Ajattelin tehdä vähän eräpaneelia ja laittaa sitä mökin kattoon, joka minulla on tontilla. Minä ja veljeni kaadoimme tänään vähän haapoja ja nyt pohdin parasta etenemistapaa.
Pitäisikö minun kuoria heti vai odottaako kaatamisen jälkeen?
Kuinka pian pitäisi sahata kaatamisen jälkeen?
Kuinka kauan laudat pitäisi kuivata ennen kuin voin höylätä ja asentaa ne?
Oletan, että on sopimatonta höylätä ne ja sitten jättää ne liian pitkäksi ajaksi ennen asentamista? Ajattelen, että ne saattavat likaantua esim.
Katso niitä mahdollisimman pian. Barka voi aivan hyvin tehdä jälkeenpäin. Huomattavasti paljon helpompaa.
Levitä päälle purua ja anna kuivua. Kuivuu nopeasti nyt keväällä. Sinun pitäisi odottaa, kunnes puutavara on saavuttanut 16 % kosteusprosentin ennen höyläystä ja kiinnitystä. Ei tarvitse olla huonekalukuiva sinun tapauksessasi, koska se on tarkoitus olla erämaapaneelia, mikä on paljon sallivampaa kutistumista varten kuin muu paneeli.
Pahin asia haavassa on ehkä vääntyminen, mutta ennen kaikkea se, että se vääntyy kuivuessaan.
Nyt olen sahannut, tuli noin 80 palaa ja päätimme säästää 3 runkoa, jotka eivät olleet kovin kauniita. Minä, isä (70 vuotta) ja sahalaitoksen johtaja (75 vuotta) hoidimme homman noin 3 tunnissa. Aika hyvä mielestäni, koska kuorimme myös samalla. Nyt se saa kuivua katoksen alla, jotta se kuivuu hitaasti. Olen kiristänyt paketin yhteen 3 kiristysnauhalla, joten toivon, ettei se käyristy liikaa.
Nyt olen tehnyt, tuli noin 80 palaa ja päätimme säästää 3 tukkia, jotka eivät olleet niin kauniita. Se olin minä, isä (70 vuotta) ja sahalaitoksen johtaja (75 vuotta), jotka hoitivat sen noin 3 tunnissa. Ihan ok mielestäni, koska kuorimme niitä samalla. Nyt se kuivaa katon alla niin, että se kuivuu hitaasti. Olen kiristänyt paketin 3 kuormaliinalla, joten toivon, ettei se paljon käyristy.
En ole käyttänyt niitä vielä. Ne ovat edelleen kiristettyinä pakettina, joten en voi nähdä, ovatko ne iskeytyneet, ennen kuin poistan kiristysnauhat. Voin kuitenkin nähdä, että ne ovat haljenneet melko paljon päistään, joten oletan, että koska puutavara ei voi vääntyä, se halkeaa päistään sen sijaan. Valitettavasti sivuille on myös tullut mustahometta ja koska ajattelin käyttää niitä sahatavarana, siitä tulee ongelmallista. Toivottavasti sen voi pestä pois.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.