5 011 lukukertaa ·
12 vastausta
5k lukukertaa
12 vastausta
Mitä tapahtuu jos linoleumimattoa ei liimata?
Kaikki ohjeet, jotka olen löytänyt rullalinoleumin asentamisesta, sanovat, että lattia täytyy liimata. Mutta mitä tapahtuu, jos sitä ei tee? Haluaisin tietää sen! Ymmärrän täysin, että isommissa tiloissa se on tarpeen. Ehkä noin 3x4 m huoneessa edellytykset ovat erilaiset?
(Olen saanut hyvin edullisesti linoleumia rullalla. Tavoitteena on säilyttää huoneessa nykyään oleva puulattia… ajattelen, että se on kokeilemisen arvoista…? Ajatuksena on teipata sauma samalla tavalla kuin muiden lattiamateriaalien asennusohjeissa sanotaan.)
(Olen saanut hyvin edullisesti linoleumia rullalla. Tavoitteena on säilyttää huoneessa nykyään oleva puulattia… ajattelen, että se on kokeilemisen arvoista…? Ajatuksena on teipata sauma samalla tavalla kuin muiden lattiamateriaalien asennusohjeissa sanotaan.)
Kokeile, pahinta mitä voi tapahtua on, että joudut liimaamaan sen myöhemmin. Olen laittanut tavallisen muovimaton eteiseen, ja sitä voi hyvin imuroida, kun ei käytä sileää suulaketta ja nostaa imurin suulakkeen kulmassa.
Minulla on ollut irtomattoja useissa huoneissa taloissa, joissa olen asunut. En näe siinä mitään ongelmaa, paitsi että sauma saattaa näyttää hieman rumalta teipillä? Jos se ei toimi, niin sen voi vain liimata kiinni.
Kiitos vastauksesta! Nyt tämä ei ollut kysymys siitä, onko se hyvä idea vai ei, vaan yritys selvittää mahdollisia seurauksia, joita en voi itse ennustaa 
Olen myös äärimmäisen utelias siitä, mikä on ero linoleumilattian ja rullattavan vinyylilattian välillä. Vinyylilattian asennusohjeissa sanotaan, että lattia VOIDAAN liimata, mutta se voidaan myös asentaa irtonaisena. Linoleumilattian kohdalla sanotaan kuitenkin, että se PITÄÄ liimata. Mihin tämä ero perustuu?
Imurointi ei ole ongelma, koska vihaan pölynimureita ja käytän mieluummin mikrokuitumoppia ja harjaa.
Sauman kestävyys on se, mitä pidän suurimpana ongelmana, mutta täytyy yksinkertaisesti olla valmis muihin ratkaisuihin siinä tapauksessa.
Miten linoleumilattiaan voi muodostua kuplia, jos se asennetaan irtonaisena?
Olen myös äärimmäisen utelias siitä, mikä on ero linoleumilattian ja rullattavan vinyylilattian välillä. Vinyylilattian asennusohjeissa sanotaan, että lattia VOIDAAN liimata, mutta se voidaan myös asentaa irtonaisena. Linoleumilattian kohdalla sanotaan kuitenkin, että se PITÄÄ liimata. Mihin tämä ero perustuu?
Imurointi ei ole ongelma, koska vihaan pölynimureita ja käytän mieluummin mikrokuitumoppia ja harjaa.
Sauman kestävyys on se, mitä pidän suurimpana ongelmana, mutta täytyy yksinkertaisesti olla valmis muihin ratkaisuihin siinä tapauksessa.
Miten linoleumilattiaan voi muodostua kuplia, jos se asennetaan irtonaisena?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 245 viestiä
Tavoitteesi on käyttää hankkimaasi linoleumia samalla kun haluat säilyttää alla olevan puulattian. Tee silloin kuten on tehty aina ja aseta välilattia, johon liimaat maton.
https://www.moelven.com/se/se/plywood-och-skivor/mdf/funktion-mellangolv-mdf/
https://www.moelven.com/se/se/plywood-och-skivor/mdf/funktion-mellangolv-mdf/
Meidän välipohjamme vuodelta 1980, johon muovimatto oli liimattu, koostui masoniittilevyistä ja noin puolesta miljardista naulasta. Yli 8 neliömetrillä.
