Hei!
Tarvitsen rakentaa tukimuuri, joka vaihtelee korkeudeltaan 10 cm:stä noin 70 cm:iin.

Olisin kiinnostunut tietämään, voiko tehdä seuraavaa:
kaivaa maahan maa-ankkurit 70x70. Aseta tolpat niihin ja rakenna sitten muuri painepuulla, kuten esimerkiksi 45x120.

Muurin sisäpuolella ajattelin käyttää vanhoja pihakiviä, jotka asetan seisomaan muuria vasten, niin että ne toimivat eristävänä kerroksena maan ja puun välillä. Muuri tulee pensasaidan taakse, joten se on piilossa.

Olenko aivan hakoteillä? Jos tämä olisi mahdollinen ratkaisu! Tarvitseeko valaa maa-ankkurien yläosan ympärille vahviketta?

Kiitollinen kaikista vinkeistä ja palautteesta!
 
  • Tykkään
MMarkstrom
  • Laddar…
Ajatteletko vinotukia/paksuutta "muurilla" vai pelkästään aitaa?
70cm maapaine ei ole leikin asia
 
Joo ajatukseni on vain lankku, joka on 45 paksuudeltaan.
 
Jos aiot valaa jotain, panostaisin kierteitetyn tangon valamiseen pohjaan metrin verran rinteeseen, joka sitten kulkee vinosti ylös aidan/muurin huipulle. Silloin maamassa ankkuroi tolpat.
 
Mikä on aikajänteesi? Haluatko rakentaa jotain, joka kestää yhden tai useamman vuoden? Mielestäni ei ole hyvä idea käyttää maahan kaivettua puutavaraa. En usko, että maakiilat toimivat, ne eivät toimi edes pylväiden asennuksessa...)
 
M MMarkstrom sanoi:
Blev det nått? funderar också på ett liknande projekt.
[media]
Ser inga stora problem med tr imp under mark. Skulle däremot bygga med timmer och armeringsjärn igenom varven. Sen stoppar man in en stock rakt in i slänten då och då.
Impregnoitu vihreä rakennuspuu, koko 120x140, esillä Byggmax-verkkosivulla.
Problemet med att köra plank är att det torkar isär och inte klarar så stor spännvidd
 
  • Tykkään
mexitegel
  • Laddar…
M MMarkstrom sanoi:
Tuliko mitään? Mietin myös samanlaista projektia.
[media]
Hei
Olen aloittanut projektin, mutta se ei ole vielä valmis.
Kaivoin noin 60-70 cm ja valetut painekyllästetyt luokka A, 95x95 suoraan maahan. Sitten laudoitus 220x45 tolppien sisäpuolelle, Maanpeitekangas, joka peittää lautojen sisäpuolen maata vastaan. Sitten minulla oli kivilevyjä 50x50, joista halusin päästä eroon, joten laitoin ne sisäpuolelle (ikään kuin kaakeloin sisäpuolen, pidentääkseni puun elinikää).
Ehkä kadun tätä kymmenen vuoden päästä, mutta jos ei kokeile, ei koskaan tiedä.
Voin lähettää kuvia, jos haluat!
 
  • Tykkään
JörnA ja 3 muuta
  • Laddar…
A Ali83 sanoi:
Hei
Olen aloittanut projektin, mutta en ole vielä valmis.
Kaivoin noin 60-70 cm syvyyteen ja valoin painekyllästetyn luokan A, 95x95 suoraan maahan. Sitten laudat 220x45 tolppien sisäpuolelle, maa kangas joka peittää lautojen sisäpuolen maata vasten. Sitten minulla oli kivilaattoja 50x50, joista halusin päästä eroon, joten laitoin ne sisäpuolelle (kuin laattaisi sisäpuolen, puun käyttöiän pidentämiseksi).
Ehkä kadun päätöstäni 10 vuoden kuluttua, mutta jos ei kokeile, ei koskaan tiedä.
Voin lähettää kuvia, jos haluat!
Itse valoin paikalleen tolppakengät betoniin ja asetin 90x90 tolpat, sitten 2 kierretankoa rinteen sisään, jossa olin porannut reiän ja valoin tolpat kiinni, asetin pergolan puiset osat 45x90 tolppien väliin, tuli tosi hyvä. :-)
 
  • Tykkään
Ali83
  • Laddar…
Miten kävi? Voitko näyttää joitakin kuvia?
 
H Hamled sanoi:
Miten se onnistui? Voitko näyttää joitakin kuvia?
Nyt pensasaita on tiheä, joten on vaikea nähdä.
 
  • Tiheä vihreä pensasaita pihan reunalla, vaikea nähdä läpi.
  • Puutarhassa tiheä pensasaita, joka peittää osittain näkymän. Taustalla terassi, jossa huonekaluja.
  • Tiheä pensas suojaterrassin vieressä vaikeuttaa näkyvyyttä.
  • Häkin takana oleva puuaita ja rehevä vihreä nurmikko.
  • Pensasaita pihalla, tiheän vehreälehtinen ja hyvin hoidettu, rajaa nurmialueen.
H Hamled sanoi:
Kuinka se onnistui? Voitko näyttää kuvia?
Se onnistui hyvin. Valoin pylväät suoraan maahan. Asensin seinän painekyllästetyillä laudoilla. Sisäpuolelle laitoin marplattor ja Markduk, jotta puu ei ole kosketuksessa maahan.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.