Meillä on kantava valkoinen pylväs talossa, johon suunnittelemme rakentavamme pienen tammi-seinäskärmen. Sen sijaan, että meillä olisi karkea valkoinen pylväs, haluaisimme mieluummin tammi-pylvään, josta voimme rakentaa seinäskärmin. Tietääkö kukaan, onko olemassa kantavia tammi-pylväitä ja onko se yhtä vakaa? Arvioni mukaan meidän valkoinen kantava pylväs on pohjimmiltaan kuusipylväs, jossa on kipsilevy ja maali päällä.

Onhan olemassa tamminen tolppa.
Tässä on yksi
https://www.lundbergs.com/produkt/limtrastolpe-ek-2400x80x80/
Se on lamellipuu, jos ajattelet yhdestä kappaleesta tehtyä, hinta voi nousta parilla tuhannella ehkä.
Jos se on kantava, on hieman hankalaa sahata ylös ja vaihtaa tolppa, mutta varmasti mahdollista, jos tunnet olosi varmaksi.
Vaihtoehto on poistaa, mitä nykyinen tolppasi on peitetty, ja päällystää se tammella. Käy paljon nopeammin, ei käytännössä mitään riskiä ja huomattavasti edullisempaa.
Joten se on enemmän esteettinen kysymys.

• Tykkään
Fredensjö ja 1 muu
  • Laddar…
S Svanteman sanoi:
Totta kai ekistä löytyy tolppia.
Tässä on yksi
[linkki]
Se on liimapuuta, jos haluat, että se on yhdestä kappaleesta, joudut ehkä laittamaan pari tuhatta lisää.
Jos se on kantava, on vähän hankalaa poistaa ja vaihtaa tolppa, mutta se on varmasti tehtävissä, jos tunnet itsesi varmaksi.
Vaihtoehtona on poistaa mitä olemassa oleva tolppasi on päällystetty ja sen sijaan päällystää se ekillä. Se tapahtuu paljon nopeammin, käytännössä 0 riskiä ja huomattavasti halvempaa.
Joten tämä on enemmän esteettinen kysymys.
Kiitos, olen nähnyt erilaisia liimapuuta ekissä, mutta ovatko ne yhtä kantavia? 🙈 Olen myös harkinnut paljastaa olemassa olevan tolpan ja päällystää sen, mutta sitten siitä tulee vähän liian kömpelö. Mutta olen avoin useammille ehdotuksille.

Sen pitäisi onnistua peittää jollakin, joka on 5–6 mm, eikö se toimisi?

• Tykkään
Johan Gunverth ja 1 muu
  • Laddar…
Unikt namn
  • Tykkään
Fredensjö
  • Laddar…
MathiasS MathiasS sanoi:
Se voisi olla päällystettävissä jollakin, joka on 5-6mm, eikö se toimisi?
Kiitos, se varmasti olisi todella hyvä. Pitää etsiä jotain samankaltaista 🙏

Unikt namn Unikt namn sanoi:
Bauhausissa on seinäpaneeli tammi-viilulla.

240cm korkea, 60cm leveä, 1cm paksu.
Pitäisi antaa samanlainen paksuus pylväässä kuin kipsilevy antaa nykyään.

[linkki]
Kiitos, se saa olla jotain samankaltaista, mutta minun täytyy löytää jotain ohuempaa. Haluan saada pylvään paksuuden alas myös 🙏

F Fredensjö sanoi:
Kiitos, olen nähnyt erilaisia lamellipuu tammet, mutta ovatko ne yhtä kantavia? 🙈 Olen myös ajatellut ajatusta riisua nykyinen tolppa ja pukea se, mutta silloin se tulee hieman liian kömpelöksi. Mutta olen avoin lisää ehdotuksia varten
Lamellipuu on puu, joka on kestävin. Sitä käytetään lamellipuun sijasta terästä monissa suurissa rakennuksissa. Monien urheiluhallien kattopalkit on esimerkiksi tehty lamellipuusta.

