Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
plan-g: [citat] Oletko tyytyväinen Thermomuriin? Haitat?
fb35523: I omassa kodissasi tarkastusta ei tarvita, jos teet työn itse tai ystävien ja perheen avustuksella. Siitä tulee pakollista vain, kun joku tekee sen työntekijänä. Otsikko voisi olla asbestinspektör, mutta tällä alalla työskentelevät tekevät usein yleisempiä rakennustarkastuksia, joten heidän tittelinsä ei todennäköisesti ole se. Tarkista Ocab ja Anticimex, ne ovat kaksi
Anderss60: [citat] Ok se oli selvä:-). Miksi ei? Onko parempi maalata portaat jollain liukastumisenestomaalilla? Olen kuitenkin huolissani, että pinnasta tulee röpelöinen (ruma). Onko ajatuksia siitä?
neo11: Poista kaikki, mikä on löysää tai irtonaista. Huuhtele pöly pois vesiletkulla. Pohjusta ja tasoita se sementtilaastilla A erissä. Pohjustuslaasti KC on tarkoitettu julkisivulle, ei sokkelille. Ei tarvita raudoitusta/verkkoa.
Davidbagare: https://woody.se/hus-bygg/traprodukter/ytterpanel/profilerade-ytterpanelbrador/grundmalat/22x95-enkelfasspont-grundmalad-60-m-gran-g4-2/22x95-enkelfasspont-grundmalad-60-m-gran-g4-2-42m
Fred Perry: [citat] Olen erittäin tyytyväinen. Hyvä ratkaisu monella tapaa. Laitoin OSB + kipsi.
kasslern: Koira pureskeli vähän seinää ja spontaani ajatukseni on tasoittaa, mutta olen täysin tietämätön tässä asiassa. Mutta pitäisikö asettaa kulmasuoja, jotta saadaan se tasaiseksi ja siistiksi, kun/ja jos tasoitetaan kulmia? Olenko aivan hakoteillä vai olenko oikeilla jäljillä?
Pär Nordqvist: [citat] Kiitos vastauksesta! Jaa, en tiedä miten se menee. Täytyy saada tänne kirvesmies joka tapauksessa. Katto on todella korkea, 2,88 m. Tretex-levyt näyttävät olevan sen kokoisia, ei ole saumoja. Nykyään ei taida olla niin korkeita levykokoja, materiaalista riippumatta, luulen että 2,30 on maksimi, kun nykyään kattokorkeus ei ole läheskään niin suuri. Sitten on puupaneeli, joka
Anonymiserad 405730: [citat] Ei ole ongelmaa, kunhan poistat kaiken irtonaisen rappauksen ja kostutat seinän ennen levittämistä. Sen jälkeen se tulee jälkikostuttaa, jottei se halkeile turhaan. Alipainesumutin on suositeltava sekä esikostuttamiseen että jälkikostuttamiseen. Seuraavat laastit ovat hyviä merkkejä: Weber, Finja ja Combimix, jonkun näistä ostaisin😊
Luugen: [citat] Minkä katon asetit, joka kestää niin matalan kaltevuuden?
Rugar_mades: Hei kaikki asiantuntijat! Heräsimme eräänä päivänä mutta reikä portaan askelmassa. Pääsee portaiden alle luukun kautta, joten ajattelin laittaa levyn alle ja täyttää betonilla. Toimisiko tämä vai jätänkö huomiotta jotain? Kiitos etukäteen!
jalmars: Ei oikeastaan ole oikeaa tai väärää, kunhan täyttää olemassa olevat vaatimukset eristyskyvyn (U-arvo) ja rakenteen (maapaine, ylhäältä tulevat kuormat jne.) osalta. Itse valitsin kevytsora + isodrän maan alle ja eristeharkot (kevytsora solumuoviytimellä) maan päälle, mikä on melko yleinen rakenne sanoisin. Thermomurin etuna on mm. että rakentaminen sujuu nopeammin. Olisin varmaan
Ali83: [citat] Se onnistui hyvin. Valoin pylväät suoraan maahan. Asensin seinän painekyllästetyillä laudoilla. Sisäpuolelle laitoin marplattor ja Markduk, jotta puu ei ole kosketuksessa maahan.
