Olen rakentanut säleikön, joka koostuu 3 kpl ~2,5 m 95 mm tolppia ja 120-kisko yläpuolella. Raudoitusrauta tolppien välillä, jolle toivottavasti jokin kasvillisuus kiipeää tulevaisuudessa. Tolpat ovat maassa tolppakenkien kanssa valetussa perustuksissa.

Luulin tekeväni kaiken sääntöjen mukaan, mutta tolpista tuli todella huojuvia. Ehkä rauta olisi ollut parempi kuin kenkä tässä.

Voiko tehdä jotain tolppakengän pohjan stabiloimiseksi? Voiko esimerkiksi levittää paljon kemiankettä raudan ympärille, joka menee perustuksen ja kengän välistä?

Muussa tapauksessa täytyy keksiä jokin sisäänrakennettu tuki laatikolle, joka on tarkoitus sijoittaa säleikön eteen.

Claes Sörmland
Olen myös tehnyt virheen käyttämällä stolpskor. Ei ole muuta ratkaisua kuin tehdä uudelleen.

Yksi vaihtoehto, jos kyseessä ovat NTR-A tryckade stolpar, on rakentaa muotti pilariin ja tolppaan ympärille ja valaa koko kiusankappale uudelleen.

• Tykkään
Jocke Best
  • Laddar…
Kiitos, Claes. Epäilin sitä.

Kuinka pitkä käyttöikä voidaan odottaa, jos se on tavallista painekyllästettyä materiaalia, jota valetaan sisään?

Oletetaan, että vaimo on "muutoshakuinen" – joten jos se pysyy vakaana ja kestää 6-7 vuotta, se tuntuu kompromissiratkaisulta, joka kannattaa harkita. Sillä silloin alkaa joka tapauksessa olla aika tehdä jotain muuta siinä paikassa.

2,5 m on aika korkea riippumatta, vakaimman saat, jos voit järjestää jonkin tuen tai kannattimen, jonka kiinnität noin puoli metriä ylös.

Olen valanut painetut tolpat (95x95) betoniin, joten niistä tuli erittäin tukevat.
Tästä on kulunut 18 vuotta, enkä näe merkkejä tolppien lahoamisesta.

Yleensä arvostan, kun TS antaa päivityksen kysymyksen jälkeen, joten tässä tulee omani:

Annoin hieman epäilyttävän valun olla ja jatkoin rakentamalla kukkalaatikon pohjaan. Ja se teki koko rakenteesta yllättävän vakaan.

Joten nyt päästän tästä irti ja siirryn uusiin virheisiin 😅

Puinen laatikko, jossa metallinen trellissikehikko; puutarharakennelma ruohikolla talon ja pensasaidan edessä.

• Tykkään
Zeuz ja 1 muu
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.