Er der nogen, der ved, hvordan man bygger om en trappe i et gammelt hus fra 1893, som har korte trin og lave trin?

Det bliver lidt ubehageligt at gå i trappen, når halvdelen af foden ikke har noget fæste.
 
  • Synes
Arp32
  • Laddar…
Du skal fotografere, hvordan det ser ud nu, for at få et svar.
 
Her er billede, får tage lidt flere.
 
  • Trætrappe med slidte trin og grå tæppebelægning. Vægge viser tegn på renovering med gipsplader.
OK det afhænger nok af, at trappen er tæt, der er en planke indeni den, som skal forstærke trinnet, og så kommer foden ikke ind så langt. Det kan lade sig gøre at lægge et stykke, der gør, at selve trinet kommer længere ud, men det kan se mærkeligt ud. Der findes trappefirmaer, der laver trapper efter mål.
Det er ligesom en halv L-trappe, der drejer lidt. I øvrigt bliver det nok svært at bygge om uden at rive den helt ned.
 
Der findes intet enkelt svar på spørgsmålet.
Et delspørgsmål er at beskrive, hvordan en trappe skal se ud.

Der findes en træppeformel, som jeg lærte på erhvervsskolen omkring 1980. *Der kan være kommet nye regler, som jeg ikke kender til.

Trinlængden plus trinshøjden gange to skal være et sted mellem tres og treogtres centimeter. Ønskeligt at trinshøjden ikke er højere end 17cm. Maksimal højde på trinnet 20. Ikke klart sagt i det, jeg lærte. Men har tolket det som, at en trappe får hælde maksimalt 45 grader, hvis det ikke er umuligt at få en trappe ind på anden måde.
Alle trin i en trappe skal have samme længde og højde. Formålet er, at den skal være behagelig og sikker at gå i.

Der findes flere regler, som jeg ikke ser nogen relevans for her.

Dit spørgsmål var, om trappen kan bygges om.
Ifølge min erfaring er den mulighed teoretisk mere end praktisk. Det er nok mere arbejde end at rive den eksisterende trappe ned og bygge en ny.

Trappeløbet er sandsynligvis som det er. Kunne du forlænge trappen med en meter eller så, ville du teoretisk kunne holde samme trinshøjde og, så at sige, bygge en behagelig trappe med den gamle som grundlag. Se figA. Din påbygning indtrænger dermed ikke i din eksisterende trappe.
Tegning viser to trapper: FigA med en jævn stigning og FigB med uregelmæssig stigning. Indikerer trappeændringsscenarier.
FigB viser, hvordan din eksisterende trappe er i vejen, når du forsøger at ændre med trappen i samme placering. Det eneste trin, du bare kan bygge på, er det nederste. Alle andre må fjernes. Det er mere arbejde end at lave en helt ny.

Venlig hilsen Findus

*Udenfor ICA Maxi i Moraberg. Op til Feltemas parkering går en betontrappe, som ikke opfylder træppeformlen. Ubehagelig at gå i med netop for korte og lave trin. Jeg irriterer mig over den og undrer mig over, hvordan en sådan trappe er kommet gennem nåleøjet ved et så stort projekt.
 
  • Synes
Peter #11
  • Laddar…
J jonaserik sagde:
OK det beror nok på at trappen er tæt, der er en brædde inni den som skal forstærke trinnet og så kommer foden ikke så langt ind. Det kan være muligt at lægge et stykke, der gør, at selve trinnet kommer længere ud, men det kan se mærkeligt ud. Der findes trappefirmaer, som laver trapper efter mål.
Det er ligesom en halv L-trappe, der svinger lidt. Ellers vil det nok blive svært at bygge om uden at rive den helt.
Ah, ok. Man bliver altså nødt til at bestille en ny😱
 
findus42 findus42 sagde:
Der findes ikke noget enkelt svar på spørgsmålet.
Et delspørgsmål er at beskrive, hvordan en trappe bør se ud.

Der er en trappeformel, som jeg lærte på fagskolen i 1980ca. *Der kan være kommet nye regler, som jeg ikke kender til.

Trinlængden plus trinshøjden gange to, skal være et sted mellem tres og treogtres centimeter. Det er ønskværdigt, at trinshøjden ikke er højere end 17cm. Maksimal højde på trin 20. Ikke klart udtrykt i det, jeg fik at vide. Men har tolket det som, at en trappe maksimalt må hælde 45 grader, medmindre det er umuligt at få en trappe ind på anden måde.
Alle trin i en trappe skal have samme længde og højde. Formålet er, at den skal være behagelig og sikker at gå på.

Der er flere regler, som jeg ikke ser nogen relevans for her.

Dit spørgsmål var, om trappen kan bygges om.
Ifølge min erfaring er den mulighed mere teoretisk end praktisk. Det er sandsynligvis mere arbejde end at rive den eksisterende trappe ned og bygge en ny.

Trappløbet er sandsynligvis, som det er. Kunne du forlænge trappen med en meter eller deromkring, kunne du teoretisk set opretholde samme trinshøjde og, så at sige, bygge en behagelig trappe med den gamle som grundlag. Se figA. Din tilføjelse indkrænger da ikke på din eksisterende trappe.
[billede]
FigB viser, hvordan din eksisterende trappe er i vejen, når du forsøger at ændre trappen i samme position. Den eneste trin, du bare kan bygge på, er den laveste. Alle andre skal væk. Det er mere arbejde end at lave en helt ny.

Mvh Findus

*Udenfor ICA Maxi i Moraberg. Op til Feltemas parkering går en betontrappe, der ikke opfylder trappeformlen. Ubehagelig at gå på med netop for korte og lave trin. Irriterer mig over den og undrer mig over, hvordan en sådan trappe er kommet gennem nåleøjet ved et sådant storprojekt.
Det er så trangt før trappen, at hoveddøren kommer lige præcis, så det er ikke muligt at gøre noget der. Det bliver altså at rive ned og købe en ny.
 
Spørgsmålet er, om den nye trappe kan konstrueres i U-form for at få flere trin med fornuftig trinlængde.
 
H heimlaga sagde:
Spørgsmålet er, om den nye trappe kan bygges i U-form for at få flere trin med fornuftig trinlængde.
Findes der tømrere, der kan lave sådan noget her i Østergötland?
 
Sko størrelse 52? Seriøst spørger jeg: Hvad er højden og dybden på de rektangulære trin? Hvor mange er der? Hvor stor er tåen? Og måske tegne en håndtegnet grundplan af første sal med dimensionerne på trappeopgangen. Er det muligt at forstørre den?
 
H heimlaga sagde:
Spørgsmålet er, om den nye trappe kan bygges i U-form for at få flere trin med fornuftig trinlængde.
Desværre sandsynligvis ikke. Man får omtrent lige så mange trin per arealenhed i en snoet trappe som i en lige.

Det er muligvis muligt at snyde med ganglinjen for at få større radius mod spindlen.
Om trappen er L eller U styres mere af, hvordan plantegningen ser ud. Hvor man ønsker at komme ud af trappen.

Det er selvfølgelig tænkeligt, at trappeløbet kan forlænges ovenpå ved at sno sig. Af flere grunde tror jeg personligt ikke, at det er enkelt. Det kan være svært at afvikle lasten i et gammelt hus, når man kapper i gulvbjælkelaget for at omlægge en trappe.

Det kan selvfølgelig stadig være værd at undersøge. Ved jo ikke mere end det, jeg har set i tråden.

Mvh Findus
 
  • Synes
Testarn
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.