Lamellipuu on rakennusmateriaali, joka koostuu useista puulamelleista, jotka on yhdistetty vahvalla liimalla. Verrattuna perinteiseen massiivipuuhun lamellipuu tarjoaa korkean lujuuden, vakauden ja muotovakautta sekä on vähemmän taipuvainen halkeiluun, taipumiseen ja kiertymiseen. Lisäksi lamellipuu omaa hyvän palokestävyyskyvyn ja se on ympäristöystävällistä, koska se voidaan valmistaa pienemmistä puutavaradimensioista ja kierrätetystä puusta.

• Tykkään
Fredensjö
  • Laddar…
C
pacman42 pacman42 sanoi:
Liimapuuta käytetään monissa suurissa rakennuksissa teräksen sijaan. Esimerkiksi monien urheiluhallien kattopalkit on tehty liimapuusta.
Joo, mutta täytyy erottaa liimapuuta ja liimapuuta. Vain siksi, että on olemassa rakennusluokiteltuja liimapuupalkkeja, joilla on erinomainen lujuus, ei tarkoita, että liimattu työpöydän pinta omaisi samat ominaisuudet.

Kantaviin osiin täytyy suhtautua varovaisesti, ettei vahingossa heikennä rakennetta, kun niihin tehdään muutoksia.

Sama pätee mitoitukseen. Ei voi vain valita kapeampaa tolppaa, koska se näyttää kauniimmalta.

• Tykkään
Fredensjö
  • Laddar…
C cpalm sanoi:
Kyllä, mutta on tärkeää erottaa liimapuuperiaatteet. Vaikka on olemassa rakenteellisesti luokiteltuja liimapuupalkkeja, joilla on erinomainen lujuus, se ei tarkoita, että liimapuusidotulla työtasolla olisi samat ominaisuudet.

Kantavien osien kanssa täytyy olla varovainen, ettei vahingossa heikennä rakennetta.

Sama koskee mitoitusta. Ei voi vain valita kapeampaa tolppaa, koska se näyttää paremmalta.
Totta kai, mutta minä reagoin siihen, että liimapuuta pidetään heikompana. Kun valitsee oikean tuotteen, se on paljon vahvempi.

• Tykkään
Fredensjö
  • Laddar…
Vahvin puurakenne on massiivinen kuusitolppa. Kysy keneltä tahansa konetekniikan insinööriltä. On syy, miksi edelleen käytetään raakoja kuusitolppia tukipylväinä valukohteissa, joissa on pehmeää maaperää, ja miksi purjeveneissä on kuusimastot ja suurissa purjelaivoissa, kuten Götheborgissa, on kuusta takilassa.
Pue tolppa ohuilla tammi-levyillä, kuten @MathiasS ehdotti.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
skogaliten ja 3 muuta
  • Laddar…
C
pacman42 pacman42 sanoi:
Valitsemalla oikean tuotteen se on paljon vahvempi.
Aivan, mutta mistä löytää rakennuspuuta (liimapuuta tai muuta) tammesta?
On linkitetty tuotteeseen, mutta epäilen, että se sopii kantaviin rakenteisiin.

Spontaanisti olen myös sitä mieltä, että TS tekee viisaasti "verhoilemalla" nykyisen pylvään uudelleen.

C cpalm sanoi:
Aivan, mutta mistä löytää rakennusmateriaalia (liimapuuta tai ei) tammesta?
Onhan tässä linkitetty yhteen tuotteeseen, mutta epäilen, että se on sopiva kantaviin rakenteisiin.

Spontaanisti olen myös sitä mieltä, että TS tekee parhaiten "pukeutumalla" uudestaan olemassa olevan pylvään.
Olen samaa mieltä. Pointtini koski juuri liimaustekniikkaa sellaisenaan.

Johan Gunverth Johan Gunverth sanoi:
Vahvin puinen rakenne on massiivinen kuusipylväs. Kysy keneltä tahansa koneinsinööriltä. On syy siihen, miksi edelleen käytetään raakoja kuusipylväitä muottitukena löysällä alustalla ja miksi purjeveneiden mastot ja suuret purjelaivat, kuten Götheborg, ovat kuusta.
Pue pylväs ohuilla tammi-levyillä, kuten @MathiasS ehdotti.
Kiitos, se oli vähän se, mitä mietin, että löytyykö tammipylvästä, jolla olisi samat kantavat ominaisuudet kuin kuusella ☺️ Mutta sitten minun täytyy yksinkertaisesti pukea kuusipylväs ohuemmilla tammi-levyillä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.