Hei!

Perustuksemme on osittain avoin siellä missä on terasseja. Aukot, yhteensä noin 25 metriä, sivuilla ovat vain noin 20 cm korkeita. Nyt on liian kosteaa ryömintätilassa, erityisesti tänä vuodenaikana. Alapohjan eristelevyissä, jotka kiinnittävät eristeet talon lattian alla, on hieman valkohometta.

Saimme nyt tarjouksen "asiantuntijalta", ja hän ehdottaa, että sivut suljettaisiin isodrän-levyillä sekä vaahtomuovilla (ja sitten lisättäisiin maaplastia ja asennettaisiin kuivain). Se olisi pohjasta ylös: maa (hiekka) / isodrän-levyt / (mahd. vaahtomuovi) / talon puupalkit. Tämä "ratkaisu" ei kuullosta kovin pitkäikäiseltä, esimerkiksi siksi, että isodrän-levyt tuettaisiin vain maahan. Levyt tukisivat vain irtoamaan kiinni maahan. Ne eivät paina paljon, mutta ne eivät ole kunnolla kiinni. Ja mietin, onko isodrän ilma/höyrytiivis. Nestemäinen vesi ei ole sama asia kuin kaasumuotoinen vesi.

Olen ladannut muutamia kuvia, jotka ovat hieman huonoja, mutta toivottavasti tilanne on selvä. Ja pahoittelen, jos kirjoitin huonolla ruotsilla.

Mitä mieltä olette? Muita ideoita?

• Kuva alapohjan alta, jossa näkyy maanpäällisiä tukipuita. Punaisia merkintöjä osoittavat suojattavia alueita kosteuden hallintaan.
  • Kuva ryömintätilasta, jossa hyvin matala aukko ja löysältä näyttävä lankku, päällä maaperää ja roskia. Mukana käsinkirjoitetut muistiinpanot.
Kuinka kauan talo on ollut pystyssä? Onko siihen tehty joitakin muutoksia viime aikoina? Onko siitä tullut kosteampaa kuin aiemmin?

D Du och 19till sanoi:
Kuinka kauan talo on ollut pystyssä? Onko tehty mitään muutoksia viime aikoina? Onko tullut kosteampaa kuin aiemmin?
Kiitos vastauksesta! On vähän epäselvää, mutta luultavasti toinen puoli on rakennettu noin '95 ja toinen puoli, joka oli laajennettu noin 2000/2001. Olemme asuneet talossa vain 1 vuoden. Entinen omistaja ei ole tehnyt mitään ainakaan vuodesta 2020 lähtien.

Yksi puurakennelma oli 18% kosteutta kesäkuussa. Ja myös enemmän kuin 15% (en voi muistaa) viime syksynä, kun meillä oli tarkastus Anticimexiltä. Maa tuntuu myös kostealta. Olen tilannut muutamia langattomia kosteus-/lämpömittareita.

L lenmo sanoi:
Puupalkissa oli 18% kosteus kesäkuussa. Ja myös yli 15% (en muista tarkkaa määrää) viime syksynä, kun meillä oli Anticimexin tarkastus. Maa tuntuu myös kostealta. Olen tilannut muutamia johtamattomia kosteus/lämpötilamittareita.
18% kesäkuussa yhden säännön mukaan ja harkitsette kostuttimen asentamista?
Minä keräisin huomattavasti pidemmän mittaussarjan ennen kuin alkaisin tehdä mitään, ellei home- tai vauriotilanteita ole jo ennestään.

Sitten on kysymys siitä, pitääkö rakentaa kostutin vai riittääkö, että vähän siivoaa saadakseen paremman ilmavirran.

• Tykkään
lenmo
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 sanoi:
18% kesäkuussa yhdessä säännössä ja harkitsette kosteudenpoistimen asentamista?
Minulla olisi huomattavasti pidempi mittaussarja ennen kuin tekisin mitään, ellei hometta tai vaurioita ole jo tänään.

Sitten on kysymys siitä, tarvitaanko rakennelma ja kosteuspoistimen asentaminen vai riittääkö, että siivotaan vähän paremman ilmanvaihdon aikaansaamiseksi.
kiitos vastauksesta! Puurosskivien, jotka tukevat eristystä, pinnalla on jo valkohometta. Aion ostaa kosteudenmittarin mitatakseni itse.

Anticimex ja toinen kaveri, joka tuli tietenkin, uskovat, että meidän on korjattava tämä kosteudenpoistimella. Sehän on mitä he myyvät itse.
Alankomaissa, mistä olen kotoisin, melkein kaikki talot on rakennettu tiilistä tai betonista, tuskin koskaan puusta. Joten maaseudulla asuminen Ruotsissa on minulle uutta, voisi sanoa.

Ilma on nyt todella kostea koko yön ja aamun, ja se jäähtyy talon alla. Joten ongelma paremman ilmanvaihdon kanssa on, että se tuo sisään myös enemmän kosteutta, joka kondensoituu talon alle. Voin ymmärtää tämän logiikan ainakin.

Näyttää olevan melko hyvin tuuletettu, mutta se voisi olla parempi, jos se on vielä avoimempi, jotta se voi puhaltaa talon läpi. Nyt ilma voi ehkä seistä paikoillaan.

D Du och 19till sanoi:
Se näyttää olevan melko hyvin tuuletettu, mutta se voisi olla parempi, jos se olisi vielä avoimempi, jotta tuuli pääsisi läpi talon alla. Nyt ilma saattaa olla paikallaan.
joo se voi olla paikallaan, eikä se tuule kovin paljon ollenkaan. Asumme metsän vieressä, ja koko alue on keskellä metsää. Se ei tuule niin paljon kuin pellon vieressä, esimerkiksi. Ja avoimet sivut ovat vain siellä, missä terassit ovat, eivätkä nekään ole kovin avoimia ilmalle.

Aion aloittaa joka tapauksessa mittaamalla kunnolla, ja yritän poistaa roskat, jotka voivat olla vaikeasti saavutettavia.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.