Vi planlægger at renovere et soveværelse og flytte soveværelsesdøren. Væggen, den skal flyttes til, er en bærende murstensvæg.

Jeg forsøger at danne mig et indtryk af, hvor stor / lille indgrebet er, og ville sætte pris på en skitse over tiltag, der kan være nødvendige at gennemføre.

Jeg vedhæfter konstruktions tegningerne og har lagt en blyant på billederne, hvor jeg ønsker at flytte soveværelsesdøren fremover.

Hurtig oversigt:
- Bjælkelag: "Plaststøbt betonbjælkelag H = 160 mm, Beton II Std K250T, Armering ks 40, dækkende betonglag = i bjælker 30 mm, i øvrigt 15 mm"
- Bærende murstensvæg: "Ved tv-stue 1/2-steg (120 mm) mursten. I øvrigt reglar 45x145 c 300 med dobbeltsøjler iht. plan."

Der er allerede en dør ved "Gæsteværelset" gennem den bærende murstensvæg. Jeg kan dog ikke finde information om ekstra bærende bjælke eller lignende over dørkarmen på tegninger.

Situationsplan / skitse over rummene:
En gulnet plan over husets indretning med en blå kuglepen placeret ved sovrummet, hvor en dør foreslås flyttet til en bærende væg.

Konstruktionstegning - overordnet:
Konstruktionsritningar med detaljer om bærende tegelvägg og bjälklag for sovrumsrenovering, pen markerer planlagt flytning av dør.

Detaljetegning ved bærende murstensvæg:
Bygningskonstruktionsplan med en blå pen placeret for at markere stedet for en ny sovrumsdør i en bærende murstensvæg.

Tekstmasse på konstruktionstegningen vedrørende bærende indervægge:

Håndskrevne konstruktionsnoter på papir om bærende indervægge og regler, beskriver detaljer som sten, størrelser og materiale specifikationer for renovering.

Tekstmasse på konstruktionstegningen vedrørende bjælkelaget:
Konstruktionsritning for betonbjælkelag med specifikationer: højde, betonklasse, armering og dækende betonlag. Detaljer om bærende ydervægge.

Tak på forhånd!

• Konstruktionsritning over rumsåbninger med målangivelser, bjælkelag og vægge, pennemarkering viser den ønskede nye dørplacering.
Claes Sörmland
Er det ikke som vanligt, tegl kan ikke bære over åbninger, så du skal installere en armeret betonbjælke eller stålbjælke, før du laver dørhullet?

Det sidste synes altid at være konstruktørens løsning, når de skal lave åbninger i teglvægge i BRFens gamle huse.

• Synes
Ronny Johansson6
  • Laddar…
BirgitS
WestbergA WestbergA sagde:
Jeg forsøger at danne mig en opfattelse af, hvor stor / lille indgrebet er, og ville sætte pris på en skitse over de foranstaltninger, der kan være nødvendige at gennemføre.
En foranstaltning plejer at være at indsende en byggemelding til kommunen, og for at i den vise, hvordan man er nået frem til, hvordan afvekslingen skal gøres, kan man have brug for en udtalelse fra en bygningskonstruktør.

• Synes
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.