sekä taloudellisesti että työmäärällisesti.
Tietysti voi käyttää vaihtoehtoisia materiaaleja kuten OSB, mutta ruotsalaisella puulla on omat etunsa ja TS:n tapauksessa raakapontti on todennäköisesti kohtuullisin vaihtoehto sekä taloudellisesti että työmäärällisesti.
Ehkä laskin väärin pikaisessa arvioinnissani tai löysin ensimmäisellä kerralla erityisen kallista raakaponttia...F fribygg sanoi:Metsänomistajana olen kuitenkin iloinen, että raaka-aineesta saa vihdoin kohtuullisen korvauksen ja mielestäni noin 120-150 kr/neliö, jonka raakapontti maksaa kaupassa, on täysin kohtuullista.
Toki voi käyttää vaihtoehtoisia materiaaleja kuten OSB, mutta ruotsalaisella puulla on omat etunsa ja TS:n tapauksessa raakapontti on todennäköisesti sekä taloudellisesti että työmäärällisesti järkevin vaihtoehto.
https://www.hornbach.se/p/osb-skiva-3-eco-11x897x2500mm/5937285/
https://www.hornbach.se/p/raspont-rillad-g4-3-17x95x4800mm/5116821/
Mikä on raakapontin m2-hinta? Sen pitäisi olla melkein 10 cm leveä, joten yli 10 m menee yhteen neliöön? Silloin hinta on melkein sama kuin OSB...
Yli 100 kr/m2 tuntuu ihan kohtuulliselta.
Lattialle taas, raakapontti on melko heikkoa lattiaan, vaikka sen laittaisi päälle? Vai voiko se toimia yksinkertaisempana lattiana? Jotta se olisi suora, saatan joutua laittamaan alle, mutta jos laitan tiiviisti tai levyn, jossa se tarvitsee täyttää, niin se voisikin toimia?
Vai onko se säästöä? Oikea mäntylattia olisi parempi, tiedän, että byggmax ja vastaavat ovat myyneet sellaisia, jotka ovat olleet hyllyssä ja joissa on paljon oksia, vähän vaurioita jne. lähes ilmaiseksi joskus kun olen ollut rakennusmarkkinoilla... Poltetaanko tällaiset pois vai kannattaako kysyä, jos niitä saisi halvemmalla hinnalla?
Linkkaamasi raakapontti näyttää minusta halvalta, koska se ei edes maksa 110kr/m2.J JohanLun sanoi:Ehkä ajattelin väärin karkean laskutoimituksen yhteydessä, tai löysin poikkeuksellisen kallista raakaponttia ensimmäisellä kerralla etsiessäni...
[linkki]
[linkki]
Mikä on raakaponthin neliöhinta? Sen pitäisi olla melkein 10 cm leveä, joten se menee reilut 10 m per 1 m2? Silloin se on melkein saman hintainen kuin OSB...
Reilusta 100kr/m2 tuntuu täysin hyväksyttävältä.
Lattia taas, raakapontti on kai vähän heiveröistä laittaa, vaikka laittaisikin päälle? Tai voiko se toimia yksinkertaisena lattiana? Jotta saan sen suoraksi, saatan joutua laittamaan alle, mutta jos laitan tiukasti tai levyn sinne missä tarvitsee täyttää, sen pitäisi voida toimia?
Tai onko se kitsastelua? Kunnollinen mäntylattia olisi parempi vaihtoehto, tiedän että rakennusliikkeet kuten byggmax ovat myyneet sellaista joka on ollut pinossa ja jossa on paljon oksia, hieman vaurioita jne. lähes ilmaiseksi joskus kun olen ollut katsomassa... Poltetaanko tuollaista vai kannattaako kysyä, jos heillä olisi halvemmalla hinnalla?
Nouse 20mm paksuuteen, se tuntuu paljon tukevammalta riippumatta siitä onko se ulkokatossa vai suunnittelussa.
Tietysti voit ostaa ja käyttää mäntylattiaa muissa tarkoituksissa seinien ja lattian kohdalla vajassasi, mutta se tulee luultavasti olemaan kaksinkertaisen kallista ja olit kiinnostunut alhaisesta hinnasta?
Seinille riittää raakapontti.F fribygg sanoi:Linkittämäsi raakapontti mielestäni on halpa, kun se ei edes maksa 110kr/m².
Valitse 20 mm paksuus, se tuntuu paljon vankemmalta riippumatta siitä, onko se ulkokatolla tai suunnitelmassa.
Toki voit ostaa ja käyttää muuta mallista tuumatavaran mäntylattiaa seinillä ja lattialla omassa mökissä, mutta siitä tulisi varmasti kaksinkertainen hinta ja olitko kiinnostunut alhaisesta hinnasta?
Pohdin, toimiiko raakapontti lattiassa...?
Sen pitäisi toimia, monet käyttävät 20 mm pontattua raakapuuta päästäkseen ullakolle ja säilyttääkseen tavaroita siellä, joten miksi se ei toimisi sinun vajassasi?J JohanLun sanoi:
Kun käyttää samaa mtr:tä ja samaa paksuutta seinillä ja lattialla, ajattelen, että sillä on etuja, koska se voi vähentää hukkapuun määrää ja tarkoittaa, että jää vähemmän tai ei ollenkaan paloja säilytettäväksi, kun olet valmis.
Jos sinulla on tai voit lainata naulapyssyn, se on huomattavasti nopeampaa ja helpompaa kuin käsin naulaaminen.
Minulla on naulain, joka on riittänyt esimerkiksi helmipaneeliin, mutta epävarma riittääkö se raakalautaan, mutta melkein uskon, että riittää jos löydän pidempiä nauloja. Voisin yhdistää, muutama kunnon tavallinen naula ja loput naulaimella.F fribygg sanoi:Sen pitäisi toimia, monet käyttävät 20 mm raakalautaa päästäkseen ullakolle ja voidakseen säilyttää tavaroita siellä, joten miksi se ei toimisi sinun vajassasi?
Saman materiaalin käyttäminen samassa paksuudessa seinissä ja lattiassa voisi olla etu, sillä se voi vähentää puujätettä ja jättää vähemmän tai ei ollenkaan paloja säilytettäväksi, kun olet valmis.
Jos sinulla on naulain tai voit lainata sellaisen, se on paljon nopeampi ja helpompi kuin käsin naulaaminen.
Otan pois huonosti tehdyn lattian, aiempi asukas eristi puolet, mutta se oli tehty niin huonosti, että on helpompi aloittaa alusta.
Vaja on luultavasti 100 vuotta vanha, paikattu ja korjattu, mutta se sijaitsee kadun varrella, missä on tiukka maa-alue, joten on tyydyttävä siihen.
Sitten luulen, että sinulla on dyckertpicka.J JohanLun sanoi:
Naulapistoolissa voi yleensä olla 50-90mm pitkiä nauloja, ja kolmen tuuman naulat riittävät hyvin yhden tuuman puutavaraan, en ole koskaan nähnyt raakalautaa paksumpana kuin 23mm.