Jeg tænker at bygge mig et bådhus og kom over 4 stk. limtræsbjælker i varierede størrelser, så hvorfor ikke prøve at bygge med rygningstag, dog er de i klasse GL28cs.

Jeg har

Nr.1: 6000x270x77

Nr.2:5900x250x55

Nr.3:4400x250x55

Nr.4:5400x400x60

Det kræves en 90x405 (helst 90x450) klasse GL30c ifølge billedet.

Jeg tænkte, at jeg bruger Nr.1 77x270 men forstærker den på hver side med måske 45x195/220 enten fingerskarvet 6 m eller bare 5,4 m + skarvstykke.
Alternativ 2 er at sømme den sammen med bjælke nr. 2 med evt. yderligere forstærkning?
Worst case er at indsætte en spær efter 3 m, men det er ikke lige så sjovt.

Det er ikke inden for tæt bebyggelse.

Snezone 3,5

Tagplade Tp-20 uden indvendigt loft men med krydsfiner.
 
  • 3D-illustration af et bådhus med ryggåstak, dimensioner og specifikationer for bjælker. Indikatorer for breddemål, højder og konstruktionsdetaljer.
  • Diagram af et bådhus med rulleskodder og en tabel, der viser belastningsdata for forskellige limtræsstørrelser og deformationer.
Nedbøjningen modvirkes mest gennem højden på bjælken. Styrkemæssigt er det, du foreslår (270+45x220 på siderne) betydeligt ringere end en 405-bjælke. I princippet tilfører 45x220 nok ikke noget som helst mere end vægt.

Skal du bygge på, så gør det i højden. Lim og skruv er et must og limskruv en 18mm konstruktionsplywood på hver side af bjælken.

Hvis anbefalingerne kommer fra svensk træ, så er de temmelig rigeligt dimensioneret. Men med tanke på, at du ikke får samme styrke i hjemmesnedkererede ting, kompenserer det måske for hinanden.

Personligt ville jeg have brugt almindelige tagspær.
 
Mjaa nok må vel alligevel 45x220 tilføre mere end vægten?
Ellers alt 2 at skrue den sammen med bjælke nr2?
Med 2stk 45g vinkler i hver stolpe🤔

Jeg tænker også, at der er garanteret 25% sikkerhedsmargin fra svensk træ, og det er jo trods alt et bådskur
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.