Hej alle glade! :D

Jeg er i gang med at bygge lidt om herhjemme og skal rive gangen ned. Men da jeg fjernede hjørnestolpen (se billeder nedenfor) så "sank" taget en lille smule. Man kunne ligesom se, at det hoppede lidt. Så nu blev jeg virkelig usikker, da jeg hele tiden har antaget, at ingen af disse vægge er bærende, da 70% af hytten mangler indervægge.

Se billederne og giv mig lidt feedback, da jeg selv blev usikker. Jeg forstår selvfølgelig, at ingen kan sige med 100%, men en vurdering ville ikke skade.

Bifoger tegningen, som ser ud til at være tegningen til byggetilladelsen, samt hvordan det ser ud lige nu. Jeg lavede en lille rød pil for at fremhæve hvilket hjørne det handler om.

Arkitekttegning af en sommerstuga med røde pile, der viser et specifikt hjørne, samt en Cola Light-dåse ved siden af på bordet.

En halvfærdig entre med fjernede vægge, oplagrede sko og værktøj på et bord. En træsøjle ses i midten, der støtter loftet.

Interiørbillede af en stue med en central træstolpe, hvor loftet synligt har sænket sig lidt. Der er et skrivebord, sofa og tændt tv.

En træstolpe i stuen tæt på et vindue, med et trægulv og loft. Møbler og dekorationer ses i baggrunden.

En træstolpe ved gulv med opgravet område omkring. Gulvet består af træplanker og rød markering viser et særligt hjørne.
 
Senest redigeret:
Den anden tråd kan du slette selv, log ind via browser - skift til "desktop version" findes bl.a. nederst på siden - klik på rediger indlæg - markér afkrydsningsfeltet slet
 
C
Billederne ses fremragende for mig. Plejer at tage et stykke tid, før billederne vises konsekvent.
 
Gå op på loftet og tjek præcis, hvor spærerne går.

Er huset tilbygget?
Jeg gætter på, at der ikke er noget spær præcis lige over stolpen.
 
Demmpa sagde:
Tag ovenpå vinden og se præcis, hvor spærrene går.

Er huset tilbygget?
Jeg tipper på, at der ikke er nogen spærre præcis lige over stolpen.
Da spærrene stikker ud under tagfoden, var jeg ude og måle. Der er en spærre ovenover cirka. Forskudt med ca. 2cm i forhold til væggen.
 
Ingen der har nogle gode tanker? Nedrivningen står stille :(
 
S
Hvordan ser det ud på loftet?
 
Sådan. :)

Loft med trækonstruktion og isoleringsmateriale.
 
Lidt tricky når lige den hanebjælke, der ser ud til at være ovenfor, er bygget på en anden måde end de øvrige, samt at reglen ser ud til at gå ned i gulvet:confused:

Taget falder ikke ned, fordi du fjerner den, den har sandsynligvis ligget mod taget med ret stor spænding på, så du oplevede, at taget kom en smule ned, da du løsne den. Du kan vel måle taghøjden, lægge en reserve støtte der er en cent for kort og banke den væk og se hvad der sker. Hold øje med situationen og se, om taget begynder at svigte til vinter. Huset vil næppe falde sammen, det værste der kan ske er, at du bliver tvunget til at sætte nogen støtte tilbage der.
 
Finndjävel sagde:
Lidt besværligt når lige den tagstol som ser ud til at være ovenover er bygget på en anden måde end øvrige samt at reglen ser ud til at gå ned i gulvet:confused:

Taget kommer ikke ned fordi du fjerner den, sandsynligvis har den ligget mod taget med ret stor spænding på, så du oplevede at taget kom ned lidt da du løsner den. Du kan vel måle lofthøjden, lægge en erstatningsstøtte som er en centimeter for kort og banke den væk for at se, hvad der sker. Hold øje med situationen og se om taget begynder at svigte til vinteren. Huset styrter nok ikke sammen, det værste der kan ske er, at du bliver nødt til at sætte noget støtte tilbage.
Tak for input!

Jeg tænkte på én ting, af en eller anden grund går den anden støtte (som har siddet mod dørrammen) også ned i gulvet. Det er dog så tæt på ydervæggen, at det giver lidt overdrevet? For den del af væggen skal også væk.

En delvist fjernet væg i et rum med træloft og gulv. Der er støter ned til gulvet, og en rød pil peger mod en dørkarm tæt på ydervæggen.
 
For min del ville jeg ikke have tøvet med at rive bort, man har sikkert spændt ind stolperne lidt fra begyndelsen og de kan med tiden have fået lidt mere last også, men formålet med dem er næppe at bære konstruktionen.
 
Underlige tagstole. Bare støtter, ingen stræbere. Ligner nærmest "opstolpet" ifølge Tagstolsbogen, men at den, der har lavet dem, har kigget lidt dybt i flasken og sat alt skævt. Som tagstolene er lavet for støtterne ned last til underrammen. Sikkert ingen fare da huset er lille, men risiko for sætninger. Hvis du vil gardere dig, kan du kravle op på loftet og sætte skråstivere fra kip til underrammen på de tagstole, som berøres af din ombygning. Det gør tagstolene selvbærende. Google på fagværkstagstol og se på billeder, så forstår du, hvad jeg mener. mvh Findus
 
  • Synes
kulle
  • Laddar…
findus42 sagde:
Underlige spær. Bare støtter, ingen stræbere. Ligner nærmest "opstillet" ifølge Spærbogen, men at den, der har lavet dem, har kigget lidt dybt i flasken og sat alt skævt.
Det plejer at se sådan ud på gamle lofter, alting går på kryds og tværs, og intet er lige. Det der med at måle og bruge vaterpas er nymodens:wow: Da jeg indrettede loftet, varierede c/c-afstanden på gulvreglerne mellem 62 og 82 cm. Man skulle jo mene, at øjemålet burde være mere præcist end det, men førhen var det nok ikke så nøje.
 
Med tiden bliver alle vægge bærende sagde en gammel dygtig konstruktør til mig en gang. At det bevæger sig lidt når man fjerner en væg er at forvente ville jeg sige. Mål lofthøjden nøje og sammenlign med andre punkter. Tjek om den ændrer sig. Tjek når der ligger sne om vinteren.
 
  • Synes
KnockOnWood
  • Laddar…
At mål afviger fra standard eller at de varierer spiller ingen rolle.
Men at skelne mellem skubbende og trækende momenter i en tagkonstruktion er vigtigt. Hvis ikke begge findes, så er tagkonstruktionen ikke stærkere end underrammen. I dette tilfælde er der en masse støtter, som fordeler lasten ned til underrammen, uden tilsvarende skråtstræbere, der gør det hele til en fagkonstruktion. TS gør naturligvis som han vil. Jeg ville bruge en halv dag på at supplere med skråtstræbere. Jeg ville ikke vente på snebelastning for at se, om det var nødvendigt.
mvh Findus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.