1,477 læst ·
8 svar
1k læst
8 svar
Kan en terrasse klare en brændeovn/pizzaovn?
Hej!
Jeg har lyst til at anskaffe en pizzaovn, der vejer enten omkring 600 kg eller 900 kg, og jeg undrer mig over, hvordan jeg skal afgøre, hvad min ret nyligt lagte terrasse kan klare.
Er der nogen, der har gjort noget lignende?
Vi har en fin del af terrassen med lidt tag, som jeg gerne ville sætte den under, ellers havde jeg fundet et passende sted på grunden.
En sådan her:
https://www.vedeldadstenugn.se/napoli
Jeg har lyst til at anskaffe en pizzaovn, der vejer enten omkring 600 kg eller 900 kg, og jeg undrer mig over, hvordan jeg skal afgøre, hvad min ret nyligt lagte terrasse kan klare.
Er der nogen, der har gjort noget lignende?
Vi har en fin del af terrassen med lidt tag, som jeg gerne ville sætte den under, ellers havde jeg fundet et passende sted på grunden.
En sådan her:
https://www.vedeldadstenugn.se/napoli
Der er to hovedmåderG grytkonst sagde:
- Prøve og se om det fungerer
- Beregne om terrassen kan klare belastningen
Rimeligvis findes der det. Men nu gælder det din terrasse... Så hvad andre har gjort i andre "lignende" situationer behøver ikke betyde noget.G grytkonst sagde:
Om der er tag over eller ej spiller nok mindre rolle. Derimod har terrassegulvet og det, der findes under dette, afgørende betydning. Skal gulvet forstærkes, må man gøre det. I teorien er det enkelt.G grytkonst sagde:
Min tolkning er, at beslutningen om at anskaffe ikke er 100% klar. I så fald har jeg et forslag for at hjælpe til i processen.G grytkonst sagde:
Det jeg overvejer, er hvor meget man vil bruge en sådan her ovn. For det vil jo tage lidt tid at varme den op. Eller egentlig at jeg ser en stor risiko for, at den bruges meget lidt eller måske slet ikke efter den første sæson er ovre. Men sådan noget er individuelt og svært at sige noget generelt om. Det man kan gøre, er at estimere hvor mange pizzaer (og andet hvad det nu er) man vil lave per år. Samt hvad omkostningen bliver per pizza. Derefter kan man for sjov skyld regne ud hvor mange år det tager før man er nede på kosterne for at i stedet bestille professionelt tilberedt pizza.
Selvfølgelig forstår jeg, at grejen ikke er at spare penge men snarere, at det er et spørgsmål om oplevelse, følelse. Men overvejelsen bliver så, om det er pengene og besværet værd samt om pladsen kan bruges bedre.
Men hvis man vil, kan man placere den på terrassen. Hvis man vil, er spørgsmålet...
Tænkte mest om nogen har tips eller erfaringer fra et lignende projekt.O sagde:
Det finns två huvudsakliga sätt
- Prøv og se om det virker
- Regne ud om terrassen klarar belastningen
Rimeligtvis findes det. Men nu gælder det din terrasse... Så hvad andre har gjort i andre "lignende" situationer behøver ikke betyde noget.
Om det er tag over eller ej spiller nok mindre rolle. Derimod har terrassegulvet og det som findes under dette afgørende betydning. Behøves gulvet forstærkes må man gøre det. I teorien er det enkelt.
Alt det her har jeg tænkt på. Jeg har en gasovn, som jeg kan lide, men ønsker at kunne øge mængden indimellem (deraf større model) og også bage brød, som jeg gør meget ofte.O sagde:
Min tolkning er, at beslutningen om at anskaffe ikke er 100% klar. I så fald har jeg et forslag til at hjælpe i processen.