Andreas-012: Ehkä syy näiden leveyksien puutteeseen on, että niillä on suurempi taipumus vääntyä ja niiden asentaminen vie enemmän aikaa. Ehkä täytyy sitten käyttää mdf-levyjä, joihin on jyrsitty urat, vaikka olinkin etsimässä "oikeaa" puuta.
carlpett: [citat] Hm, uusi sääntö voisi tosiaan toimia. Esteettisten näkökohtien lisäksi, jotka varmasti voidaan ratkaista, tarvitaanko jotain pohdintaa sen suhteen, miten estää kosteuden pääsy sääntöön ja seinään, joka jää jäljelle ja aiheuttaa ongelmia? [citat] Aha! Yhdessäkään lähistölläni olevista rautakaupoista ei ollut muita kuin 45, mutta silloinhan se on jälleen yksi
Jonas234567890: Hei, Kuinka minun pitäisi edetä saadakseni sileämmän pinnan betonitasolleni.
morr: [citat] Onnea matkaan! Jos voit miettiä vinyylilattiaa, ne ovat luultavasti helpompia (ja halvempia) käsitellä niin asennuksen kuin ylläpidonkin kannalta, mutta olen edelleen tyytyväinen :)
AndersS: Se on hyvä näin, jatka sillä niin vältät raitoja, kun paneeli kuivuu.
Danken88: Seinä / nurkka on nyt korjattu (minulle) hyvällä lopputuloksella. Käytin kipsilaastia ja osia kevytsoraharkoista purkamisesta. Kiitos vinkeistä ja avusta!
lenmo: [citat] joo se voi olla paikallaan, eikä se tuule kovin paljon ollenkaan. Asumme metsän vieressä, ja koko alue on keskellä metsää. Se ei tuule niin paljon kuin pellon vieressä, esimerkiksi. Ja avoimet sivut ovat vain siellä, missä terassit ovat, eivätkä nekään ole kovin avoimia ilmalle. Aion aloittaa joka tapauksessa mittaamalla kunnolla, ja yritän poistaa roskat, jotka voivat olla
Anders Lindskog: Olen ostanut talon vuodelta 1958, jossa on hieno ulkoportaat suolalasitetulla klinkerillä, luultavasti Höganäs, mitoiltaan 295 x 145 x 48 mm. Toisen lyhyen sivun etureuna on kevyesti pyöristetty. Tarvitsemme 15-20 kpl.
olofh: Kiitos, hyvä panos. Kyllä, on varmasti fiksua osata tehdä se. tai ei se ainakaan haittaa. Kaupassa luki, että saranoiden pituuden tulisi olla 1/2 portin leveydestä. Arvaan, että pidempi on parempi, jos on kahden välillä
Tjrex: Hiiret eivät todennäköisesti tule ulkoa/alhaalta vaan muista kulmista/läpivienneistä sisäkaton kautta ullakolta. Ei myöskään haluta, että alhaalla on liian tiivistä, koska ajan myötä roska tukkii sen.
cpalm: [citat] Onko se puhdasta kipsiä, vai onko mukana OSB:tä tai lastulevyä? Ainakin kun itse asensin teräsprofiileja (tavallisia Lindab) tarkoitukseen suunnitellulla erikoisruuvilla, kesti jonkin aikaa ennen kuin ruuvi meni pellin läpi. Ja tämä rakentuu siihen, että ruuvi voi pyöriä vapaasti levyn sisällä. Jos sinulla on puulevy, ruuvi ottaa kierteen puuhun ja puristuu suurella voimalla
Rullholk: [citat] Juuri mitä harkitsin, laittaa kiinnitys seinää vasten. Kyllä, levyt tulevat limittämään saumoissa.
z_bumbi: Painekyllästetty puutavara myydään lisäksi melkein aina pienemmällä katteella kuin valkoinen puutavara.