Olen joustanut kellarin seinät vanhan kosteuden ja huonon maalin vuoksi. Tasoitetta on jäljellä, ne eivät ole joustettu alas kiveen asti (paikoittain) Nyt haluan rappata ne uudelleen, mutta en ymmärrä eri laasteja. Luulisin, että seinillä on KC tasoite, talo on vuodelta 1951 ja tasoite ei ole täysin valkoinen kuin kalkki vaan harmaa, mutta tarpeeksi huokoinen ollakseen ei sementtiä. Rakennustarvikeliikkeissä (täällä paikkakunnallani) on saatavilla vain C-laastia tai kalkkilaastia tai pohjustuslaastia KC. Eikö pohjustuslaastia voi käyttää? Eikö pinta ole tarpeeksi hyvä? Voin käyttää kalkkilaastia, mutta se näyttää olevan kallis, pinta-alaa on muutamia neliöitä ja kulutus on 20 kg per m2 10 mm:llä, vai voinko käyttää sitä ja tehdä ohuemman kerroksen?

P
O onatakosha sanoi:
Olen poistanut kosteutta ja huonoa maalia kellarin seinistä. Tasoitusta on jäljellä, sitä ei ole poistettu kokonaan kiveen asti (vain muutamissa kohdissa). Nyt haluan tasoittaa ne uudelleen, mutta en ole varma eri tasoitteista. Luulisin, että seinissä on KC-tasoitetta, talo on vuodelta 51 ja tasoite ei ole täysin valkoinen kuten kalkki, vaan harmaa, mutta tarpeeksi huokoinen ollakseen ei betonia. Rakennustarvikeliikkeistä (täällä minun paikkakunnallani) löytyy vain C-tasoitetta tai kalkkitasoitetta tai pohjustustasoiteet kc. Eikö pohjustetasoitusta voi käyttää? Eikö pinta tule tarpeeksi hyvä? Kalkkitasoitetta voisin käyttää, mutta se näyttää olevan kallista, neliömetrejä on muutamia ja sitä kuluu 20 kg per m2 10 mm:llä, vai voinko käyttää sitä ja tehdä ohuemman kerroksen?
Sisätiloissa sopii hyvin tasoitteeksi C-tasoite, ehkä B-tasoite, jos vanha on kovaa...

Rejäl sanoi:
Sisäpuolella sopii hyvin laasti-C, ehkä laasti-B jos vanha on kovaa..
Mutta eikö voi olla c laasti vanhan kc laastin päällä? C laasti on kovempaa eikä tartu. Näin olen ymmärtänyt. Mietin oikeastaan eniten, voiko pohjalaastia käyttää rappauksena vai tuleeko siitä ruma pinta ja pitääkö se rapata uudestaan yli? Ja voiko kalkkilaastilla rapata ohuemmin kuin 10 mm, jos valitsisin sen?

P
Rejäl sanoi:
Mitä tarkoitat vanhalla KC-laastilla?

Tavallinen C-laasti onkin KC-laasti..

[linkki]

Useimmat pohjustuslaastit ovat A-laasti, sitä kestävämpi on C, eli se on sopimaton pinnoitukseen sisätiloissa..
KC on kalkki ja cement, C on cement. Ellei sitten pyöräile täysin, mikä on mahdollista.

O onatakosha sanoi:
KC on kalkki ja sementti, C on sementti. Ellei nyt ajatukseni mene aivan pieleen, mikä on toki mahdollista.
Tarkoitan, että vanha rappaus, joka on alkuperäistä ja osittain vielä kiinni :)

P
O onatakosha sanoi:
KC on kalkkia ja sementtiä, C on sementti. Ellei nyt ihan pyöräile, mikä on toki mahdollista.
Ei se pidä paikkaansa B ja C laastit ovat kaikki KC laasteja, joilla on eri osuus kalkkia ja sementtiä eri lujuusluokkia varten.

Tässä tulee yksinkertainen kuvaus Byggmaxin mukaan:

https://www.byggmax.se/putsa-på-murblock

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Rejäl sanoi:
Ei, ei pidä paikkaansa A B ja C Sekoite ovat kaikki KC Sekoite eri määrillä kalkkia ja sementtiä eri lujuusluokille..
Mutta mitä KC rappaus sitten on? Nyt olen vieläkin hämmentyneempi haha. Minulle on sanottu, että en saisi käyttää C sekoitetta, koska se on liian kova, vaan minun pitäisi käyttää KC sekoitetta/rappausta (en tiedä eroa rappauksen ja sekoitteen välillä) ja KC on olemassa tuotteena, joten mikä ero on C:llä ja KC:llä, jos C sisältää myös kalkkia? Onko niissä eri määrä kalkkia/sementtiä?

