Har anvendt Svenskt Träs dimensioneringsværktøj til at beregne dimensionerne på nockbalken. Undrer så med hvor meget(%?) man kan mindske dimensionen på nockbalken, hvis jeg tilføjer en støt på midten. Er det også muligt at mindske dimensionerne på de horisontale bjælker?

• 3D-model af en bygning med glasvægge og murstenssøjler, vist med åbne tagkonstruktioner.
  • Synes
Byggkonsult89
  • Laddar…
Hvis tagstolen i midten er korrekt dimensioneret, så den kan tage belastningen fra midten af taget og føre den ud/ned til vægstolperne, er det muligt at betragte rygningbjælken som to separate. Dvs. en til højre og en til venstre (ifølge billedet). (Antager at bjælkeberækningsskabelonen, som Svenskt trä har, ikke er lavet til midtstøtte/tre belastningspunkter?)

Oldboy Oldboy sagde:
Hvis midterspærret er korrekt dimensioneret, så den kan tage belastningen fra midten af taget og føre det ud/ned til vægstolperne, kan man beregne kipbjælken som to separate. Dvs, en til højre og en til venstre (ifølge billede). (Antager, at bjælkeberækningsskabelonen som Svenskt træ har ikke er lavet til midterstøtte/tre lastpunkter?)
Tak, værktøjet har ikke mulighed for at beregne tre lastpunkter. Jeg har ikke fundet det.

B
Ja, præcis hvis midterstøtten er velplaceret og tilstrækkeligt bærende, så deles spændvidden op og man kan beregne hver halvdel separat. Det kan give en stor dimensioneringsgevinst, da momentet i midten reduceres betydeligt. Men det er vigtigt at være sikker på, hvordan lasten virkelig fordeles, især hvis taget har forskellige hældninger og snezone 2,5 er aktuel.

Svenskt Träs skabelon regner generelt med enkel understøtningsform, så midterstøtten skal håndteres uden for det, eller også må man lave en mere tilpasset beregning.

For nockbjælke kan man vælge til flere understøtninger. Har ikke "beräkna" trin tilgængeligt lige nu, men fra billedet nedenfor kan man se, at jeg har valgt 3 understøtninger

En bygning med nockbalk og tre støtter vist med mål og vinkler.

• Synes
nauleem og 3 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.