hej!
Jeg er interesseret i at købe en lejlighed, men for at det skal være værd at købe den, ville vi have brug for et ekstra badeværelse. Stedet, hvor jeg vil bygge det andet toilet, er væg i væg med den eksisterende toilet, men den væg er bærende (har tjekket k-tegninger hos kommunen, ville tro at den er af mursten eller muligvis btg). Jeg forstår, at jeg har brug for foreningens godkendelse, men jeg vil mest tjekke, hvor kompliceret det ville være at have et ekstra toilet med wc-stolen omtrent der, hvor køleskabet er i dag og håndvask og vaskemaskine, hvor komfur/spisekammer er i dag. Hvis man laver et hul til dette og forbinder til lejlighedens afløb og vand, har man så (sandsynligvis) brug for at forstærke væggen konstruktivt? Forstår, at det også kan medføre problemer med ventilationen, men jeg tænkte, at man kan starte med at overveje vand og afløb.
Det ser ud til, at stammerne for vand, afløb og måske ventilation går i vejen mellem badeværelset og køkkenet. Hvor let/kompliceret det bliver at lave et ekstra badeværelse, afhænger af hvor let det er at få adgang til stammerne fra "forkert" side.
Når man laver huller i bærende konstruktioner, er det normalt, at man skal lave forstærkninger. Indgreb i bærende konstruktioner medfører, at man skal have en byggetilladelse godkendt af kommunen.
Når det gælder ventilationen, skal der være udsugning i det nye køkken, og det skal sandsynligvis være forbundet til den samme kanal som udsugningen i det nuværende køkken. Det nye badeværelse skal også have udsugning, og det er ikke sikkert, at det kan være via det nuværende køkkens udsugning.
Det ser ud som om stammerne for vand, afløb og måske ventilation går i vejen mellem badeværelset og køkkenet. Hvor let/kompliceret det bliver at lave et nyt badeværelse, afhænger af, hvor let det er at komme til stammerne fra den "forkerte" side.
Når man laver huller i bærende konstruktioner, er det normalt, at man skal lave forstærkninger. Indgreb i bærende konstruktioner medfører, at man skal have en byggetilladelse fra kommunen godkendt.
Hvad angår ventilationen, skal der være udsugning i det nye køkken, og det skal sandsynligvis være forbundet til samme kanal som udsugningen i det nuværende køkken. Det nye badeværelse skal også have udsugning, og det er ikke sikkert, at det må være via det nuværende køkkens udsugning.
Ok! Tak! Skal et nyt badeværelse have egen udsugning, hvis det kun er en wc og håndvask plus vaskemaskine og ingen bruser?
Toiletter skal have udsugning, men kan tilsluttes den eksisterende badeværelsesventilation, hvis foreningens ventilationssystem kan klare det.
Vaskemaskine kræver gulvafløb og dermed afløb gennem gulvet.