P
O onatakosha sanoi:
Mutta mikä sitten on KC slammaus? Nyt olen vieläkin enemmän hämmentynyt haha. Minulle on sanottu, että en saisi käyttää C-brugia, koska se on liian kova, vaan että minun pitäisi käyttää KC-brugia/slammausta (en tiedä myöskään eroa slammauksen ja brugan välillä) ja KC on olemassa tuotteena, joten mikä on ero C:n ja KC:n välillä, jos C sisältää myös kalkkia? Onko niissä eri määrä kalkkia/sementtiä?
Lue byggmaxin kuvaus yllä B- ja C-brugi ovat KC-brugia, minkä vuoksi selityksesi alusta alkaen on hieman hämmentävä. Sinun täytyy nollata itsesi, jotta opit eri luokat.

Rejäl sanoi:
Lue Byggmax kuvaus yllä, B- ja C-laasti ovat KC-laastia, joten selityksesi alusta alkaen on hieman hämmentävä. Sinun täytyy nollata itsesi, jotta opit eri luokat.
Joo, olen luultavasti ymmärtänyt väärin tai saanut väärää tietoa :) mutta siis tavallinen C-laasti pitäisi toimia 50-luvun kellarissa, jossa alkuperäinen rappaus on todennäköisesti jonkinlaista kalkki/sementtirappia?

P
O onatakosha sanoi:
Joo, olen varmaan ymmärtänyt väärin tai saanut väärää tietoa :) mutta siis tavallinen c-laasti pitäisi toimia 50-luvun kellarissa, jossa alkuperäinen rappaus on todennäköisesti jonkinlainen kalkki-/sementtirappaus?
Todennäköisesti se on kalkkirappaus, jossa on vähän sementtiä..
Nykyään kalkkirappauksia vältetään usein, koska ne ovat liian kalliita ja ne varisevat paljon (erittäin huokoisia), mitä ei haluta sisätiloihin, ellei rakennuksella ole säilyttämisvaatimuksia..
Joten sisätiloissa ehdottomasti suositellaan käytettäväksi rappauslaasti C..

Rejäl sanoi:
Todennäköisesti kyseessä on kalkkikipsi, jossa on vähän sementtiä...
On yleistä, että kalkkikipsit jätetään nykyään pois, koska ne ovat liian kalliita ja ne murenevat paljon (hyvin huokoisia), mitä ei haluta sisätiloissa, ellei ole pakko ja rakennuksessa on säilyttämisvaatimuksia...
Sisätiloissa ehdottomasti rappausta C on suositeltava...
Kyllä, huone tulee käyttöön, joten välttelisin kalkkikipsiä, jos se tekee seinistä huokoisia ja murenevia. Onko riski, että uudessa rappauksessa on enemmän sementtiä, jos otan c-rappauksen byggmaxista niin, että se ei tartu tarpeeksi hyvin vanhaan rappaukseen? En tiedä kuinka herkkä sellainen on, ymmärtääkseni ulospäin ei tulisi olla kaikkein kovinta rappausta. Haluaisin saada sen oikein alusta asti, jos mahdollista :) Kiitos kaikista selvennyksistä!

P
O onatakosha sanoi:
Ja huonetta käytetään, joten kalkkilaastia välttäisin mielelläni, jos se tekee seinistä huokoisia ja murenevia. Onko riskiä, että uudessa laastissa on enemmän sementtiä, jos otan C-laastia Byggmaxista, niin että se ei kiinnity tarpeeksi hyvin vanhaan laastiin? En oikein tiedä kuinka herkkä sellainen on, mutta olen ymmärtänyt, että ulospäin ei pitäisi olla kovin kovaa rappausta. Haluaisin saada sen oikein alusta asti, jos mahdollista :) Kiitos kaikista selvennyksistä!
Ei ole ongelmaa, kunhan poistat kaiken irtonaisen rappauksen ja kostutat seinän ennen levittämistä. Sen jälkeen se tulee jälkikostuttaa, jottei se halkeile turhaan. Alipainesumutin on suositeltava sekä esikostuttamiseen että jälkikostuttamiseen. Seuraavat laastit ovat hyviä merkkejä: Weber, Finja ja Combimix, jonkun näistä ostaisin😊

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.