Det, jeg overvejer, er, hvor meget man vil bruge en sådan ovn. For det tager jo lidt tid at varme den op. Eller egentlig ser jeg en stor risiko for, at den bruges meget lidt eller endda slet ikke, efter den første sæson er overstået. Men sådan noget er individuelt og svært at sige noget generelt om. Det, man kan gøre, er at estimere, hvor mange pizzaer (og andet, hvad det nu er) man vil lave om året. Samt hvad omkostningen bliver pr. pizza. Så kan man for sjov skyld beregne, hvor mange år det tager, før man er nede i omkostningen for at bestille professionelt tilberedt pizza i stedet.
Selvfølgelig forstår jeg, at grejen ikke er at spare penge, men at det snarere er et spørgsmål om oplevelse, følelse. Men overvejelsen bliver så, om det er pengene og besværet værd, samt om pladsen kan bruges bedre.
Men hvis man vil, kan man placere den på terrassen. Spørgsmålet er, om man vil...
Det er til et sommerhus og vil blive brugt ved lejligheder, hvor 1-2 timers opvarmning er en del af charmen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 indlæg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17,921 indlæg
Jeg har ingen personlig erfaring fra noget lignende. En bekendt købte en enklere pool til børnene og satte den så på en ny terrasse. Fuld med vand vejer den sikkert mere end pizzaovnen (kan ikke helt huske størrelsen på poolen), men sandsynligvis over et større område. Han begyndte at fylde med vand, men stoppede, da den var halvfuld, og han syntes, at terrassen bøjede.
Jeg tror, du har brug for at vise mere, hvordan terrassen er bygget og forankret.
Jeg tror, du har brug for at vise mere, hvordan terrassen er bygget og forankret.
Sådan et apparat går selvfølgelig på underholdningskontoen. ROI kan man beregne på en varmepumpe.O sagde:
Min fortolkning er, at beslutningen om at anskaffe ikke er 100% klar. I så fald har jeg et forslag til at hjælpe i processen.
Det jeg tænker over er, hvor meget man kommer til at bruge sådan en ovn. For det tager nok et stykke tid at varme den op. Eller egentlig at jeg ser en stor risiko for, at den bruges meget lidt eller måske slet ikke efter, at den første sæson er slut. Men sådan noget er individuelt og svært at sige noget generelt om. Det man kan gøre er at vurdere, hvor mange pizzaer (og andet hvad det nu er) man vil lave om året. Samt hvad omkostningen bliver per pizza. Derefter kan man for sjov regne ud, hvor mange år det tager, før man er nede i omkostningen for i stedet at bestille professionelt tilberedt pizza.
Selvfølgelig forstår jeg, at det ikke handler om at spare penge, men snarere om oplevelse og følelse. Men spørgsmålet bliver så, om det er værd pengene og besværet samt, om pladsen kan bruges bedre.
Men hvis man vil, kan man placere den på terrassen. Hvis man vil, er spørgsmålet...
Jeg overvejer også at anskaffe en. Yngste sønnens pizzaer overgår allerede den lokale pizzerias med flere længder. En sådan ovn ville få italienerne til at valfarte helt fra Napoli.
Vægten er nok ikke noget større problem, men du vil have et fundament, der ikke bevæger sig, så ovnen revner. Jeg ville nok grave ud og lave et "minifundament" efter bogen. Bare for en sikkerheds skyld.
Ovnene står på en betonplade, som er stabil, den har løfteøjer i hvert hjørne, så stabiliteten i fundamentet er nok ikke et problem.mexitegel sagde:
En sådan her ting går naturligvis på fornøjelseskontoen. ROI kan man beregne på en varmepumpe.
Jeg overvejer også at anskaffe en. Yngste sønnens pizzaer slår allerede den lokale pizzerias med hestelængder. En sådan her ovn ville gøre, at italienerne ville valfarte helt fra Napoli.
Lasten er nok ikke noget større problem, men du vil have en grund, der ikke bevæger sig, så ovnen sprækker. Jeg ville nok grave ud og lave en "mini-grund" efter kunstens regler. Bare for en sikkerheds skyld.
For at sikre, at det ikke synker eller knækker, ville jeg i det mindste sætte kortlinger mellem bjælkerne og nye pæle under bjælkerne, hvor ovnen skal stå, og sørge for, at den står på to bjælker.
Klik her for at svare