Jeg er i gang med at bygge lidt om herhjemme og skal rive gangen ned. Men da jeg fjernede hjørnestolpen (se billeder nedenfor) så "sank" taget en lille smule. Man kunne ligesom se, at det hoppede lidt. Så nu blev jeg virkelig usikker, da jeg hele tiden har antaget, at ingen af disse vægge er bærende, da 70% af hytten mangler indervægge.
Se billederne og giv mig lidt feedback, da jeg selv blev usikker. Jeg forstår selvfølgelig, at ingen kan sige med 100%, men en vurdering ville ikke skade.
Bifoger tegningen, som ser ud til at være tegningen til byggetilladelsen, samt hvordan det ser ud lige nu. Jeg lavede en lille rød pil for at fremhæve hvilket hjørne det handler om.
Den anden tråd kan du slette selv, log ind via browser - skift til "desktop version" findes bl.a. nederst på siden - klik på rediger indlæg - markér afkrydsningsfeltet slet
Lidt tricky når lige den hanebjælke, der ser ud til at være ovenfor, er bygget på en anden måde end de øvrige, samt at reglen ser ud til at gå ned i gulvet
Taget falder ikke ned, fordi du fjerner den, den har sandsynligvis ligget mod taget med ret stor spænding på, så du oplevede, at taget kom en smule ned, da du løsne den. Du kan vel måle taghøjden, lægge en reserve støtte der er en cent for kort og banke den væk og se hvad der sker. Hold øje med situationen og se, om taget begynder at svigte til vinter. Huset vil næppe falde sammen, det værste der kan ske er, at du bliver tvunget til at sætte nogen støtte tilbage der.
Lidt besværligt når lige den tagstol som ser ud til at være ovenover er bygget på en anden måde end øvrige samt at reglen ser ud til at gå ned i gulvet
Taget kommer ikke ned fordi du fjerner den, sandsynligvis har den ligget mod taget med ret stor spænding på, så du oplevede at taget kom ned lidt da du løsner den. Du kan vel måle lofthøjden, lægge en erstatningsstøtte som er en centimeter for kort og banke den væk for at se, hvad der sker. Hold øje med situationen og se om taget begynder at svigte til vinteren. Huset styrter nok ikke sammen, det værste der kan ske er, at du bliver nødt til at sætte noget støtte tilbage.
Tak for input!
Jeg tænkte på én ting, af en eller anden grund går den anden støtte (som har siddet mod dørrammen) også ned i gulvet. Det er dog så tæt på ydervæggen, at det giver lidt overdrevet? For den del af væggen skal også væk.
For min del ville jeg ikke have tøvet med at rive bort, man har sikkert spændt ind stolperne lidt fra begyndelsen og de kan med tiden have fået lidt mere last også, men formålet med dem er næppe at bære konstruktionen.
Underlige tagstole. Bare støtter, ingen stræbere. Ligner nærmest "opstolpet" ifølge Tagstolsbogen, men at den, der har lavet dem, har kigget lidt dybt i flasken og sat alt skævt. Som tagstolene er lavet for støtterne ned last til underrammen. Sikkert ingen fare da huset er lille, men risiko for sætninger. Hvis du vil gardere dig, kan du kravle op på loftet og sætte skråstivere fra kip til underrammen på de tagstole, som berøres af din ombygning. Det gør tagstolene selvbærende. Google på fagværkstagstol og se på billeder, så forstår du, hvad jeg mener. mvh Findus
Underlige spær. Bare støtter, ingen stræbere. Ligner nærmest "opstillet" ifølge Spærbogen, men at den, der har lavet dem, har kigget lidt dybt i flasken og sat alt skævt.
Det plejer at se sådan ud på gamle lofter, alting går på kryds og tværs, og intet er lige. Det der med at måle og bruge vaterpas er nymodens:wow: Da jeg indrettede loftet, varierede c/c-afstanden på gulvreglerne mellem 62 og 82 cm. Man skulle jo mene, at øjemålet burde være mere præcist end det, men førhen var det nok ikke så nøje.
Med tiden bliver alle vægge bærende sagde en gammel dygtig konstruktør til mig en gang. At det bevæger sig lidt når man fjerner en væg er at forvente ville jeg sige. Mål lofthøjden nøje og sammenlign med andre punkter. Tjek om den ændrer sig. Tjek når der ligger sne om vinteren.
At mål afviger fra standard eller at de varierer spiller ingen rolle.
Men at skelne mellem skubbende og trækende momenter i en tagkonstruktion er vigtigt. Hvis ikke begge findes, så er tagkonstruktionen ikke stærkere end underrammen. I dette tilfælde er der en masse støtter, som fordeler lasten ned til underrammen, uden tilsvarende skråtstræbere, der gør det hele til en fagkonstruktion. TS gør naturligvis som han vil. Jeg ville bruge en halv dag på at supplere med skråtstræbere. Jeg ville ikke vente på snebelastning for at se, om det var nødvendigt.
mvh Findus
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.