Ole kohtuullinen määrän kanssa, jos aiot kiinnittää sen ylipäänsä nauloilla. Pari nurkissa olisi riittänyt pitkälle, ei joka 5. sentti kaikkiin suuntiin.
Ole kohtuullinen määrän kanssa, jos aiot kiinnittää sen ylipäänsä nauloilla. Pari nurkissa olisi riittänyt pitkälle, ei joka 5. sentti kaikkiin suuntiin.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 245 viestiä
Välipohja voi kellua lumppapahvin päällä. Ei tarvitse naulata.
Kokemukseni mukaan juuri sauma antaa periksi ajan myötä! Kesämökissäni edellinen omistaja on tasoittanut lattian masoniittilevyillä ja sitten asettanut maton löysästi, sauma keskellä huonetta. Tämä on todennäköisesti linoleumimatto, koska matto on kova ja sillä on paperimainen alapuoli. Se on varmasti asetettu ennen vuotta 1975, mutta ei itse ole kulunut. Vain sauma, jossa reunat kääntyvät ylöspäin ja juuri näihin reunoihin kohdistuu kulutusta, joka alkaa irrota toisistaan.M morr sanoi:Kiitos vastauksesta! Tämä ei nyt ollut kysymys siitä, onko se hyvä idea vai ei, vaan yritys selvittää mahdollisia seurauksia, joita en itse voi ennakoida
Olen myös erittäin utelias tietämään, mikä ero on linoleumilattian ja rullavinyylilattian välillä. Vinyylilattian asennusohjeissa sanotaan, että lattian VOI liimata, mutta se voidaan myös asettaa vapaasti. Linoleumilattian osalta sanotaan kuitenkin, että SE ON liimattava. Mihin tämä ero perustuu?
Imurointi ei ole ongelma, koska inhoan imureita ja käytän mikrokuitumoppia ja lakaisuharjaa niiden sijaan.
Sauman kestävyys on mielestäni suurin ongelma, mutta on vain oltava valmiina muihin ratkaisuihin tarvittaessa.
Miten linoleumilattiaan voi muodostua kuplia, jos se asennetaan vapaasti?
Miten sitten kävi? Koska en saanut selvää vastausta kysymykseen, päätin kokeilla itse. Tähän asti olen ollut todella tyytyväinen!! Pitkäkorvaiset laaduntarkastajat eivät myöskään ole onnistuneet löytämään mitään huomautettavaa, vaikka ovat ahkerasti kaivaneet lattiaa. Liitos on teipattu alapuolelta ja näkyy melko selvästi. Se on luultavasti ensimmäinen paikka, joka tulee irtoamaan, mutta toistaiseksi ei näy mitään merkkejä siitä.
Kiitos morr päivittämisestä! Olen miettinyt täsmälleen samaa - asun vuokra-asunnossa ja haluaisin peittää ruman ja kuluneen lattian irrallisella matolla. Taidanpa yrittää jotain samanlaista kuin sinä!M morr sanoi:Miten sitten kävi? Koska en saanut mitään selvää vastausta kysymykseen, päätin kokeilla itse. Tähän mennessä olen erittäin tyytyväinen!! Pitkäkorvaiset laadunvalvojat eivät ole löytäneet mitään huomautettavaa, vaikka ovat haravoineet lattiaa innokkaasti.
Sauma on teipattu alapuolelta ja näkyy melko selvästi. Todennäköisesti se on ensimmäinen kohta, joka irtoaa, mutta toistaiseksi ei ole havaittavissa mitään.
Onnea matkaan! Jos voit miettiä vinyylilattiaa, ne ovat luultavasti helpompia (ja halvempia) käsitellä niin asennuksen kuin ylläpidonkin kannalta, mutta olen edelleen tyytyväinenN Norbybo sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi